Gå til innhold

Hvorfor er det fordommer mot at mann går i skjørt eller kjole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det fordommer mot at mann går i skjørt eller kjole? Hvorfor skal en gi et stempel som trans. når man er gift og har barn.

For vi snakker om at folk kan få velge hva en vil gå med av klær, damer går i klær til menn, da burde vi som er menn få lov til å gå i skjørt eller kjole. Og ikke minst så går så er det hele tiden snakk om at en bor i et fritt land....

PS! Jeg snakker ikke om at menn skal gå i miniskjørt eller lårkort, men store skjørt eller med kjoler med skjørtelengde som går ned til beina.

Anonymkode: 0d136...df5

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, skjørt og kjoler er jo tradisjonelle kvinneplagg i vår kultur. Kvinnene måtte ta en kamp for retten til å bruke mannsklær, og det tok en god del år før det ble sosialt akseptert. Selv i dag krever enkelte bransjer at kvinner bruker skjørt. Dere må nok regne med en tilsvarende kamp for retten til å bruke kvinneklær. Kvinnene hadde et vinnerargument i at mannsklær var mer praktiske i en tid da de beveget seg ut i arbeidslivet, og det hjalp selvfølgelig mye. 

Skrevet

Bibelen er i hvert fall ikke til å misforstå, 5 Mos 22:5:
En kvinne skal ikke ha mannsklær på sig, og en mann skal ikke klæ sig i kvinneklær; hver den som gjør så, er en vederstyggelighet for Herren din gud.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det to forskjellige ring for deg om det er langt eller kort skjørt ? 

Anonymkode: 508fe...607

Skrevet

Hvis du har lyst til å gå i skjørt kan du f.eks. starte med noe trygt som en kilt. Det i seg selv vil gi deg MYE oppmerksomhet, men en kilt er definitivt et mannsplagg, og er også tilpasset mannekroppen. 

Du finner mange typer kilter hvis du kikker litt på nettet, ikke bare de tradisjonelle, men også moderne kilter, kilter til arbeid og aktivitet osv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Går en mann i kjole/kvinneklær og sminker seg er man transeksuell aunsett om du liker det eller ikke. 

Anonymkode: baef0...005

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går en mann i kjole/kvinneklær og sminker seg er man transeksuell aunsett om du liker det eller ikke. 

Vel, der er jeg bittelitt uenig. Transseksuell brukes ofte om mennesker som ønsker kjønnskorrigerende behandling. Transperson brukes ofte om  hele spekteret av kjønn, kjønnsuttrykk eller kjønnsidentitet. Nå vil jeg ikke rette noen pekefinger, fordi terminologien om dette kan være vanskelig å orientere seg i. Selv for oss som befinner seg i dette universitet. Så jeg ønsket bare dele litt om der. Jeg er transperson, trives som mann, samtidig som jeg liker å «være dame innimellom»  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi kvinner nå går i manneklær, for eksempel, skjorte og dressbukse (veldig kult!) så er de trans?

Anonymkode: ac808...563

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, Vox_populi skrev:

En kvinne skal ikke ha mannsklær på sig, og en mann skal ikke klæ sig i kvinneklær; hver den som gjør så, er en vederstyggelighet for Herren din gud.

Dette er bibelens mening, jeg velger selv om jeg vil rette meg etter dette eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Det står mye rart der. Og den er en smule utdatert. 

• Liker 9
Skrevet

Det må nok en mannskamp til å bli normalisert igjen. Skottene har jo gått i skjørt i flere århundrer, de er ikke blitt mindre maskuline av det. ☺️ 

Var normalt i gamledager, menn gikk jo i skjørt/kilt, toga/tunika. Bukser ble etterhvert mere brukt av praktisk årsake når soldater skulle ri, arbeide, holde kulden ute om vinteren og for å ikke skjære seg når de brukte rustning. På 1800-tallet, da industrialiseringen slo inn for fullt, sluttet menn med posete bukser og lange forklær. Løse klær økte risikoen for ulykker, derfor ble tettsittende bukser og kroppsnære skjorter et spørsmål om liv og død. 

De siste som sluttet med kjole var små gutter. Helt frem til begynnelsen av 1900- tallet ble de kledd i blondekjoler, (var praktisk for bleieskift) , barna ble sett på som aseksuelle vesener til 6 årsalderen. Men i begynnelsen på 1900 tallet publiserte Freud sin teori om barns seksualitet, og det ble moderne å avspeile kjønnet i påkledningen fra de første årene.

Dåpskjolen henger igjen fra tiden da menn gikk med kjole, og rosa var imidlertid en guttefarge helt frem til 1950.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke være skaphomse eller skaptrans med kone og barn og samtidig gå i skjørt uten å være redd for å bli avslørt. Sjansen for at tradisjonelle heteroseksuelle menn ønsker å gå i skjørt er minimal, så hvis du gjør det er det uungåelig at folk lurer.

Anonymkode: 9226d...ec8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette i det hele tatt et spørsmål? Det ser jo rart ut, når en mann går i dameklær.

Anonymkode: ac894...032

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Fjollefyr skrev:

Dette er bibelens mening, jeg velger selv om jeg vil rette meg etter dette eller ikke. 

Ingen har spurt etter din mening. 
Det spurtes derimot etter hvorfor det fins motvilje mot at menn går i  skjørt, og jeg pekte på én mulig forklaring på det.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å være trans og hvordan kjønnsutrykk man har et to forskjellige ting. Hvilke klær til hvilke kjønn er sosialt konstruert og laget i vår kultur. Man kan som mann gå i tradisjonelle «kvinneklær» og fortsatt føle seg helt som mann. Selfølgelig skal en mann få gå med skjørt selvom det i vår kultur ikke er vanlig. Klær har ikke kjønn.

Anonymkode: c9160...ee0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er tradisjonelt kvinneplagg. Vi hadde en lang kamp for å "få lov" å gå i bukser, kanskje det er på tide at menn tar kampen for å gå i skjørt?

Anonymkode: 5161a...f93

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Ingen har spurt etter din mening. 
Det spurtes derimot etter hvorfor det fins motvilje mot at menn går i  skjørt, og jeg pekte på én mulig forklaring på det.

Nei, ingen har spurt etter min mening. Men jeg kommer med den likevel. Jeg er ikke uenig med deg i at dette er en mulig forklaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...