Gå til innhold

Barn+ skrive master ved siden av jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å kombinere et lite barn, med 60-70% stilling og masteroppgave? Erfaringer å dele, før jeg eventuelt får på en blemme😄

Anonymkode: df6d6...3ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hvis du er disiplinert og bruker de 40-30% du ikke jobber på effektivt masterarbeid og er motivert til å skrive oppgaven. Tenk på den tiden som arbeidstid, og ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke er med barnet da.

Tips til effektivt masterarbeid: 

• Begynn å skrive så snart som mulig. Det er mye lettere å vurdere tekst enn ideer som er avlevert muntlig. 
  • Stykk masteroppgaven din opp i en arbeidsliste med punkter som er mulig å gjennomføre. 
  • Ikke tenk at du skal redde hele verden med oppgaven din. Følg gode skriveråd og gjør ting oppskriftsmessig. 

Anonymkode: c45fb...765

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Hvis du er disiplinert og bruker de 40-30% du ikke jobber på effektivt masterarbeid og er motivert til å skrive oppgaven. Tenk på den tiden som arbeidstid, og ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke er med barnet da.

Tips til effektivt masterarbeid: 

• Begynn å skrive så snart som mulig. Det er mye lettere å vurdere tekst enn ideer som er avlevert muntlig. 
  • Stykk masteroppgaven din opp i en arbeidsliste med punkter som er mulig å gjennomføre. 
  • Ikke tenk at du skal redde hele verden med oppgaven din. Følg gode skriveråd og gjør ting oppskriftsmessig. 

Anonymkode: c45fb...765

Takk for gode råd! :)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer dere til å ha hodet over vann hvis mannen din blir syk i denne perioden, eventuelt hvis barnet får en sykdom som det må en del utredninger eller lignende til for å bli bedre?

Antar barnet går i barnehage?

Er din bedre halvdel innstilt på å ta mesteparten/alt av husarbeid i den perioden?

Anonymkode: 6a0ae...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lite er lite barn?

Er du førstegangsmor og tenker at du skal ha kort permisjon og skal raskt ut i jobb og skrive masteroppgave ved siden av. Da går du sannsynligvis på en skikkelig smell. ( En av to kan kanskje gå.)

Eller har du lite barn og skal forsøke å jobbe og skrive master? I så fall handler det om disiplin og prioriteringer. (Altså prioritering av hva du bruker tiden din til.

Anonymkode: 9fbad...979

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer dere til å ha hodet over vann hvis mannen din blir syk i denne perioden, eventuelt hvis barnet får en sykdom som det må en del utredninger eller lignende til for å bli bedre?

Antar barnet går i barnehage?

Er din bedre halvdel innstilt på å ta mesteparten/alt av husarbeid i den perioden?

Anonymkode: 6a0ae...602

Ja, barnet går i barnehage, og har vært en del syk. Etter mye tenking kan jeg kanskje se at det blir litt vel heavy å skrive en slik oppgave. Er jo ikke for sent å gjøre det litt senere :) 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lite er lite barn?

Er du førstegangsmor og tenker at du skal ha kort permisjon og skal raskt ut i jobb og skrive masteroppgave ved siden av. Da går du sannsynligvis på en skikkelig smell. ( En av to kan kanskje gå.)

Eller har du lite barn og skal forsøke å jobbe og skrive master? I så fall handler det om disiplin og prioriteringer. (Altså prioritering av hva du bruker tiden din til.

Anonymkode: 9fbad...979

Ja, jeg har et lite barn :) Har fått ny jobb, og har i tillegg søkt på masterstudie. Ser fort for meg at jeg kanskje må tenke meg om to ganger før jeg sier ja..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har gjort det.

Nå aner ikke jeg hvilket retning du ønsker å ta master i. For meg var det obligatorisk skole, så mens vi hadde fag jobbet jeg litt mindre. Da jeg skrev oppgaven jobbet jeg mer. Det krever å bruke helger og kvelder til studier, og når du har fri fra jobb og barnet er i Bhg/skole. Det blir en periode med mindre søvn og mindre kvalitetstid til barna. Tiden ble prioritet til barn og studier, så hjemmet var på halv åtte og ofte kaotisk. Det må man tåle å leve i. Til tider, særlig rundt eksamenstiden og innspurten av masteroppgaven så levde vi på take away. 

Nå var jeg alene med barn i studentbyen vi bodde i, uten å kjenne folk godt nok til å be om barnevakt, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg absolutt ha spurt familie og gode venner om hjelp med barna i de mest hektiske periodene.

Alt går, du må bare være innstilt på at det blir mer hektisk i en periode.

Anonymkode: 5a842...e9a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har gjort det.

Nå aner ikke jeg hvilket retning du ønsker å ta master i. For meg var det obligatorisk skole, så mens vi hadde fag jobbet jeg litt mindre. Da jeg skrev oppgaven jobbet jeg mer. Det krever å bruke helger og kvelder til studier, og når du har fri fra jobb og barnet er i Bhg/skole. Det blir en periode med mindre søvn og mindre kvalitetstid til barna. Tiden ble prioritet til barn og studier, så hjemmet var på halv åtte og ofte kaotisk. Det må man tåle å leve i. Til tider, særlig rundt eksamenstiden og innspurten av masteroppgaven så levde vi på take away. 

Nå var jeg alene med barn i studentbyen vi bodde i, uten å kjenne folk godt nok til å be om barnevakt, men hadde jeg hatt mulighet ville jeg absolutt ha spurt familie og gode venner om hjelp med barna i de mest hektiske periodene.

Alt går, du må bare være innstilt på at det blir mer hektisk i en periode.

Anonymkode: 5a842...e9a

Det er utrolig imponerende å høre om :) Jeg har gått på skole uten noe fri, og jeg studerte samtidig som jeg fikk barn/ingen «ordentlig» permisjon. Jeg kjenner at jeg sannsynligvis ikke har det overskuddet som trengs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...