Gå til innhold

Kuklegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det hestebrems eller kuklegg på gården😑

Hvor bør jeg ri for på unngå dem? 

Og når er de ute på dagen?

Er blitt livredd for dem! 

Takk for svar:)

Anonymkode: 26e47...2cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du smøre inn hest, deg selv og/eller utstyr med noe de ikke liker, f.ex. peppermynte som mange insekter misliker? Sitronella er en annen, og kanskje ellers oljer som lukter sterkt, som rosmarin, te-tre olje eller equalyptus f.ex. Eller bland alle sammen 😄

Anonymkode: 0f6e9...df7

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Gikk inn i tråden og lurte fælt på hva kuklegg var. Leste det som kuk -legg, og syntes det var en merkelig ting å poste på hus og hage.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Gikk inn i tråden og lurte fælt på hva kuklegg var. Leste det som kuk -legg, og syntes det var en merkelig ting å poste på hus og hage.

Hahah😂 ja, uffamei, tenkte det samme først😏😂

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Takk for tips 🥰

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2019 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Kan du smøre inn hest, deg selv og/eller utstyr med noe de ikke liker, f.ex. peppermynte som mange insekter misliker? Sitronella er en annen, og kanskje ellers oljer som lukter sterkt, som rosmarin, te-tre olje eller equalyptus f.ex. Eller bland alle sammen 😄

Vær obs på at det er skadelig og kan være direkte livsfarlig å smøre eteriske oljer rett på kroppen både til dyr og mennesker!

Anonymkode: 0fa19...968

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at det er skadelig og kan være direkte livsfarlig å smøre eteriske oljer rett på kroppen både til dyr og mennesker!

Har hørt at det går Ann og lage insektskrem til hest.

Er det farlig for hesten å ha litt Shemen Amour spa natural, den har grønn lokk. Også noen dråper peppermynte olje fordi det liker ikke fluer/vepser?

Er det farlig for hesten og ha litt av dette på magen?

Skrevet
På 11.6.2019 den 4.11, MadameDeRosa skrev:

Det siste der er faktisk et ord der jeg kommer fra. 😅

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at det går Ann og lage insektskrem til hest.

Er det farlig for hesten å ha litt Shemen Amour spa natural, den har grønn lokk. Også noen dråper peppermynte olje fordi det liker ikke fluer/vepser?

Er det farlig for hesten og ha litt av dette på magen?

Alt som du kan smøre på egen hud av slike ting, kan som oftes en hest også ha. Jeg ville nok laget noe med litt olje og peppermynteolje. 

Her er en oppskrift på andre metoder  https://visihow.com/Make_Homemade_Insect_Repellent_for_Horses - noen som krever litt innkjøp, men kanskje du kjenner noen som har noe av dette. 

Edit: Jeg lærte noe nytt av linken , som jeg egentlig vet fra før: Jeg ville satset på å gi hesten hvitløk i foret. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, absinthia skrev:

Alt som du kan smøre på egen hud av slike ting, kan som oftes en hest også ha. Jeg ville nok laget noe med litt olje og peppermynteolje. 

Her er en oppskrift på andre metoder  https://visihow.com/Make_Homemade_Insect_Repellent_for_Horses - noen som krever litt innkjøp, men kanskje du kjenner noen som har noe av dette. 

Edit: Jeg lærte noe nytt av linken , som jeg egentlig vet fra før: Jeg ville satset på å gi hesten hvitløk i foret. 

Ikke alle anbefaler å gi hvitløk til hest, det er ikke sikkert de tåler det. 

Anonymkode: 42d18...9f2

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle anbefaler å gi hvitløk til hest, det er ikke sikkert de tåler det. 

Anonymkode: 42d18...9f2

Sjekket dette: Forskning sier at det er greit med så lave doser som noen få fedd, dersom hesten f.eks har luftveisproblemer og hester som ikke er i hardtrening. 

Da de gjorde forsøk med 125 gram om dagen - hvilket må være minst 3 hele hvitløker, sank hemoglobinet. 

Utvortes bør det neppe være noe stort problem

https://www.felleskjopet.no/husdyr-oversikt/artikler/hvitlok-til-hest/

Var egentlig det samme med hunden min, som elsket mat med hvitløk - vi fant ut at skadelig dose ville vært på flere fedd daglig, over tid, så mat med bittelitt gikk greit. 

AnonymBruker
Skrevet
On 6/12/2019 at 1:53 PM, AnonymBruker said:

Man blander dem selvsagt ut, og livsfarlig skal det godt gjøres å få det uansett om man bruker dem ublandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...