Gå til innhold

overnatting med far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei jeg har ett barn på 1,5 år, å barnefar som er veldig fraverende ønsker at hun skal overnatte en aen hver helg, jeg føler hun er litt liten enda å spesielt når barnefar aldri er til stedet.. kan barnefaren kreve dette? 

Anonymkode: 0dfbf...a06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klager på at han er fraværende, men ønsker ikke ar faren skal få ha barnet på overnatting? Sikker på at du ikke bidrar til det?

Anonymkode: 85f30...e78

• Liker 10
Skrevet

Det er faren til ungen. Selvsagt skal du la han ha henne på overnatting!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du at han skal få bli nærværende om du hindrer samvær? Ta en titt på din egen oppførsel mot far så kanskje du får en aha-opplevelse?

Anonymkode: 40f1d...0b2

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er positivt for barnet at faren viser interesse nå selv om han har vært fraværende tidligere. Dere voksne har egentlig ikke krav på noe som helst, men barnet har rett til samvær med dere begge. 

Men, dere kan ikke gå umiddelbart fra null samvær til overnatting annen hver helg, særlig ikke hos et så lite barn. Selv om han er faren så er han som en fremmed for henne, og man lar virkelig ikke et barn overnatte hos en fremmed. Det sier jo all logikk at man ikke gjør.

Det dere må gjøre er å la barnet gradvis venne seg til og bli kjent med far, gjøre henne trygg før hun begynner å overnatte. Samværet må begynne i det små og gradvis trappes opp. Hvis hun ikke har møtt han i det hele tatt så start med at han kommer hjem til dere for å bli kjent med barnet sitt (her må du være på tilbudssiden og sette dine følelser til side), etterhvert kan han ta henne med hjem til seg på dagsamvær slik han hun blir trygg hjemme hos han, og når hun er blitt vant til det så kan hun overnatte. Dette må dere voksne bruke tid på, legg deres følelser unna og ha fokus på å trygge barnet. 

Dere kan også ta kontakt med familievernkontoret for veiledning 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klager på at han er fraværende, men ønsker ikke ar faren skal få ha barnet på overnatting? Sikker på at du ikke bidrar til det?

Du synes det å overnatte annenhver helg er en bra start på samvær med et barn på 1,5 år?

Anonymkode: 98b2f...549

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, Summ skrev:

Det er faren til ungen. Selvsagt skal du la han ha henne på overnatting!

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du at han skal få bli nærværende om du hindrer samvær? Ta en titt på din egen oppførsel mot far så kanskje du får en aha-opplevelse?

Man sender da ikke et lite barn (eller større for den saks skyld) på overnatting til noen som for barnet er vilt fremmed! Herregud, håper virkelig ikke dere har barn, det kalles omsorgssvikt om man sender barna avgårde til noen de ikke kjenner på den måten der. 

TS: Nei, han kan ikke kreve noe sånt. Forholdet mellom han og barnet må bygges opp først. Starte med jevnlig samvær sammen med deg, feks. 1-2 timer et par-tre ganger i uken. Etterhvert går det over til 2-3 timer hvor han har henne alene. Så etterhvert over til en hel dag. Når barnet er trygg på faren sin, og de har fått et bånd slik at han blir en omsorgsperson for barnet, DA kan han få overnatting. Det krever mye å bli kjent med et lite barn på denne måten, både fra deg og far. Dere må tilbringe tiden sammen i starten. Og ofte, for små barn glemmer lett. Skal han få en relasjon til barnet må han jobbe for det. 

Anonymkode: b1b1b...e6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det står ingen steder at far ikke er der, det som står er at mor vil hindre ytterligere kontakt. Hvordan er det til det beste for et barn tenkte du? Hvis barnet hadde fått lov til å ha kontakt med far så vil ikke overnatting være grusomt. Men når mor hindrer samvær blir det vanskelig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ingen steder at far ikke er der, det som står er at mor vil hindre ytterligere kontakt. Hvordan er det til det beste for et barn tenkte du? Hvis barnet hadde fått lov til å ha kontakt med far så vil ikke overnatting være grusomt. Men når mor hindrer samvær blir det vanskelig 

Nei- det står at faren har vært fraværende.  Kanskje det har vært hans eget valg og ikke noe moren har ønsket seg. Det finnes faktisk dårlig fedre der ute....og han høres ut som et av de - spesielt om han ønsker mer samvær men velger overnatting av et 1.5 år gammel ukjent barn som en god start punkt. 

Anonymkode: 0fb1b...607

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står heller ingen steder at mor vil hindre kontakt eller vil hindre samvær. Det står at far har vært fraværende og ønsker nå annenhver helg. Hun skriver ikke hvorfor far har vært fraværende, og at det er hun som har nektet kontakt blir bare antagelser fra deg. 

Det er dette Ts setter spørsmålstegn ved, om far kan kreve å gå rett på overnatting annenhver helg. 

Hun sier ikke en plass at hun vil sabotere samværet

Endret av skruf
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, skruf said:

Det står heller ingen steder at mor vil hindre kontakt eller vil hindre samvær. Det står at far har vært fraværende og ønsker nå annenhver helg. Hun skriver ikke hvorfor far har vært fraværende, og at det er hun som har nektet kontakt blir bare antagelser fra deg. 

Det er dette Ts setter spørsmålstegn ved, om far kan kreve å gå rett på overnatting annenhver helg. 

Hun sier ikke en plass at hun vil sabotere samværet

ordet KANSKJE har du valgt å ikke lese?  Jeg skrev KANSKJE.  Rart hvordan du har tolket mitt innlegg.  Ingen vet hvorfor han er fraværende. Jeg svart til den jeg sitert.  Ingen vet bakgrunn, men du starter ikke MER samvær med en far/mor som har vært fraværende med OVERNATTINGER!  Du begynner å bygge opp mer daglige samvær frem til barnet kjenner den andre foreldre bedre så kan de begynne med overnatting.  Rart at fedre/mødre vil ha et lite barn på overnattinger før de har hatt dem mer en noen timer engang.  Jeg kan love deg jeg ville ALDRI ha overlatt mitt barn overnatt hos noen de ikke var trygg på eller kjente når de var 1.5 år gammel

AnonymBruker
Skrevet

Beklager - har lest og sitert helt feil her!  Beklager Skruf! 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei- det står at faren har vært fraværende.  Kanskje det har vært hans eget valg og ikke noe moren har ønsket seg. Det finnes faktisk dårlig fedre der ute....og han høres ut som et av de - spesielt om han ønsker mer samvær men velger overnatting av et 1.5 år gammel ukjent barn som en god start punkt. 

Selvfølgelig  finnes det flust sv udugelige fedre-MEN det finnes også mange mødre som saboterer for far og holder far unna. Det kan like gjerne være greia her. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig  finnes det flust sv udugelige fedre-MEN det finnes også mange mødre som saboterer for far og holder far unna. Det kan like gjerne være greia her. 

Jeg har ikke sagt noe annet.  

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

emh jeg har lagt far få komme når han vil så lenge han sender meg melding men han kommer ikke.. pluss jenta griner bare med barnefar å barnevernet sier at de er bekymret overfor fars opplysninger for å ivareta henne

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet er trygg på far, er det greit. 

Dersom barnet ikke er helt trygg, så trengs det hyppigere kontakt på dagtid/kveld

Det nytter ikke å starte med 1 gang i året med overnatting for å "ta det rolig". Barnet sover kanskje hos mormor og tanter og onkler nå som det er 1 1/2? Vanligvis ikke så skadelig det heller, men de ses kanskje oftere. 

Far, nabo, tante, spiller ingen rolle. For å være en omsorgsperson må man være tilstede. Legg til rette for at barnet får far i livet som omsorgsperson så tidlig som mulig. Det er det beste for barnet og forøvrig en menneskerettighet. 

Anonymkode: dc656...e8a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

emh jeg har lagt far få komme når han vil så lenge han sender meg melding men han kommer ikke.. pluss jenta griner bare med barnefar å barnevernet sier at de er bekymret overfor fars opplysninger for å ivareta henne

Nå passet det å komme med barnevernet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...