AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Hei alle sammen, Jeg bor og jobber nå i et EU land, jeg har all min inntekt på bankkonto i dette EU landet og jeg skatter til dette EU landet. Hvert år leverer jeg selvangivelsen i Norge hvor jeg oppgir all inntekt og skatt betalt i utlandet. Nå, som jeg har bodd og jobbet her i 6 år, synes jeg det er på tide å vende hjem til nord. Jeg har en bankkonto i den ene norske banken og har snakket med de ang. boliglån. Etter flere samtaler sa de at de ikke kunne gi meg boliglån så lenge jeg ikke har inntekt på min norske bankkonto, eller kontrakt i Norge etc. Er det slik regelverket har blitt? Gjelder det alle banker i Norge? Klarer ikke å finne noen relevante lover/forskrifter om dette. jeg har altså en stabil jobb og skjønner ikke at det skal være så vanskelig...det er jo ikke hvitvasking vi snakker om og jeg har vist banken alle lønnslippene mine, selvangivelsen etc. Skal jeg bare gi opp frem til jeg flytter tilbake eller er det rett og slett den ene banken som er så vanskelig? Anonymkode: cdd39...058
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Ganske sikker på at dette er bankens interne regelverk. Utfordringen her er nok overgangsperioden fra du sier opp den utenlandske jobben og tiden inntil du får deg fast jobb i Norge. Du vil jo være uten inntekt denne perioden. Det er jo helt opp til banken å vurdere denne risikoen som for stor. Anonymkode: ce3b2...0de
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Kanskje du finner en bank som går med på det, men det handler jo om sikkerhet for banken. For om du har tenkt å bo og jobbe i Norge så må du jo betale for boligen i en overgangsperiode hvor du kanskje ikke har jobb. Du har vel ingen trygderettigheter i Norge heller, så de har ingen sikkerhet for at lånet vil bli betalt. Hvordan er ordninger for arbeidsledige der du bor i dag? Det kan også spille en rolle. Kanskje hvis du setter 6 måneder med lånekostnader i en sperret konto i banken så mulig de er med på det. Små banker er ofte mer velvillig til å inngå litt kreative avtaler når de mangler sikkerhet. Anonymkode: fa2c6...dc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå