Gå til innhold

Vet ikke hva som er nok mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så usikker på om jeg spiser nok og får i meg nok. Vekten går ned og jeg mister mye hår, ser sliten ut i ansiktet. Får hvertfall ofte høre det. Måltidene mine ser sånn ut:

Frokost: 2 Wasa knekkebrød (grove) med ost

Lunsj: ett grovt rundstykke eller to skiver grovbrød med leverpostei og majones, makrell i tomat, avokado spread, smøreost osv

Middag: En laksefilet, grønnsaker, saus og poteter, eller en porsjon wok med biffkjøtt og woksaus, 5-6 pizza stykker i helgen, eller 2 tacolefser med alt tilbehør osv.

Kos: Spiser ca 200 gr skokolade på fredag og en på lørdag og en pose potetgull fordelt på begge dagene. Ett par glass vin fredag og lørdag.

Dette er jo ikke så lite? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke opprettholder vekten, og ser så sliten ut. Er jo ikke sliten! Har passe aktiv jobb, og går litt turer på fritiden.

Anonymkode: 583e5...0e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes frokosten høres lite ut, og lunsjen også med mindre du har et måltid mellom lunsj og middag. Ellers høres det greit ut. Hvis du er usikker kan du jo telle kalorier?

Anonymkode: 8e147...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Nei ingen måltid mellom lunsj og middag.

Anonymkode: 583e5...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å holde vekten, og likevel går ned - så spiser du ikke nok. Om du ser sliten ut så har du nok et for ensidig kosthold. Prøv å spise det du spiser til lunsj to ganger til om dagen.

Anonymkode: 560a6...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er mye og lite for en person er jo relativt. Dersom målet ditt er å holde vekten, men den går nedover, så tyder jo det på at du får i deg for lite energi i forhold til ditt forbruk.

Hiv i deg litt nøtter f.eks, det er næringsrikt og energitett. En håndfull eller to om dagen kan hjelpe deg. Også mot hårtapet. Hårtap kan type på lavt jernnivå. Dersom du tar et glass appelsinjuice sammen med frokosten din (spesielt sammen med leverpostei), kan du øke jernopptaket ditt.

Anonymkode: 72fdd...031

AnonymBruker
Skrevet

Logg maten du spiser på f.eks Lifesum, så ser du fort hva du spiser av karbohydrater, protein og fett, og hva du skal spise. Veldig nyttig app for å vite om man får nok mat i seg.

Anonymkode: 4df13...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser jo tydelig for lite når du går ned i vekt og mister hår.

Regn ut hvor mye kalorier du trenger for å opprettholde vekten din og tell kalorier en periode for å sørge for at du får i deg nok. Spis mer de dagene du eventuelt trener. 

Anonymkode: ddccd...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut kaloribehov utifra bmr+aktivitetsnivå. Mange online kalkulatorer. Deretter må du logge alt, sånn er det bare. Det er den eneste muligheten for å finne ut om du spiser nok, ingen her kan gjette for deg. 

Anonymkode: 60345...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må du nesten prøve deg fram. Det som fungerer for andre, fungerer ikke nødvendigvis for deg.

Anonymkode: 2f650...aef

AnonymBruker
Skrevet

Test om du får i deg nok ved å veie og logge alt noen dager - hvis det ser ut til å egentlig være nok, men du fortsatt sliter slik, ville jeg gått til lege. Det kan jo hende du har mikronæringsstoffmangel eller proteinmangel for eksempel!

Anonymkode: f97d7...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette virker veldig lite for noen som har en aktiv jobb. Frokosten er liten og du "mangler" i tillegg ett helt måltid (kvelds) for å komme opp i noe som ligner 2000 kalorier på hverdagene. I helgene klarer du nok komme over 2000, men det er ikke så veldig overraskende om dette samlet ikke er nok. Ville tatt en tur til legen og tatt litt blodprøver siden du mister hår. Det er absolutt ikke bra..

Ellers må du bare øke opp maten til du ser at du ikke lenger går ned. Ville ellers vurdert et multivitamin, da du kan ha problemer med å få i deg nok vitaminer på dette her (hvor er frukt, bær, nøtter osv??)

Anonymkode: cb4c2...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp engelsk ølgjær på Rema. Det gir deg vitaminer/mineraler/proteiner.

Hjelper for å få håret bra blant annet. Magnesium er noe  de aller fleste har litt for lite av også.. Kan ikke måles hos legen da. Pga det er fordelt i flere organer ikke bare i blodet.

Anbefaler per dag:

2 Spiseskje Engelsk ølgjær blandet i vann

5 ml tran

400 - 600  mg. Magnesium

- lurt å skjekke deg hos legen også om du mangler jern og b12 vitamin. En blodprøve og du får svar innen 2 uker på dinhelse.no eller brev i posten 

Værsegod.

Anonymkode: eb524...f65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...