Gå til innhold

Jeg er ikke lykkelig som slank.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at jeg skulle bli lykkelig og få et bra selvbildet som slank- men nei, jeg er bare enda mer ulykkelig nå enn hva jeg var for 20 kg siden. Målet mitt er nådd og jeg er nå normalvektig og folk sier at jeg ser så bra ut, men jeg blir ikke glad over det, fordi- jeg er alltid redd for mat og kos, jeg koser meg sjelden lenger og når jeg gjør det overspiser jeg mye og får dårlig samvittighet, da trener jeg som en gal. Det gjør jeg nesten uansett, jeg trener 6-7 ganger i uken, redd for at jeg skal forfalle hvis ikke jeg gjøre det. Jeg og mannen min koser oss aldri lenger sammen med noe godt, det har jeg ikke kalorier til. Jeg lever strigt,  og har få kalorier å fordele utover dagen. Mannen min koser seg alene, jeg trener. Jeg har mistet all glede over god mat, og baker heller ikke lenger som jeg egentlig liker så godt. Livredd for at jeg ikke skal klare å ikke putte en bolle i munn. Jeg spiser kjip mat mens mannen min og barna spist vanlig middag. Jeg har for få kalorier til vanlig middag, for jeg ønsker litt kveldsmat også. Jeg er så matlei, og er blitt så livredd for kalorier. Så overspiser jeg som sagt ekstremt mye en dag og halshugger meg selv for det etterpå. Jeg har blitt fanatisk på vekten, jeg veier meg hver dag og hater meg selv hvis jeg har gått opp en dag. Jeg har blitt ekstremt selvkritisk og selvopptatt, og ser meg selv i speilet hundre ganger pr dag, og hater enda det jeg ser. Jeg savner å sette meg ned en kveld med ost og kjeks sammen med mannen min, jeg savner å bake og spise både 3 og 4 boller. Jeg savner å kunne spise kake uten dårlig samvitthet, en deilig soft is når det er varmt, grillpølser og dressinger eller kjøpe med meg en hamburger en sen kveld fordi jeg fikk lyst på. Jeg savner å kunne unne meg fløte på jordbær og litt sukker, jeg savner det sosiale rundt god mat og yndlings sjokoladen min og annet godt. Jeg er ikke lykkelig som slank nå, men kan heller ikke gå tilbake som før. Mannen min sier han er sliten, det tærer på samlivet at vi ikke har noe sammen lenger annet en trening og kostholdprat. Han selv er slank og trenger ikke tenke på det som jeg gjør. Han sier han vil jeg skal slutte, han sier at han aldri brydde seg om kiloene mine og vil ha meg tilbake som jeg var. Men jeg vil heller ikke skuffe alle rundt meg som synes jeg er så flink. Idag er det sommeravslutning for barnet mitt på skolen og det skal serveres pizza- jeg har ikke kalorier nok til det eller skal spise sånn mat, da kan jeg spise så lite ellers. Jeg er lei, og savner å kunne leve, for jeg er bare deprimert av dette og ulykkelig. Jeg vil ikke dette lengre, samtidig som jeg ikke klarer å slutte. Hva skal jeg gjøre? Jeg klarer ikke gjøre dette til en ny livstil, jeg hater denne livstilen. Jeg hadde det faktisk bedre som overvektig, jeg hadde ikke noe bedre selvbilde, men da gledet jeg meg ihvertfall til god mat og hygge, nå har jeg ikke det en gang. 

Hilsen kvinne på snart 30 år.

Anonymkode: 2d76b...a58

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har utviklet en spiseforstyrrelse, oppsøk hjelp.

Anonymkode: 84218...268

• Liker 35
Skrevet

Hvor lang tid har du brukt på å gå ned i vekt? Jeg er ikke noe slankefantom, men er mer for å legge om livsstil enn å hoppe på et program som en går fort ned i vekt av.
Hvis du tidligere spiste 3-4 boller når du hadde bakt, så hvorfor ikke bake og spise max 2 nå. Du ødelgger deg selv med kaloritelling. Som den over skriver, du trenger hjelp til å få et mer normalt og avslappet forhold til kalorier.
Hvor mange kalorier spiser du i løpet av en dag? Hva er vekt og høyde?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spiseforstyrrelse, eller du opplever en depresjon fordi du har gjennomgått en endring i livet. Jeg ville laget en plan. 2 venninner av meg har gått kraftig ned i vekt, og de lever strengt i ukedagene, men kan ta seg en øl eller et glass vin hvis de erit og spiser etc. Hver lørdag etter kl 1400, spiser de hva de vil, så mye de orker; pizza, øl, vin, chips eller sjokolade. I tillegg koser de seg med søndagsfrokost. Jeg har begynt å følge deres opplegg, og synes det funker greit. Å nekte seg kos, er det samme som å mislyktes. I hverdagen, kps deg med dip og grønnsaker, det kan jo mannen kose seg med også. 

Anonymkode: 0c042...730

• Liker 6
Skrevet

Jeg merket at jeg selv ble veldig opphengt i kalorier..sykelig opphengt, en periode jeg levde etter kaloriprinsippet. Jeg fikk også samme følelse som deg - ingenting var kos lengre, bare jag og mas på hvor mye kalorier ting inneholdt, og hvor mye jeg kunne spise av det. Jeg måtte kutte ut, fordi jeg ikke ønsket å påvirke barna eller familielivet. Hos meg funker periodisk faste. Da spiser jeg akkurat hva jeg vil mellom 14-18. Jeg spiser sjelden så mye at det ville ha oversteget mitt daglige kaloribehov, fordi fasting gjør at man ikke klarer å spise så mye mer enn det man trenger. I helgene faster jeg ikke. Hos meg funker det fint, fordi jeg aldri har vært en person som liker mange måltider i løpet av dagen. 

Det høres ut som du har fått et usunt forhold til mat, og det kan fort bli veldig farlig! Dersom du kjenner at du ikke klarer å kontrollere dette selv, og snu tankegangen din, bør du oppsøke hjelp. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sånn å være slank, man kan ikke spise alt man ønsker. 

Jeg har aldri vært stor, så jeg vet ikke hva jeg går «glipp av», men jeg har aldri fråtset eller spist akkurat det jeg ønsker. 

Kanskje du trenger tid til å venne deg til den nye situasjonen? Prøve å virkelig nyte 2 boller i stedet for å hive innpå med 4? 

Jeg håper du klarer å spise vanlig middag med familien din, kanskje i litt mindre mengder i steden for å også kunne spise kveldsmat? Ønsker deg alt godt! 

Anonymkode: 6708f...be0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Hvor lang tid har du brukt på å gå ned i vekt? Jeg er ikke noe slankefantom, men er mer for å legge om livsstil enn å hoppe på et program som en går fort ned i vekt av.
Hvis du tidligere spiste 3-4 boller når du hadde bakt, så hvorfor ikke bake og spise max 2 nå. Du ødelgger deg selv med kaloritelling. Som den over skriver, du trenger hjelp til å få et mer normalt og avslappet forhold til kalorier.
Hvor mange kalorier spiser du i løpet av en dag? Hva er vekt og høyde?

Jeg har brukt 6 mnd på å gå ned 20 kg, ikke alt for rakst heller. Ligget på en halv til 1 kg i uken, noen uker har jeg stagnert før det går igjen. Idag veier jeg 62 kg, fordelt på min høyde på 165 cm. 

Og ja jeg har vært inne på tanken at jeg har fått en slags spiseforstyrrelse og ja jeg ødelegger meg selv med kaloritelling. Men jeg klarer ikke slippe kontrollen og må loggføre all mat. 

Jeg kunne ønske jeg klarte tenke sånn du sier at da spiser jeg heller to. Men jeg føler det er alt eller ingenting. For når jeg putter sånn mat i munn, klarer jeg ikke stoppe da jeg elsker det og avstår derfor helt fra det. 

Jeg kan ikke si hvor lite jeg spiser her, da blir tråden sperret og jeg trenger å få luftet litt tanker her. Alt under 1500 kalorier blir sperret av tråder her. Men det er ihvertfall ikke levbart for meg lenger  det kan jeg si. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt 6 mnd på å gå ned 20 kg, ikke alt for rakst heller. Ligget på en halv til 1 kg i uken, noen uker har jeg stagnert før det går igjen. Idag veier jeg 62 kg, fordelt på min høyde på 165 cm. 

Og ja jeg har vært inne på tanken at jeg har fått en slags spiseforstyrrelse og ja jeg ødelegger meg selv med kaloritelling. Men jeg klarer ikke slippe kontrollen og må loggføre all mat. 

Jeg kunne ønske jeg klarte tenke sånn du sier at da spiser jeg heller to. Men jeg føler det er alt eller ingenting. For når jeg putter sånn mat i munn, klarer jeg ikke stoppe da jeg elsker det og avstår derfor helt fra det. 

Jeg kan ikke si hvor lite jeg spiser her, da blir tråden sperret og jeg trenger å få luftet litt tanker her. Alt under 1500 kalorier blir sperret av tråder her. Men det er ihvertfall ikke levbart for meg lenger  det kan jeg si. Ts

Men det finnes alternativer til kosemat, nesten sukkerfrie boller (som du kan tilsette fiber), lav kcal iskrem erc

Anonymkode: 44b2e...f86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes alternativer til kosemat, nesten sukkerfrie boller (som du kan tilsette fiber), lav kcal iskrem erc

Anonymkode: 44b2e...f86

Ja, og jeg har prøvd. Jeg har laget det ene og det andre som skal være et sunnere alternativ, men synes mye av det ikke er verdt smaken og kalorier jeg dytter i meg da. Lav kalori iskrem har jeg enda ikke funnet en jeg liker av, og jeg har like stort håp hver gang jeg skal teste en ny. Og ja sukkerfri boller går, men det er ikke der problemet ligger, pr bolle innholder nemlig uansett for mange kalorier pr bolle. Jeg har ikke råd til å kaste bort 300 kalorier det fort er i en sukkerfri og sunnere bolle, det er hele lunsjen min eller kveldsmaten det. Men såklart du har rett, mange flotte alternativer og sunn kosemat. Men det er ikke lett og sitte med det når mannen min spiser godteri og drittmat nesten hver kveld og jeg sitter med grønnsaker, frukt eller sukkerfritt atter en kveld.

Jeg leser forresten alle svar og setter pris på alle svar selvom jeg ikke svarer alle ❤

• Liker 3
Skrevet

Synes du har brukt veldig kort tid på å gå ned i vekt. Du har kastet deg på slanker'n, ikke lagt om livsstilen.
Jeg ber deg ta kontakt med legen du bruker å be om hjelp nå, før du ødelegger livet og familien din.
En bekjent av meg brukte nesten 17 mnd på å gå ned samme antall kg som deg. Som hun sa, hun slanket seg ikke, men la om livsstilen.
Gjør noe nå før du blir psykisk syk og må legges inn.
Synd du skriver som anonym. Hadde vært lettere å skrive mer hvis jeg kunne sendt deg PM.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Belima skrev:

Synes du har brukt veldig kort tid på å gå ned i vekt. Du har kastet deg på slanker'n, ikke lagt om livsstilen.
Jeg ber deg ta kontakt med legen du bruker å be om hjelp nå, før du ødelegger livet og familien din.
En bekjent av meg brukte nesten 17 mnd på å gå ned samme antall kg som deg. Som hun sa, hun slanket seg ikke, men la om livsstilen.
Synd du skriver som anonym. Hadde vært lettere å skrive mer hvis jeg kunne sendt deg PM.

Skjerp deg...

Jeg gikk ned 30 kilo på 6 mnd uten problemer. Du er hysterisk

Anonymkode: e4061...976

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Belima skrev:

Det hardt å høre, men jeg vet innerst inne at du har rett at dette har gått over stokk og stein og at jeg nok mulig burde søke hjelp. Men huff, det sitter så langt inne. Men jeg ser jo klart og tydelig at dette verken er bra for meg eller familien min. Jeg har liksom hele tiden overbevist meg selv at jeg har vært flink og fått en ny livstil- ikke bare slanket meg. Men dessverre så innser jeg nå at det ikke stemmer. Jeg har bare slanket meg. 

Takk, vil nok være anonym, men tar kontakt med deg hvis jeg tør. Litt skummelt det også, føler meg veldig liten oppi dette her. Det var jo ikke sånn som dette det skulle bli 😕

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg...

Jeg gikk ned 30 kilo på 6 mnd uten problemer. Du er hysterisk

Anonymkode: e4061...976

Jeg er ikke hysterisk, men det spørs jo i utgangspunktet hvor mange kilo overvekt en har. Har en 50 kg pluss å gå ned, så er det annerledes enn 20 kg. TS skriver jo at hun har fått problemer og er bekymret, så for henne så var nok vektnedgangen for rask.
Les hva TS skriver!

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hardt å høre, men jeg vet innerst inne at du har rett at dette har gått over stokk og stein og at jeg nok mulig burde søke hjelp. Men huff, det sitter så langt inne. Men jeg ser jo klart og tydelig at dette verken er bra for meg eller familien min. Jeg har liksom hele tiden overbevist meg selv at jeg har vært flink og fått en ny livstil- ikke bare slanket meg. Men dessverre så innser jeg nå at det ikke stemmer. Jeg har bare slanket meg. 

Takk, vil nok være anonym, men tar kontakt med deg hvis jeg tør. Litt skummelt det også, føler meg veldig liten oppi dette her. Det var jo ikke sånn som dette det skulle bli 😕

:klemmer:

• Liker 5
Skrevet

Lag sunnere alternativ av det de andre rundt bordet spiser. Er det Taco så lag den av kylling/kyllingjøttdeig og stekte speltlomper, evt. lag en tacosalat, erstatt rømmen med mager kesam. Er det lasagne så lag en vegetarvariant med fullkornspasta og lettost, pizza med blomkålsbunn og masse sunt på toppen, vin med lavt sukkerinnhold (hvitvin har færre kalorier enn rødvin), kokosbolle i stedet for kake, mørk sjokolade i stedet for melkesjokolade osv.

Man kan lage en sunnere variant av det meste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ella1 skrev:

Lag sunnere alternativ av det de andre rundt bordet spiser. Er det Taco så lag den av kylling/kyllingjøttdeig og stekte speltlomper, evt. lag en tacosalat, erstatt rømmen med mager kesam. Er det lasagne så lag en vegetarvariant med fullkornspasta og lettost, pizza med blomkålsbunn og masse sunt på toppen, vin med lavt sukkerinnhold (hvitvin har færre kalorier enn rødvin), kokosbolle i stedet for kake, mørk sjokolade i stedet for melkesjokolade osv.

Man kan lage en sunnere variant av det meste.

Jeg startet med å gjøre slikt, men fikk det aldri til å gå opp med kaloriene jeg skulle ha utover dagen. Uansett så ble det for mange kalorier av å lag vanlig mat sunnere også, evt måtte jeg spise så lite at jeg var like sulten som før jeg spiste- så jeg droppet det. Nå lager jeg egne middager, og det av det kjedelige og smakløse slaget kan en si. Men jeg er egentlig så enig med deg, det du sier er jo det beste å gjøre. Spise vanlig, men sunnere alternativ. Skulle ønske jeg bare kunne gjøre det jeg visste egentlig var der beste. 

Den pizzaen med blomkålbunn hørtes spennende ut. Kanskje jeg skulle laget min egen variant av pizza idag og tatt med på skoleavslutning så jeg kan spise der. Takk for tips. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tatt valget om å være slank og da kan jeg ikke spise alt jeg vil. Men for meg er ikke mat så viktig (sier jeg til meg selv 😉)

jeg spiser middag men tar en potet (evt 2 hvis de er veldig små) og kun en halv eller en kyllingfilet feks.

Lager knekkebrød av havre og frø. Spiser et til frokost og ett til lunsj i ukedagene. De er veldig mettende. Litt frukt. Spiser ikke snop, sjelden kaker osv. Men smaker selvfølgelig litt når jeg er på besøk og sånt.

jeg er så og si aldri sulten men mulig det har med typen mat jeg spiser. Lite brød da jeg lever glutenfritt.

Hvorfor må kos bety (mye) mat?

dersom tråden blir slettet om man sier man spiser mindre enn 1500 kcal så skal jeg ikke skrive hvor mye jeg ligger på. Jeg er 163 høy og VIL ikke veie mer enn 55 kg. Det gjør jeg nå og holder vekten på denne måten så da spiser jeg jo ikke for lite. Spiser jeg mer så går jeg bare sakte opp igjen.

Trener 3 ganger i uken (pluss litt hverdagstrim).

Anonymkode: 53f1f...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser nok alt for lite! 

Det skal ikke være nødvendig å spise annen mat enn resten av familien, det handler bare om hva du velger mest av. Jeg spiser alltid det samme som ungene, uavhengig av om vi har pizza, suppe, kjøttkaker osv, men jeg velger mindre/ikke saus, dressinger osv. Mindre potet, mer grønnsaker osv. Det er ganske lett. Og på den måten får ikke ungene med seg at jeg må begrense meg, de ser jo bare at jeg spiser det samme som de. 

Jeg er også en som må passe på hva jeg spiser fordi jeg veldig lett legger på meg, men jeg ville ALDRI spist på en sånn måte at ungene hadde lagt merke til det. Ungene er det kjæreste jeg har og jeg vil ikke at de skal få et dårlig forhold til mat pga meg! 

Jeg tror heller ikke det er sunt å aldri "unne" seg noe. Så jeg spiser derfor alt, men passer heller på mengde og at det ikke skjer mer enn 1-2 ganger i uken. Lørdag spiser vi alltid hjemmelaget pizza, og godteri. Jeg ligger litt lavere på kalori-inntaket iløpet av uka, slik at lørdagen ikke "merkes" i det store og hele! 

Man må finne et kosthold man kan leve av resten av livet, og for meg høres det ikke ut som at du har funnet ditt. :(  Jeg spiser som regel kun 2-3 måltider om dagen, og ca 50% av kaloriene mine kommer fra fett (avokado, mandler, mct-olje, egg,, laks osv), noe som gjør at jeg holder meg mett lenge, og har heller ikke første måltid før i 2-3 tiden på dagen. Det blir da som regel lunsj, middag med familien og hvis middag har blitt litt tidlig en dag en liten kvelds i tillegg. Dette fungerer utmerket for meg, jeg har masse energi, jeg kan spise brød, ris, pasta, potet osv, og jeg holder meg innafor kaloriene mine iløpet av en uke. Samt at siden jeg har så få måltider pr dag kan jeg spise mer når jeg spiser - jeg ELSKER mat! 😄 

Jeg vil tippe (uten å vite sikkert) at du bør spise rundt 1800 - 1900 kalorier om dagen for å vedlikeholde vekten din. Legger du deg da på rundt 1600 - 1700 kalorier man-fre vil du kunne spise 2800 - 2900 kalorier på lørdag uten å gå opp i vekt sånn ca. 

Anonymkode: 5022f...17c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

både jeg og gubben fant ut det var på tide å ta grep nå i fjor da vi tydeligvis lever litt for komfortabelt. Vi gikk sammen om å kutte ut unødvendige kalorier. Gikk igjennom de matvarene vi bruker til hverdags og bytte noen ut med mer kalorifattige alternativ, mer bevisste på porsjoner til middag og mengde godis, samt ta med noe ekstra mat på jobb så vi ikke gikk på en smell i butikken etter jobb. Vi har begge gått ned ca 6-8 kg siste året, uten å egentlig føle at vi har mistet noe kos på veien, og det vil nok fortsette til inntak og behov krysser hverandre. Vi har ikke økt vekt veldig fort de senere år, men ligger vel på at vi blir eldre og trenger mindre.  Så vi fant ut at å gå ned i samme takt ville være helt greit. Jeg har 6 kg til jeg er på vekta jeg trivdes på en gang, om det tar meg 2 år så er det greit. Jeg er blitt alt for gammel til å gidde å gå sulten. 

Anonymkode: 0082b...037

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En sunn kropp er jo fra naturen side et sekundært resultat av en sunn livsstil, for deg blir det primært, og da blir det et usunt og mekanisk fokus. De fleste finner stressmestring, mestringsfølelse, glede og energi i andre aktiviteter enn matlaging og mat. Det vil ta tid for deg å bygge opp en slik opplevelse ved andre aktiviteter, enten trening eller hobby, som skifter fokuset bort fra maten og kroppen. Det er mulig, men det tar tid og erfaring. 

Anonymkode: 65c53...be3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...