Gå til innhold

Hva slags utdannelse kan passe meg? til dere hobbyrådgivere her inne :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske tilbaktrukken, særlig på steder med mye mennesker der vi må snakke mye sammen. Jeg er nok introvert og blir sliten av å ha mange rundt meg. Noen få går bra, og enda bedre om jeg kjenner dem. 

Jeg liker å
- Sortere. klær i hendene når folk ikke sorterer søppel f.eks
- Kjøre bil (jeg vil ikke bli taxisjafør eller bussjafør nei)
- Sitte med pc/mobil
- Se på instagram (jeg ser på profilene til folk og analyserer personene. Jeg ser hva slags type bilder det går mest i, hvilken vinkel de bruker, sminke, hvordan de presenterer seg selv. Hva de skriver til bildene sine. Hvor mange liker de får og hvorfor de har så mange følgere eller få. 
- Se på mobiltelefoner.
- Jeg får veldig fort oversikt over merker. Det kan være klesmerker, bilmerker, datamerker, mobilmerker, kjeder, flyselskaper.
- Jeg er veldig opptatt av miljø. Jeg takler ikke lenger å kjøpe nye klær, eller ting i det hele tatt. Jeg går gjerne for bytting av klær, selge eller gi bort brukt som ikke ser slitt ut.
- Velge økonomisk fornuftig. Altså, ejg kan analysere hvilke varer som er overpriset og hva som kan være like bra til tross for at det er billigere.
- Jeg analyserer hvorfor folk går for de merkene de går for, selv om mye annet kunne vært rimeligere. Eller hvorfor de velger bil i stedet for tog, unasett om de har tog i nærheten.
- Se på kulturer. Hvorfor er den kulturen bedre enn andres, og hva som er sjansen for at man tror sin egen er riktig.
Samme er det å se på hvordan folk påvirkes av hvor de kommer fra. Det er ofte forskjell på et bymenneske og en bygdeperson.
- Jeg liker å gi service. Har jobbet i kafe og trivdes egentlig veldig.
- Jeg liker å drive med mat. teste ut nye smaker. (vil ikke bli kokk)
- Jeg elsker å reise. Ta  fly føler jeg at jeg lever.
- Jeg vil redusere fattigdom. Hadde jeg vunnet 17.mill i lotto hadde jeg ikke hatt samvittighet til å bruke alt på meg selv. Hadde nok gitt noe til veldigigheter som å gi barn i fattige land mulighet til utdannelse (så de slipper å komme hit og får bedre levekår der de er), forskning på sykdommer osv.
- Jeg prøver å forstå naturen. Hvorfor får noen sykdommer, hvor kom det fra. 

Jeg har prøvd å studere men det er for krevende for meg å lese. Det er urealistisk at jeg kommer til å bli psykolog eller lege. 

Jeg vil IKKE jobbe med
- sikkerhet. Er ikke noe sterk så jeg kan ikke ta opp noen kamp og jeg er såpass sosialt klossete at jeg ikke kan bryte inn eller vurdere om jeg har grunn til  bryte inn. Politi eller vekter? nei takk. Evt sikkerhetskontrollør på flyplass er det eneste.
- Omsorg. Bryr meg ikke om barn, det er mas. Har jobbet på eldrehjem og aldri mer igjen! jjeg ble fysisk dårlig, kvalm og hodepine. Ble så trist på enkeltes vegne og alt var bare ekkelt. Liker ikke kropp. Bare hvis det er en kjæreste.

Anonymkode: 2d41b...03d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klesbutikkdame

Anonymkode: 0999e...fcc

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klesbutikkdame

Anonymkode: 0999e...fcc

Skulle akkurat til å foreslå det samme, men du kom i forkjøpet 😄 Jeg tenker å jobbe i butikk, kanskje der målgruppen er voksne hvis du ikke liker barn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Supernova17 skrev:

Skulle akkurat til å foreslå det samme, men du kom i forkjøpet 😄 Jeg tenker å jobbe i butikk, kanskje der målgruppen er voksne hvis du ikke liker barn.

Absolutt ikke! Tror jeg.... 
Jeg skrev jo jeg er opptatt av miljøet. Forbruksvarer ja... men nye klær er ikke bra for miljøet. Dere føler sikkert jeg er en av de som går og gnåler om miljø eller ber folk ta buss i stedet for å kjøre, men jeg er ikke det. føler bare det blir litt dobbeltmoralsk å stå i klesbutikk når du kanskje ikke vil selge 😛 
Dessuten er jeg ikke så interessert i mennesker. Men ja, jeg er ærlig. Sitter ikke klærne fint kommer jeg til å si det, dersom vedkommende spør. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo bli sosialantropolog, det høres ut som noe for deg som er interessert i mennesker og samfunnet😊

Vet dessverre lite om jobbmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nordblomst skrev:

Du kan jo bli sosialantropolog, det høres ut som noe for deg som er interessert i mennesker og samfunnet😊

Vet dessverre lite om jobbmarkedet.

hørt det er dårlig. du blir "ikke noe". Du har bare tatt en grad.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke! Tror jeg.... 
Jeg skrev jo jeg er opptatt av miljøet. Forbruksvarer ja... men nye klær er ikke bra for miljøet. Dere føler sikkert jeg er en av de som går og gnåler om miljø eller ber folk ta buss i stedet for å kjøre, men jeg er ikke det. føler bare det blir litt dobbeltmoralsk å stå i klesbutikk når du kanskje ikke vil selge 😛 
Dessuten er jeg ikke så interessert i mennesker. Men ja, jeg er ærlig. Sitter ikke klærne fint kommer jeg til å si det, dersom vedkommende spør. 

Hvis du er så opptatt av miljøet, hadde du passet til å jobbe innen gjenbruk. Fretex?

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske tilbaktrukken, særlig på steder med mye mennesker der vi må snakke mye sammen. Jeg er nok introvert og blir sliten av å ha mange rundt meg. Noen få går bra, og enda bedre om jeg kjenner dem. 

Jeg liker å
- Sortere. klær i hendene når folk ikke sorterer søppel f.eks
- Kjøre bil (jeg vil ikke bli taxisjafør eller bussjafør nei)
- Sitte med pc/mobil
- Se på instagram (jeg ser på profilene til folk og analyserer personene. Jeg ser hva slags type bilder det går mest i, hvilken vinkel de bruker, sminke, hvordan de presenterer seg selv. Hva de skriver til bildene sine. Hvor mange liker de får og hvorfor de har så mange følgere eller få. 
- Se på mobiltelefoner.
- Jeg får veldig fort oversikt over merker. Det kan være klesmerker, bilmerker, datamerker, mobilmerker, kjeder, flyselskaper.
- Jeg er veldig opptatt av miljø. Jeg takler ikke lenger å kjøpe nye klær, eller ting i det hele tatt. Jeg går gjerne for bytting av klær, selge eller gi bort brukt som ikke ser slitt ut.
- Velge økonomisk fornuftig. Altså, ejg kan analysere hvilke varer som er overpriset og hva som kan være like bra til tross for at det er billigere.
- Jeg analyserer hvorfor folk går for de merkene de går for, selv om mye annet kunne vært rimeligere. Eller hvorfor de velger bil i stedet for tog, unasett om de har tog i nærheten.
- Se på kulturer. Hvorfor er den kulturen bedre enn andres, og hva som er sjansen for at man tror sin egen er riktig.
Samme er det å se på hvordan folk påvirkes av hvor de kommer fra. Det er ofte forskjell på et bymenneske og en bygdeperson.
- Jeg liker å gi service. Har jobbet i kafe og trivdes egentlig veldig.
- Jeg liker å drive med mat. teste ut nye smaker. (vil ikke bli kokk)
- Jeg elsker å reise. Ta  fly føler jeg at jeg lever.
- Jeg vil redusere fattigdom. Hadde jeg vunnet 17.mill i lotto hadde jeg ikke hatt samvittighet til å bruke alt på meg selv. Hadde nok gitt noe til veldigigheter som å gi barn i fattige land mulighet til utdannelse (så de slipper å komme hit og får bedre levekår der de er), forskning på sykdommer osv.
- Jeg prøver å forstå naturen. Hvorfor får noen sykdommer, hvor kom det fra. 

Jeg har prøvd å studere men det er for krevende for meg å lese. Det er urealistisk at jeg kommer til å bli psykolog eller lege. 

Jeg vil IKKE jobbe med
- sikkerhet. Er ikke noe sterk så jeg kan ikke ta opp noen kamp og jeg er såpass sosialt klossete at jeg ikke kan bryte inn eller vurdere om jeg har grunn til  bryte inn. Politi eller vekter? nei takk. Evt sikkerhetskontrollør på flyplass er det eneste.
- Omsorg. Bryr meg ikke om barn, det er mas. Har jobbet på eldrehjem og aldri mer igjen! jjeg ble fysisk dårlig, kvalm og hodepine. Ble så trist på enkeltes vegne og alt var bare ekkelt. Liker ikke kropp. Bare hvis det er en kjæreste.

Om jeg hadde vært ung hadde jeg blitt arkivar. Det vil alltid finnes arkiver i alle store organisasjoner, stat, kommune osv. I dette yrke kan du nerde vilt .

• Liker 5
Skrevet

Markedsanalytiker?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kontormedarbeider, bibliotekar, arkivar, regnskap, butikkmedarbeider etc.

Anonymkode: 59a57...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sosial media-ansvarlig for en miljøorganisasjon

Anonymkode: 9b4b6...938

AnonymBruker
Skrevet

Fabrikkjobb, ikke mange mennesker, og du har de samme kollegaene (mest sannsynlig) å forholde deg til. Godt betalt. Veldig hyggelige folk har jeg erfart. F.eks maskinoperatør eller noe lignende. 

Anonymkode: 7aded...764

Skrevet

Skadedyrtekniker

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sosial media-ansvarlig for en miljøorganisasjon

Anonymkode: 9b4b6...938

For å jobbe med sosiale medier og kommunikasjon lønner det seg å være over snittet utadvendt og glad i folk og nettverksbygging, det er ikke ts... 

Anonymkode: 9f508...f22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lager, arkiv. Da kan du studere feks logistikk eller arkiv og samlingsforvaltning. Vi trenger definitivt mer av sistnevnte kompetanse (eller, arkivene gjør det da).

Anonymkode: 76047...27d

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende det lønner seg å være utadvendt for å jobbe med sosiale medier - men det er absolutt ikke nødvendig. Det finnes byråer og firmaer i alle former og størrelser. Jobbintervjuer og lignende må man på uansett hvilken jobb man skaffer seg. Les litt på utdanninger innen markedsføring og kommunikasjon, TS. Det er sykt mange forskjellige veier å gå innen det, og mange av skolene som gir deg denne utdanningen har mye praktisk arbeid - altså ikke så sjuuukt mye pugging. Send meg gjerne en direkte melding hvis du synes det høres interessant ut, så kan jeg prøve å veilede litt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å jobbe med sosiale medier og kommunikasjon lønner det seg å være over snittet utadvendt og glad i folk og nettverksbygging, det er ikke ts... 

Anonymkode: 9f508...f22

Men jeg vil være utadvendt... kjedelige introverte menneske asså :( 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Alethia skrev:

Det kan hende det lønner seg å være utadvendt for å jobbe med sosiale medier - men det er absolutt ikke nødvendig. Det finnes byråer og firmaer i alle former og størrelser. Jobbintervjuer og lignende må man på uansett hvilken jobb man skaffer seg. Les litt på utdanninger innen markedsføring og kommunikasjon, TS. Det er sykt mange forskjellige veier å gå innen det, og mange av skolene som gir deg denne utdanningen har mye praktisk arbeid - altså ikke så sjuuukt mye pugging. Send meg gjerne en direkte melding hvis du synes det høres interessant ut, så kan jeg prøve å veilede litt. 

Er det lett å få jobb?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det lett å få jobb?

Spørs litt på hvor du bor - jeg har kun erfaring med Oslo, og de aller fleste av mine tidligere medstudenter har relevant jobb nå. Noen er frilansere - jobber altså mye hjemmefra og trenger dermed ikke være så "sosiale" hele tiden, mens andre jobber i store kontorlandskap. Har inntrykk av at det er litt sånn "hva du gjør det til selv". Kommunikasjonsbransjen er i hvert fall ganske stor, og har mange ulike retninger. Hvis du allerede er interessert i sosiale medier og folks vaner, kan det jo være verdt å tenke litt på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du kunne bli norsk lærer til innvandrere. 

Anonymkode: c75cb...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...