Gå til innhold

År mellom barna..

Anbefalte innlegg

Gjest NybaktMamma
Skrevet

Hei alle dere med barn!

Jeg fikk mitt første barn for noen få måneder siden, og er allerede begynt å planlegge nummer to. Det vil si, vi prøver ikke, men jeg er begynt å tenke på hvor mange måneder-år det er lurest å vente mellom hvert barn.

Jeg har lysst å få de tett. Ikke så tett at det blir veldig slitsomt, men ikke så langt i fra at de ikke kan ha glede i hverandre som lekekamerater. Er det noen som har erfaringer med enten det ene eller det andre, blir jeg glad for å høre!

Etter mine beregninger tenker jeg å begynne å prøve på nestemann når førstemann er 1 år. Slik at det blir ca 2 år mellom de. Og så kanskje vente noen år før nr. 3 (ja nå tar jeg for gitt at jeg kan bli gravid to ganger til..)

Noen synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste flerbarnsforeldre jeg kjenner sier at under tre års forskjell er best hvis barna fort skal få glede av hverandre.

Leste forresten ett sted at det er best for kroppen å få vente to år mellom hver fødsel, men det er ikke noe jeg har hørt mer enn den ene gangen.

Så da har du et fint vindu på ett år :ler:

Selv traff jeg midt på og får 2,5 år mellom mine :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er 22 mnd mellom våre to. En gutt og en jente, og de har hatt og har fremdeles mye, mye glede av hverandre. (de er 7 og 9 år) De krangler fint lite, og viser tydelig at de liker å være sammen.

Jeg syns faktisk at det var tøffere å få nr 1 enn å få nr 2. (rent psykisk: fra det å farte rundt på besøk hos venner/kino/kafe/bytur til det å sitte inne hver kveld)

To bleieunger samtidig gav meg bare mer inspirasjon til å få førstemann fort bleietørr.

Må legge til at førstemann var ganske krevende, i tillegg til at man som nybakt mor står der helt uten erfaring, og minstemann var et prakteksemplar som var stille, rolig, sov hele natta - så det var en enkelt å få nr to hos oss...

Jeg er glad vi fikk våre så tett :P

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ville ha ungene tett. Mellom nr 1 og 2 ble det 2 år og 10 mnd. Ville gjerne hatt de tettere men hadde dessverre en spontanabort da førstemann var 15 mnd og slet med å bli gravid etterpå. Nr 3 ble født 17 mnd etter nr 2. Det var en travel tid men jeg er veldig glad for at ungene kom tett. Ungene har utrolig mye glede av hverandre, spesielt de to yngst. De henger sammen omtrent hele tiden. Selvfølgelig krangler de også, men de er mest veldig gode venner. For min del tror jeg det hadde vært tøffere å ha større avstand mellom barna. Da ville nattevåk, bleiskift og ellers alt som har med spedbarn og små barn vart over enda flere år. Men folk er så forskjellige så det er ikke sikkert det som passet meg er det som er riktig for deg.

Skrevet

Søsteren min og meg er det 2 år og 9mnd i mellom. Vi har hatt mye glede av hverandre opp igjennom tidene :wink:

Finn ut hva som er best for dere.

Hos oss blir det ca 3 år og 5/6mnd i mellom. Vi skulle vel gjerne hatt dem noe tettere, men slik blir det altså

ikke :)

Skrevet

Har ikke barn selv, men to søsken og det er ganske stort sprang mellom oss.

Jeg er 26, søster'n er 20 og lillebror er 12 (13 i desember).

Søster'n er det vel først nå siste året jeg har fått et mer venninneforhold til, søsterforhold. Lillebror blir som et tantebarn ville jeg tro. Blir ihvertfall mot han som onklene og tantene mine var mot meg.

Det er et for stort sprang. Har noen søskenbarn som er 21, 20 og 18 år. De har det kjempefint nå og har hatt mye glede av hverandre, men endel krangling har det jo vært på de.

Det har mamma og pappa sluppet unna ;)

Tror det er fornuftig å få ungene ganske tett både for at de kan ha litt mer glede av hverandre, men også fordi det er lettere for en på 2 år å godta at det kommer en til enn en på 6 år som oftest.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har ikke barn selv, men to søsken og det er ganske stort sprang mellom oss.

Jeg er 26, søster'n er 20 og lillebror er 12 (13 i desember).

Søster'n er det vel først nå siste året jeg har fått et mer venninneforhold til, søsterforhold. Lillebror blir som et tantebarn ville jeg tro. Blir ihvertfall mot han som onklene og tantene mine var mot meg.

Akkurat som hos oss

Skrevet

Jeg tenker også å begynne å prøve å få nummer to når nummer en er ett år ca. Men de sier at nummer to ofte er vanskeligere å lage enn nummer en ? Så da kan det jo hende det blir lenger mellom de.

Skrevet

Sønnen vår er snart 8 mnd, og vi tenker vi begynner med nummer to når han nærmer seg 2 år. Vil jo nyte han litt før vi får en til liksom. Det er 3 år mellom meg og min lillebror og 4 år mellom mannen og hans lillesøster og det funker fint det.

Men vi tar jo ikke som noen selvfølge at vi blir gravide igjen da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tenker også å begynne å prøve å få nummer to når nummer en er ett år ca. Men de sier at nummer to ofte er vanskeligere å lage enn nummer en ? Så da kan det jo hende det blir lenger mellom de.

Med oss var det omvendt. :P

Tok over to år før førstemann kom, så vi ville sette igang raskt med andremann. Tenkte at det kunne ta ett år eller to der også, men nr 2 ble laget på første forsøk :sjarmor:

Skrevet

Slik var det ikke for oss. Førstemann kom uten at vi prøvde. Og nr to fikk vi til i første prøveperiode :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Her er det tre år og ti mnd. Perfekt for meg.

Skrevet

Det er 8 år mellom mine to jenter.Når 3 mann kommer vet jeg ikke enda.Må få gjort ferdig utdanninga mi først.

Men regner med at nr kommer om 2 1/2 år. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Når Lille Bø kommer, vil det være nesten 3 år mellon h*n og sønnen min.. bare 2 mnd som skiller.. Mellom min storebror og meg er det litt under 3 år, meg og min lillesøster er det 8 år..

Skrevet

Morsomt å lese, for vi tenker allerede på når vi skal få nr. 2 selv om det enda er 3 måneder til nr 1 blir født... :ler:

Men så langt har vi kommet frem til at vi skal begynne å tenke på nr 2 når nr 1 er ett år.

Skrevet

Er nok best og få de ganske tett hvis de skal ha glede av hverandre.

Her i huset blir snuppa snart 4 år, og vi har sliti nå med og få til nr to, har mista 3 ganger. Så her blir aldersforskjellen stor, hvis vi i det hele tatt får det til da. Hvis ikke blir det adopsjon, men det tar jo tid, så uansett blir det stor aldersforskjell.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har 4 år i mellom mine to + at det kommer en 3. mann nå 5,5 år etter minstemann.

De to eldste har hatt stor glede av hverandre. Vi har stort sett sluppet unna sjalusien, siden eldstejenta var så stor at hun var klar for å løsrive seg. Hun klarte mye mer selv, slik at vi hadde mer ro med minstemann også.

Det at søsken er tette, er nødvendigvis ikke en garanti for at de kommer til å ha mye glede av hverandre i oppveksten. Mellom meg om lillesøsteren min er det 25 måneder og vi har ikke blitt ordentlig venner før i voksen alder. Hverken jeg eller min mann har opplevd det som positivt å få småsøsken 2-3 etterpå og valgte helt bevist å ha 3-4 år mellom ungene våre p.g.a. av dette.

Skrevet

mellom meg og min bror er det 2 år (vel 21 mnd) men vi har ikke noe godt forhold for det egentlig,, kranglet veldig mye som små,, og har ikke mye kontakt i dag,,litt synd egentlig,, men kanskje det endrer seg den gangen vi får barn... så det blir tette søskenbarn forhold?

mellom en kamerat av meg og søskene hans er det forholdsvis 8 år mellom han og søstra og deretter igjen 18 år mellom han og åttpåklatten. Disse har verdens beste forhold.. selv om det kanskje ikke er et vennskapsforhold..

Skrevet

Jeg venter mitt andre barn i oktober, da er gutten min 13 mnd..

Skrevet

det er 1år og 9 måneder mellom mine, og for oss er det perfekt! Ungene har kjempemasse glede av hverandre, og leker kjempefint sammen. Koselig når vi drar på turer også for ungene kan underholde hverandre. Hos oss er det ikke så mye krangling heller, men det kan sikkert forandre seg.

var 4år mellom meg og søstera mi, og det ble litt for mye til at vi fikk stor glede av hverandre når vi var små. For henne var jeg en pest og en plage, enda jeg faktisk var veldig snill, og ikke særlig masete eller plagsom(ifølge foredrene våre), og hun ble for dominerende og sjefete for meg. Jeg var alltid misunnelig på de som hadde søsken på nesten samme alder som seg :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...