Gå til innhold

Høyde og vekt 11-åringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har nylig vært til vekt- og høydekontroll hos helsesøster på skolen, fordi han var overvektig i starten av skoleåret, så skulle hun sjekke igjen nå nylig.

Greia er at han ser ikke overvektig ut, men uten klær ser man at han er litt lubben. Det jeg håper er jo at høyden vil "ta igjen" vekten så han blir slankere etter hvert. for han spiser ganske sunt i dag, og godteri på lørdager, men ikke alltid vi kjøper godteri hver helg.

Problemet er at jeg synes han har vokst en god del på høyden, men vekten øker jo ikke mindre enn høyden.

Han er nå 11 år, 160 cm høy og 56 kg......Det høres jo veldig tungt ut, og jeg føler ikke jeg kan slanke han heller.  Han sykler til skolen hver dag, litt under 2 km hver vei, men er ikke så fysisk aktiv ellers.

Hvordan har deres barn utviklet seg? Er det dårlige sjanser for å blir normalt slank når han allerede som 11-åring er overvektig og høyden ikke vokser fortere enn vekten? :(

Anonymkode: 9625d...f66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

160cm og 56kg er vel ikke tungt?eller overvektig? Ja han er 11år så er kanskje mye.Men høyde tatt i betrakning, er det gale da? Eller er det annerledes enn voksne?

Anonymkode: 23b7b...57e

AnonymBruker
Skrevet

Tror det beste du kan gjøre er å motivere til fysisk aktivitet. Kanskje det er en fysisk aktivitet han ønsker å begynne på, eller kanskje dere kan finne en aktivitet sammen? jogging, sykling, turer..

Synes ikke tallene du oppgir er noe ille?! Alle mennesker har ulik kroppsfasong og forbrenning. Du kan ikke ta utgangspunkt i vekt og høyde nå for å spå hvordan han kroppslig vil være som voksen. Det kommer an på kosthold og treningsglede.

Anonymkode: 49ad7...253

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke undervurder hva 11-åringen din faktisk spiser.

Jeg har selv barn i den alderen, og de leter frem det utroligste som kan spises mellom måltider. Både hjemme og hos venner. De kjøper også tomme kalorier selv, uten at jeg får vite om det.

sist min elleveåring ble målt og veid, var han 45,3 kilo og 151 cm. Han er ikke overvektig, men absolutt lubben.

Anonymkode: 11319...eb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jevne seg ut, min datter var lubben i fjor (10 år), har strukket seg litt og begynt på igjen med fotball i år og er nå helt «normal». 

Lurt å drive med fysisk aktivitet og ha et normalt kosthold. Ser at datteren min gjerne fyller på med tomme kalorier, men hun kan ikke spise annet enn det jeg kjøper inn eller gir henne penger til.

Dersom barnet ditt trekker seg mye tilbake for å være alene kan det være lurt å ta en prat om følelser og mat. Mange begynner tidlig å døyve vonde følelser med noe godt. Men mat skal spises når man er sulten. Ikke når man er lei seg... 

Viktig å utvikle alternative strategier for å takle vonde følelser hvis barna har slike tendenser. (Forresten har vi vel alle slike tendenser, hvem har ikke unt seg noe godt når livet butter imot...) 

Anonymkode: 67cf0...8c5

Skrevet

Jentungen her var - om ikke lubben, så hadde hun litt mage, den "barnemagen" forsvant liksom aldri.... Fra hun var ca 7 til hun var 11-12 gikk det litt i rykk og napp, men hun ble aldri "slank" liksom... Jeg husker ikke mål og vekt....

For et år siden skjedde det noe.... Eller, et drøyt år.... Jenter kommer jo i puberteten før gutter, og fra og med i fjor vinter strakk hun seg i høyden, fikk en helt annen kroppsfasong og har gått NED i klesstørrelse.... Nå har hun stagnert i høyden igjen det siste halvåret, men allikevel ikke gått opp i vekt. Hun har, siden 2.klasse, vært VELDIG aktiv, hun driver idrett 4 ganger i uka i tillegg til kamper i helgene, men det virker ikke som om det er det som var utslagsgivende. Mulig det er hormoner eller noe, hva vet jeg? Vi har ikke gjort noe annerledes, vi hadde allerede tiltak om å begrense lørdagsgodt, passe på hva hun spiste osv, i tillegg til at hun som sagt var veldig aktiv allerede. 

Poenget mitt er: dersom dere allerede spiser riktig, vet at han ikke drikker kalorier eller kjøper seg kalorier når dere ikke er med/spiser hos venner, så KAN det hende det skjer noe med kroppen når han kommer i puberteten.... Inntil da er det selvfølgelig lurt å følge alle "lure" råd, begrense snop, ikke drikke juice, saft og sukkerholdig brus, grovt brød, sunt pålegg, mer grønnsaker enn pasta på tallerkenen, ikke mye fet saus osv. Sørge for næringsrik mat, men uten at det blir tomme kalorier. Og pass på at han er i aktivitet daglig!

Jentungen her er nå 159 høy og veier 50 kilo. Og hun er definitivt ikke lubben mer! Tvert i mot, hun har gått NED i klesstørrelser til tross for at hun har vokst i høyden. Det kommer kanskje an på kroppsbygning og alt, kilo i forhold til høyde i centimeter, for jeg synes ikke alle med lik vekt og høyde (tilnærmet da) ser like tynne/tykke ut....

Her løste det seg som sagt etter flere år med samme "regime".... Det er jo kanskje ikke tilfellet hos alle, men hvis man gjør ting så riktig som mulig er ihvertfall sjansen større! Vet hvordan du har det TS, jeg var også redd for at jentungen skulle ende opp overvektig i tenårene og ha ubehag pga det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig lang som barn. Jeg var heller ikke en av de «tynne». Husker godt jeg var 164 og 64 kg i 6. Klasse. Et og et halvt år etter Khadde jeg vokst ti cm og var 174 og 56 kg. I dag er jeg 174 og 60 kg. Poenget er at det er veldig normalt å legge på seg litt i løpet av den alderen, mest sannsynlig vil han få en vekst spurt snart.

Jeg synes heller ikke at han veide mye for å være 160 og gutt.

Anonymkode: 758fb...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi-skalaen er helt annerledes for prepubertale barn, så helsesøster gjør helt rett i å reagere. (Mener bare at å bagatellisere ut i fra tallene blir helt feil). Mer aktivitet og fokus på sunne måltider (ikke drikke kalorier etc). Noen vokser det av seg i vekstspurten, men uten gode vaner vil mange vokse seg overvektige også...

Anonymkode: d834a...1b1

Skrevet

Synes ikke det høres unormalt ut. Han har enda mange år igjen som tenåring og dermed også lang tid igjen å strekke seg på. Så lenge han er normalt aktiv og spiser sunt 70-80% av tiden skal du nok se det går seg til😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...