Gå til innhold

PhD i Tyskland. Er detn enklere enn den norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket nylig med en tysker som har PhD fra Tyskland og han sa at i Tyskland så er PhD-graden "enklere" enn i Norge.  I Tyskland var det visst mer en mellomting mellom den norske masteroppgaven og den norske PhD-en. Noen som vet om det stemmer? Jeg trodde poenget med at vi i Norge begynte med PhD-grader var at ting skulle bli mer sammenlignbart. 

Anonymkode: 530bc...b48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm er du helt sikker på om dere forstod hverandre helt? Eks har Tyskland noe som er en blanding av master og phd’en? Eks i mitt fagfelt kan man ta en klinisk phd. Det er en halv «vanlig» phd og resten er rettet mot klinisk arbeid. Jeg mener å ha møtt noen fra Tyskland som syntes av den norske phd’en var veldig enkel sammenlignet med deres.

Anonymkode: 71098...17c

Gjest Fjeud
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm er du helt sikker på om dere forstod hverandre helt? Eks har Tyskland noe som er en blanding av master og phd’en? Eks i mitt fagfelt kan man ta en klinisk phd. Det er en halv «vanlig» phd og resten er rettet mot klinisk arbeid. Jeg mener å ha møtt noen fra Tyskland som syntes av den norske phd’en var veldig enkel sammenlignet med deres.

Hvordan kan de vite de? Det er da ingen som tar en PHD i både Norge og Tyskland. Om de jobbet som postdoc i Norge kan det godt være den norske virket enklere for de, men det er naturlig da har mer kunnskap, det er et kjent psykologisk fenomen kalt the curse of knowledge, hvor noe virker mye enklere når du selv har gjort og forstått det.

Gjest Kritt
Skrevet

Mitt inntrykk er at tyskere skiller mellom Dr.-grad og PhD-grad, hvorav førstnevnte er den litt "lettere" type doktorgrad du sikter til, men jeg er på nokså gyngende grunn når det gjelder dette.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fjeud skrev:

Hvordan kan de vite de? Det er da ingen som tar en PHD i både Norge og Tyskland. Om de jobbet som postdoc i Norge kan det godt være den norske virket enklere for de, men det er naturlig da har mer kunnskap, det er et kjent psykologisk fenomen kalt the curse of knowledge, hvor noe virker mye enklere når du selv har gjort og forstått det.

Jeg husker ikke helt bakgrunnen til alle jeg har snakket med. Men det var en person jeg husker godt som hadde veiledet stipendiater i Norge og Tyskland og dermed hadde et godt sammenligningsgrunnlag. Personen fortalte om helt konkrete krav som blir stilt i Tyskland og ikke i Norge for å få en PhD. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...