AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Del Skrevet 10. juni 2019 Min datter har det siste året gått på piano, en privat musikkskole. Hun er åtte år, nybegynner. Første halvåret øvde hun i enetimer, og det gikk passe bra. Lærte seg noter, spilte noen enkle sanger. Deltok på konserten de har med alle elever før jul, gikk bra. Dette halvåret, mente pianolærer det ville være bra om hun tok gruppetimer -altså undervisning sammen med en annen elev på samme alder. Jeg var litt skeptisk, men hun sa det ville være bra. Øvingene fortsatte, og merket at progresjonen ikke var like bra som første halvåret. Skulle være konsert i forrige uke, og datteren min skulle da spille et lite stykke sammen med den andre eleven. Min datter skulle spille delen hvor hun går inn og ut av melodien, og må telle takten inni seg for å komme inn igjen på rett sted etc. dårlig til å forklare, vet, jeg kan ikke noter eller noe med musikk selv. Dette var vanskelig for henne, hun har ikke gjort dette før. I ukene før konserten, merket jeg at pianolæreren kjeftet en del og sa at hun måtte øve mer, mer, Hun snakket også strengt til meg, og sa at jeg MÅTTE "telle" sammen med henne og øve på dette. Jeg sa at dessverre, jeg kan ikke noter eller å spille noe instrument. Hun insisterte og sa at, dette var så enkelt at. Jeg MÅTTE gjøre det. Datteren min øvde, og jeg forstod ikke hva jeg skulle gjøre. På ekstraøvinger før konserten, sa datteren min til meg at hun skulle ønske hun kunne spilt alene, det ville vært enklere. På selve konsertdagen, kom vi en halvtime før konserten skulle starte. Jeg satte meg blant resten av publikum med min yngste datter og ventet på at konserten skulle starte. 8-åringen var inne på øvingsrommet med andre elever. Mens jeg og yngste satt og ventet, nærmest stormet pianolæreren mot meg, og nærmest ropte at "hvorfor kommer dere så sent??! Nå rekker hun jo ikke å øve for konserten!!!!! Dere skulle ha kommet for to timer siden!!!" Jeg sa at beklager, det visste jeg ikke. Hun sa at joda, det visste ALLE, hun hadde sendt det på mail. Jeg ble satt ut, flau, og sa ikke mer enn at nei, det hadde jeg ikke lest i noen mail. Jo, alle har fått den sa hun. Det var virkelig ekkelt, hun så sint ut og kjeftet på meg. Da hun gikk, sjekket jeg mailen og søkte opp mailene hun hadde sendt ut de siste ukene. Det stod IKKE at man skulle møte to timer før konserten. Etter konserten, på vei ut, sa jeg til henne da jeg passerte at nei, jeg sjekket mailen og det stod ingenting om å møte to timer før. Hun sa at joda, det hadde hun skrevet. Jeg bare gikk, mens hun snudde seg og snakket til noen andre. Det er lenge siden jeg har opplevd å bli kjeftet på av en annen voksen person på denne måten, og må si jeg er sjokkert og skuffet. Nå vil jeg ikke lenger at min datter skal gå på denne musikkskolen, og har fått plass på den offentlige kulturskolen i stedet, som jeg kommer til å takke ja til. Overdriver jeg her, er jeg overfølsom, eller hva synes dere? Anonymkode: ef31f...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #2 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg syns det er feil at du takker ja til skolen. Det må din datter få bestemme selv. Syns vel egentlig at det er gabske logisk og selvforklarende at man ikke møter opp 30 min før en konsert man skal spille på også, selv om pianolæreren løste det på en dårlig måte. Anonymkode: f5ca6...013 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Del Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er feil at du takker ja til skolen. Det må din datter få bestemme selv. Syns vel egentlig at det er gabske logisk og selvforklarende at man ikke møter opp 30 min før en konsert man skal spille på også, selv om pianolæreren løste det på en dårlig måte. Anonymkode: f5ca6...013 Min datter har sagt at hun vil bytte musikkskole.... Og hun hadde for øvrig vært på ekstraøvinger i tre timer to dager på forhånd, felles for alle elevene som skulle ha konsert. Og hvorfor er det logisk å møte opp mer enn en halvtime før, når man ikke har fått beskjed? Anonymkode: ef31f...0d3 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 10. juni 2019 #4 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg hadde også byttet skole. Det skal jo være givende for datteren din å delta i undervisningen og det virker det ikke som det vil være med den læreren. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yunaleah Skrevet 10. juni 2019 #5 Del Skrevet 10. juni 2019 Det viktig er jo at barnet ditt går et sted hvor det trives. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg hadde også byttet skole. Mannen min jobber mye med kulturskoler og han har ganske sterke meninger om at mye slik undervisning og konserter ikke foregår på barns premisser og mener at mange av de store forestillingene før jul og før sommer, er for at de voksne skal få vise hvor flinke de er. Han har full støtte fra min gamle dramalærer, så jeg tror nok at han er inne på noe. Anonymkode: ee688...444 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #7 Del Skrevet 10. juni 2019 Jeg er pianolærer, og jeg hadde aldri i verden oppført meg sånn som denne læreren. Jeg tilbyr heller ikke gruppeundervisning, for det sier seg selv at progresjonen da ikke blir like bra. Alle elever er ulike og har ulike utfordringer, så individuell undervisning er viktig. Jeg vet kommunale kulturskoler tilbyr gruppeundervisning i enkelte tilfeller, men det er nok mest fordi ventelistene for å få elevplass er lang, og de kommunale skolene må prøve å få plass til så mange som mulig. Selv underviser jeg privat, og har god tid til hver elev. Det kan ha vært at denne læreren skjønte begynte å stresse de siste ukene fordi hun skjønte at stykket var for vanskelig for barnet ditt, hun skjønte at det kunne bli vanskelig å få det bra til konserten, men det var helt feil måte å takle det på. Anonymkode: b81b3...6e0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 11. juni 2019 #8 Del Skrevet 11. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lenge siden jeg har opplevd å bli kjeftet på av en annen voksen person på denne måten, Helt normalt, vil jeg si, å få kjeft om en ikke møter på fastsatt tidspunkt. Men hvilken av dere to som har rett, det vet vi jo ikke. Lærerinnen kan kan ha glemt å skrive det, posten kan ha kommet vekk og du kan ha oversett beskjeden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Del Skrevet 11. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter har sagt at hun vil bytte musikkskole.... Og hun hadde for øvrig vært på ekstraøvinger i tre timer to dager på forhånd, felles for alle elevene som skulle ha konsert. Og hvorfor er det logisk å møte opp mer enn en halvtime før, når man ikke har fått beskjed? Anonymkode: ef31f...0d3 Fordi det er mye som skal ordnes før en konsert. For meg er det da logisk at man møter opp tidligere, for å ga en siste gjennomgang, prepping, oppvarming, tid til å prate med makker/lærer, stresse ned rett før, osv. Ærlig talt, forstår du virkelig ikke det selv? Anonymkode: f5ca6...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Del Skrevet 11. juni 2019 Alt jeg har gjort av konserter og danseoppvisninger i min bandom har krevd oppmøte et par timer før.. Anonymkode: d3f81...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Del Skrevet 11. juni 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er mye som skal ordnes før en konsert. For meg er det da logisk at man møter opp tidligere, for å ga en siste gjennomgang, prepping, oppvarming, tid til å prate med makker/lærer, stresse ned rett før, osv. Ærlig talt, forstår du virkelig ikke det selv? Anonymkode: f5ca6...013 Forstår at det er urimelig å kjefte på noen når du selv ikke har gitt beskjed om når det er oppmøte. Anonymkode: ef31f...0d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #12 Del Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Helt normalt, vil jeg si, å få kjeft om en ikke møter på fastsatt tidspunkt. Men hvilken av dere to som har rett, det vet vi jo ikke. Lærerinnen kan kan ha glemt å skrive det, posten kan ha kommet vekk og du kan ha oversett beskjeden. Jeg hadde ikke fått beskjed om å møte opp to timer før. Var ikke i noen av mailene heller. Anonymkode: ef31f...0d3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #13 Del Skrevet 11. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår at det er urimelig å kjefte på noen når du selv ikke har gitt beskjed om når det er oppmøte. Anonymkode: ef31f...0d3 Du svarer på noe helt annet enn det jeg skriver.. herregud. Anonymkode: f5ca6...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #14 Del Skrevet 11. juni 2019 Bytt pianoskole! Så fremt datteren din fortsatt vil spille piano, da. Hvis ikke så lar du henne slippe. Jeg hadde selv en streng pianolærer da jeg var barn og det tok bort hele gleden min ved å spille. Da vi hadde piano-oppvisninger/konserter møtte alle opp da det begynte, ikke før... Anonymkode: a6e93...5e6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 11. juni 2019 #15 Del Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke fått beskjed om å møte opp to timer før. Var ikke i noen av mailene heller. Anonymkode: ef31f...0d3 Det har du allerede påstått. Som sagt er dette én av tre muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 11. juni 2019 #16 Del Skrevet 11. juni 2019 Datteren din kommer til å miste all glede ved musikken, skal hun fortsette hos den dama der. Kjefting og masing hjelper ikke. For dere som påstår det er helt normalt å komme to timer før... Det er ikke sikkert at den som ikke har vært med på dette før, tenker på det. Dessuten, voksne folk står ikke på en konsert og lager ufred på den måten. Usympatisk og uprofesjonelt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #17 Del Skrevet 11. juni 2019 Jeg er også pianolærer, og dette er ikke sånn jeg ville gjort det! Helt meningsløst å holde på å kjefte sånn. Og nei, det er ingen som møter opp to timer før hvis de ikke har fått beskjed. Læreren burde dessuten ha funnet en annen løsning hvis hun merket for lenge siden at stykket var for vanskelig. Jeg hadde byttet lærer, ja. Det ødelegger motivasjonen å få kjeft, og å opptre med stykker man ikke mestrer. Anonymkode: bc28f...e14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #18 Del Skrevet 11. juni 2019 Jeg hadde nok ikke klart å forholde meg til denne læreren igjen, uansett om jeg hadde fått beskjed om oppmøte eller ikke. Og det er nok mye prestisje i å ha flinke elever for det sier mye om undervisningen så sikkert derfor hun stresset og kjeftet. Men er ikke dermed sagt at det er greit å oppføre seg sånn. Hvis læreren savnet dere to timer før kunne hun ringt og hørt hvor dere ble av. Jeg personlig har selv deltatt på mange konserter så jeg hadde nok reagert om vi ikke fikk noe tidspunkt for oppmøte og etterlyst dette, og mange foreldre har nok vært i tilsvarende situasjoner, men det er så synd når aktiviteter tar det som en selvfølge at ALLE vet sånt, fordet gjør de jo ikke. Anonymkode: d50ff...702 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #19 Del Skrevet 11. juni 2019 Jeg spilte klarinett som liten, og vi hadde sånne konserter. Aldri, og da mener jeg ALDRI, skulle vi møte opp mer enn 30 min før en fremføring for foreldre og andre. Det var kun på seminarer. Bytt! Anonymkode: bd08d...e95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #20 Del Skrevet 11. juni 2019 Hadde ikke orket å ha noe med denne læreren å gjøre. Hun dreper jo all musikk glede hos din datter. Anonymkode: e65ab...13c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå