Kar på 035 Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Kjære damer! Jeg må spørre dere om et råd. Saken er at jeg har diabetes og har vært utsatt for infeksjon i tærne som har end med sykehusinnleggelse og form for intravenøs pencelinkur fire ganger daglig. Dette pga både trange sko og sokker. Legen snakket om nå på sommertid så skulle gå med så mye lufting i skoene som mulig slik at dette ikke kom igjen. Det å gå barbeint er totalt uaktuelt pga jeg har det jeg har. Så da er mitt spørsmål kjære damer: Hvilke type nylonstrømper er det dere vil anbefale at jeg skal kjøpe som ser mest naturlig ut? Og er det noen merker som er bedre enn andre? Jeg har ikke peiling på dette så det er derfor jeg spør, og jeg vil ikke ha mer innleggelse på sykehus på dette for det er nok de to gangene jeg har vært der.
Fjollefyr Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Jeg tenker at sandaler og null sokker er der beste. Flippflopper evt? Men om du vil ha strømper, så er det tykkelsen som vil være triks for at det ser mer «naturlig» ut. Det beskrives i «Den» jo lavere tall, jo tynnere strømpe. På dagligvarebutikk finner du vanligvis ned til 10 Den. LaMote er billig, men Pierre Robert er litt dyrere men veldig gode å ha på. På strømpe butikk finner du nok ned i 5 den. Men da koster de nok litt mer. Så finner du garantert en nyanse som passer deg.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 jeg ville spurt på bandasjistbutikk, regner med det fins i alle de største byene i Norge. Anonymkode: 4da2d...a07
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Du skal gå med nylonstrømper om sommeren? Hvorfor? Hva er det med mannfolk med fot-/strømpefetisj og lage tråder om det? Lufting i skoene for å ikke få infeksjon? Har du sår må du jo dekke til med bandasjer; ikke nylonstrømper. Har du nedsatt følighet på grunn av diabetes så får du kjøpe større og mer velegnet sko. Jeg gir meg over, er så lei fetisj-folk som lager tulle-tråder. Anonymkode: 4b98f...dff 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal gå med nylonstrømper om sommeren? Hvorfor? Hva er det med mannfolk med fot-/strømpefetisj og lage tråder om det? Lufting i skoene for å ikke få infeksjon? Har du sår må du jo dekke til med bandasjer; ikke nylonstrømper. Har du nedsatt følighet på grunn av diabetes så får du kjøpe større og mer velegnet sko. Jeg gir meg over, er så lei fetisj-folk som lager tulle-tråder. Anonymkode: 4b98f...dff TS her: Jeg er så lei at av at enkelte ikke tar ting seriøst. En må da få lov til å spørre om ting nett uten at folk skal blande seg bort i uten å lage fantasier om alt og ingenting. Jeg kan fortelle deg at jeg går med både bransje og gjennomlufting med sanalder. Jeg vil bruke nylonstrømpe pga da holder bandasjen på plass og samtidig at det gir luft. Du kan ta det helt med ro jeg har førlighet i føttene enda selv om jeg har hatt diabetes nå i 24 år. Jeg håper at du får diabetes du også så får jeg se om du vil er villig til å gi bing-bang i hele greia, eller om du kommer til å passe ekstra på pga du har fått den sykdommen du også. SÅ MITT TIPS TIL DEG: SKJREP DEG!!!!! DET ER FAEN IKKE SÅ GØY HA DENNE DRITT SYKDOMMEN!!! Anonymkode: cc0e5...eea
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Dette ville jeg tatt opp med helsepersonell, om du har de plagene som beskrives. Men nylonstrømper sommerstid kommer garantert til å gjøre vondt verre, er min klare mening. Nylonstrømper puster ikke - hilsen alle damer som har prøvd å gå i tynnstrømpebukser en varm sommerdag. Det blir svett, klamt, innestengt og ekkelt. Ikke noe jeg ville dratt over bandasjer - spesielt ikke når det er særlig viktig at det må skal være luftig og puste. Jeg ville bedt om henvisning til diabetessykepleier, og fått skikkelige råd. Slike problemer med føttene er ikke noe en bør utforske med på egenhånd, uten å vite hva en gjør, når en alt har hatt komplikasjoner pga diabetes. Anonymkode: 4375e...900 9
LittDiva Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg tatt opp med helsepersonell, om du har de plagene som beskrives. Men nylonstrømper sommerstid kommer garantert til å gjøre vondt verre, er min klare mening. Nylonstrømper puster ikke - hilsen alle damer som har prøvd å gå i tynnstrømpebukser en varm sommerdag. Det blir svett, klamt, innestengt og ekkelt. Ikke noe jeg ville dratt over bandasjer - spesielt ikke når det er særlig viktig at det må skal være luftig og puste. Jeg ville bedt om henvisning til diabetessykepleier, og fått skikkelige råd. Slike problemer med føttene er ikke noe en bør utforske med på egenhånd, uten å vite hva en gjør, når en alt har hatt komplikasjoner pga diabetes. Anonymkode: 4375e...900 Helt enig! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 En ting til - ved diabetes er det vel særlig viktig å ikke hindre den allerede nedsatte sirkulasjonen i føttene. Derfor en gjerne anbefales å ikke bruke sokker med strikk f.eks. Alle nylonstrømper har strammere, mer tettvevd kant øverst, som i seg selv gjør dem helt uegnet for en person med diabetes-komplikasjoner. Har ikke diabetes, men annet problem med føtter, og eneste sokkene jeg bruker sommerstid er bambus-sokker, da de ikke blir klamme/fuktige som bomull når en svetter på bena. Søker du etter diabetessokker + bambus så finner du flere, også korte sommersokker Anonymkode: 4375e...900 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 9 timer siden, Kar på 035 skrev: Kjære damer! Jeg må spørre dere om et råd. Saken er at jeg har diabetes og har vært utsatt for infeksjon i tærne som har end med sykehusinnleggelse og form for intravenøs pencelinkur fire ganger daglig. Dette pga både trange sko og sokker. Legen snakket om nå på sommertid så skulle gå med så mye lufting i skoene som mulig slik at dette ikke kom igjen. Det å gå barbeint er totalt uaktuelt pga jeg har det jeg har. Så da er mitt spørsmål kjære damer: Hvilke type nylonstrømper er det dere vil anbefale at jeg skal kjøpe som ser mest naturlig ut? Og er det noen merker som er bedre enn andre? Jeg har ikke peiling på dette så det er derfor jeg spør, og jeg vil ikke ha mer innleggelse på sykehus på dette for det er nok de to gangene jeg har vært der. Nylonstrømper gir deg ikke lufting. Nylonstrømper kan heller ikke vaskes varmt nok til at bakterier fjernes, nylonstrømper er også trange og kan gi deg gnagsår og videre sår på grunn av søm i tåen. Så den slags "fotinnpakning" er totalt feil for deg med diabetes. Du skal ha diabetes sokker, spesialsokker beregnet på diabetespasienter, som du får hjelp med på bandasjistbutikker og eller større apotek. Skotøyet ditt skal også være av en type som ikke klemmer noe sted. Med diabetes så følger både større fare for infeksjon på grunn av feil trykk fra sko og sokker og nedsatt følighet i beina. Søk hjelp hos spesialister utenfor nettet. Anonymkode: 70e03...f0b 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 Nylonstrømper kan bli klamt. Jeg ville brukt noen fortynne bomullssokker i stede. Anonymkode: 36135...72a
Sokkar Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 På coop ops kjøpte eg nokon treningssokker. Puma, trur eg. Dei nupper veldig, men lufter bra. På apoteket finnes det kompresjonsstrømper. Dei er for blodsirkulasjon på fly osv, kanskje du kan lese om dei har god lufting?
Sokkar Skrevet 11. juni 2019 #12 Skrevet 11. juni 2019 https://www.apotek1.no/produkter/jobst-travel-klasse-1-knestrompe-blaa-str-4-43-44-1par-905986p Virker som dei skal gi god lufting
Kontormus Skrevet 11. juni 2019 #13 Skrevet 11. juni 2019 Tror ikke nylongstrømper er tingen, det blir for tett. Det finnes veldig tynne bomulssokker. Slike som ikke går over skokanten Men snakk med fagfolk, de har nok de beste rådene.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #14 Skrevet 11. juni 2019 1 minutt siden, Sokkar skrev: https://www.apotek1.no/produkter/jobst-travel-klasse-1-knestrompe-blaa-str-4-43-44-1par-905986p Virker som dei skal gi god lufting Det er jo 55 % nylon i dem. Perfekt for fotsvette. Anonymkode: 03907...8fe
Sokkar Skrevet 11. juni 2019 #15 Skrevet 11. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo 55 % nylon i dem. Perfekt for fotsvette. Anonymkode: 03907...8fe Ah... Sto trette, ikke tette 😁 såg ikkje på kva dei var laga av, eg 😊
Kar på 035 Skrevet 12. juni 2019 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2019 TS: Jeg trodde de en kjøpte strømpene (IKKE STRØMPEBUKSE) fra LaMote pustet...... men da tar jeg feil? Tenke ikke å kjøpe strømpebukse slik som dere jenter til skjørt eller kjole... Jaja, da tok jeg feil.....også der..
Chenet Skrevet 12. juni 2019 #17 Skrevet 12. juni 2019 https://stottestrompen.no/category/diabetesstroemper-herrer-61/ Jeg tror heller du bør gå for noe sånt...
Chenet Skrevet 12. juni 2019 #18 Skrevet 12. juni 2019 3 timer siden, Kar på 035 skrev: TS: Jeg trodde de en kjøpte strømpene (IKKE STRØMPEBUKSE) fra LaMote pustet...... men da tar jeg feil? Tenke ikke å kjøpe strømpebukse slik som dere jenter til skjørt eller kjole... Jaja, da tok jeg feil.....også der.. Nylonstrømper øker svetteproduksjonen hos meg i alle fall, materialet er "plastikk" så det blir mer som å tre på en plastpose enn å ha noe i naturmateriale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå