AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Enkelte utdannelser er det vanskelig å få jobb i, og særlig som nyutdannet. Da er jeg enig. Men, dersom noen har gått arbeidsledig en stund, og søker på jobber som det ikke kreves så mye for å få.. jeg har sett folk her skrive "søk i hele landet!". Altså, hva i huleste er vitsen?! Hvis du skal søke på butikk eller kafe, du bor i Oslo, hvorfor i huleste søke til Ålesund eller Trondheim? tror dere ikke det er folk som allerede bor i Trondheim som søker seg dit også, som slipper å flytte for å få jobben? Anonymkode: 34b64...b8b 1
herzeleid Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Innen en del yrker er det naturlig nok ganske mange flere om beinet for stillinger i Oslo enn det vil være en del andre steder, da det rett og slett er flere som ønsker å bo der. Nettopp derfor er det en del nyutdannede som aksepterer å flytte til mindre steder fordi det er der de får seg jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Om du bor i Oslo kan det likevel hende du danker ut alle søkerene i Trondheim. Anonymkode: 5dab6...55a 2
popstar Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Jeg slet med å få jobb i storbyen jeg bodde i, så jeg søkte meg ut i distriktene. Sendte 40-50 søknader på et halvår i byen, uten engang å komme på et intervju. Da jeg derimot sendte et par søknader til småbyer utenfor fikk jeg tilbud om tre forskjellige jobber. Så det er et veldig godt råd i visse tilfeller. 2
Vox_populi Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 I Oslo bor det 12% av befolkningen. Skal vi da gjette på at det fins 6 ganger så mange butikker i resten av landet som i Oslo? Hvis du søker på 10 butikkjobber i Oslo og 60 stillinger i resten av landet, hvor tror du sjansen er størst for å få napp?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Det kan være langt flere som ønsker å bo det stedet du bor, enn et annet, og følgelig langt flere søkere. Og bedre kvalifiserte søkere. Så om du utvider søket til andre steder, kan det være langt færre, og dårligere, konkurrenter. Jeg kjenner mange som har fått napp i andre byer, etter lang tid som arbeidsledig. Jeg har flere venner som røyk med i nedbemanningen i oljebransjen, og mange av dem gikk lenge ledig før de begynte å søke andre steder i landet. Anonymkode: 02f1c...466
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 Jeg er arbeidsledig og ønsker selv å flytte fra en storby til en tettsted, gjerne på andre siden av landet. Jeg søker over hele landet. Men det virker som at arbeidsgiverne ikke tror at jeg ønsker å flytte, enten at det vil drøye med jobbstart eller at jeg flytter tilbake så fort en annen jobb blir aktuell. Så jeg får ikke sjansen dessverre! Jeg VIL jo flytte😅 Anonymkode: f6819...e9c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det virker som at arbeidsgiverne ikke tror at jeg ønsker å flytte Det er nok et problem, ja. Nevn i søknaden at du gleder deg til å flytte vekk, og prøv om du kan finne en viss lokal tilknytning eller begrunnelse. Anonymkode: f7e2d...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå