Subtil Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Når man har droppet ut på grunn langvarig av mobbing og trakassering som skolen nektet å ta tak i, har man da noen muligheter for å få vgs dekket økonomisk? Må ta hele vgs som privatist, og tar det med nettundervisning siden det er den eneste løsningen for meg. Prislappen kommer på nær 200 000 kr. Jeg er 21 år. 1
Forundret.. Skrevet 10. juni 2019 #2 Skrevet 10. juni 2019 Hvis du skal komme noen vei så må mobbingen og historikken rundt det vel være dokumentert på ett eller annet vis?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Skrevet 10. juni 2019 Kan du ikke gå på voksenopplæring å ta de fagene du trenger for videre utdannelse? Dette får du dekket av fylkeskommunen Anonymkode: a05be...210 7
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2019 5 minutter siden, Forundret.. skrev: Hvis du skal komme noen vei så må mobbingen og historikken rundt det vel være dokumentert på ett eller annet vis? Ett av problemene er at skolen ikke har dokumentert det. Det blir bare ord mot ord, og jeg vet fra tidligere at man da tror på skolen fremfor eleven som melder. De prøvde også å tvinge meg til å krysse av på "tap av motivasjon" i stedet for å svare ærlig på utskrivningsskjemaet fordi skolen fører statistikk over grunner til at elever dropper ut. 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #5 Skrevet 10. juni 2019 Mulig du er for ung til å få det dekket. Husker ikke nøyaktig grensen. Et sted mellom 21 og 25. Men mener å huske at de ikke dekker nettopplæring men dag eller kveldsopplæring ved enkelte skoler. Søk på voksenopplæring. Du kan ikke bare si at det er skolen sin skyld og forvente at noen rydder opp. Du må i så fall saksøke dem og få medhold. Det tar tid. Nettstudiet ditt må du nok betale selv, med mindre du får medhold og erstatning. Anonymkode: d363a...35e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Skrevet 10. juni 2019 200.000 høres unaturlig høyt ut. NKI ligger vel på ca 45-50k for pakken som gir gen. studiekompetanse? Men med din bakgrunn ville jeg forhørt meg med opplæringskontoret i fylket ditt og hørt hva de trenger av dokumentasjon, og hvilke muligheter de kan tilby. Jeg tok studiekompetanse på voksenretten, og i mitt fylke foregikk alt på nett. Anonymkode: 59b19...1eb
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke gå på voksenopplæring å ta de fagene du trenger for videre utdannelse? Dette får du dekket av fylkeskommunen Anonymkode: a05be...210 Det er ikke et alternativ for meg pga. PTSD.
Forundret.. Skrevet 10. juni 2019 #8 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, Subtil skrev: Ett av problemene er at skolen ikke har dokumentert det. Det blir bare ord mot ord, og jeg vet fra tidligere at man da tror på skolen fremfor eleven som melder. De prøvde også å tvinge meg til å krysse av på "tap av motivasjon" i stedet for å svare ærlig på utskrivningsskjemaet fordi skolen fører statistikk over grunner til at elever dropper ut. 🙈 Ingen dokumentasjon overhode? Hva med legen din eller terapeut?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #9 Skrevet 10. juni 2019 Tok opp alle studiekompetansefagene nå mens jeg gikk på aap, riktig nok på voksenopplæring. Anonymkode: c2749...0e2
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 200.000 høres unaturlig høyt ut. NKI ligger vel på ca 45-50k for pakken som gir gen. studiekompetanse? Men med din bakgrunn ville jeg forhørt meg med opplæringskontoret i fylket ditt og hørt hva de trenger av dokumentasjon, og hvilke muligheter de kan tilby. Jeg tok studiekompetanse på voksenretten, og i mitt fylke foregikk alt på nett. Anonymkode: 59b19...1eb Regnet sammen kostnader for nettundervisningen og eksamensavgiftene, i tillegg til lærebøker. Endte opp på farlig nær 200 000 kr. Bare eksamensavgifter alene er på 25 000 kr, siden jeg må opp til 21 eksamener.
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, Forundret.. skrev: Ingen dokumentasjon overhode? Hva med legen din eller terapeut? Det finnes dokumentasjon fra blant annet psykolog om mobbing på tidligere skoler, men da jeg begynte på denne skolen hadde jeg avsluttet behandling. Men dokumentasjon fra skolens side om at mobbing har foregått finnes ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #12 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, Subtil skrev: Regnet sammen kostnader for nettundervisningen og eksamensavgiftene, i tillegg til lærebøker. Endte opp på farlig nær 200 000 kr. Bare eksamensavgifter alene er på 25 000 kr, siden jeg må opp til 21 eksamener. Under 24 så går du fortsatt innunder ungdomsretten. Med PTSD som tungtveiende årsak ville jeg undersøkt om fylket ditt tilbyr nettundervisning. Jeg tok studiekompetanse sammen med flere som jobbet og studerte på deltid, så nettopplegget burde jo finnes i andre fylker tenker jeg.. Anonymkode: 59b19...1eb 1
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #13 Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Under 24 så går du fortsatt innunder ungdomsretten. Med PTSD som tungtveiende årsak ville jeg undersøkt om fylket ditt tilbyr nettundervisning. Jeg tok studiekompetanse sammen med flere som jobbet og studerte på deltid, så nettopplegget burde jo finnes i andre fylker tenker jeg.. Anonymkode: 59b19...1eb Ungdomsretten min er brukt opp. Fikk den utvidet til maks antall år, men nå er det ikke mer igjen på den.
Subtil Skrevet 10. juni 2019 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Under 24 så går du fortsatt innunder ungdomsretten. Med PTSD som tungtveiende årsak ville jeg undersøkt om fylket ditt tilbyr nettundervisning. Jeg tok studiekompetanse sammen med flere som jobbet og studerte på deltid, så nettopplegget burde jo finnes i andre fylker tenker jeg.. Anonymkode: 59b19...1eb Tror jeg sender en mail til opplæringskontoret i fylkeskommunen i morgen og hører med dem. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #15 Skrevet 10. juni 2019 Har du vært i kontakt med Oppfølgingstjenesten forresten? Stå på i hvert fall! Innsats og vilje kommer du langt med, selv om du kanskje må slåss med en og annen vindmølle. Anonymkode: 59b19...1eb 1
Subtil Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #16 Skrevet 11. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vært i kontakt med Oppfølgingstjenesten forresten? Stå på i hvert fall! Innsats og vilje kommer du langt med, selv om du kanskje må slåss med en og annen vindmølle. Anonymkode: 59b19...1eb Jepp, de var med på utskrivningsmøtet på skolen. De har kun lov til å følge opp elever ut skoleåret de fyller 21, så jeg ble bare bedt om å ringe til karriereveileder i kommunen dersom jeg lurte på noe.
Subtil Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #17 Skrevet 11. juni 2019 Har ikke ringt til fylkeskommunen i dag, men har prøvd å undersøke på nettsiden deres. Det ser ikke ut til at de tilbyr noen form for støtte til nettundervisning. Nettundervisning er ikke nevnt på nettsiden i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #18 Skrevet 11. juni 2019 Ta kontakt med dem likevel. Nettsider dekker ikke nødvendigvis alle tenkelige situasjoner. Er du i behandling for ptsd? Kunne det være et alternativ å dra inn voksenopplæring som del av det, f.eks ta ett fag av gangen, over flere år enn vanlig? Om ptsd likevel rammer deg så sterkt at kveldsundervisning et par ganger i uka er vanskelig, så har det vel likevel ingen hast med å skaffe seg studiekompetanse, sånn først og fremst? Anonymkode: 60eb1...a1b
Subtil Skrevet 11. juni 2019 Forfatter #19 Skrevet 11. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med dem likevel. Nettsider dekker ikke nødvendigvis alle tenkelige situasjoner. Er du i behandling for ptsd? Kunne det være et alternativ å dra inn voksenopplæring som del av det, f.eks ta ett fag av gangen, over flere år enn vanlig? Om ptsd likevel rammer deg så sterkt at kveldsundervisning et par ganger i uka er vanskelig, så har det vel likevel ingen hast med å skaffe seg studiekompetanse, sånn først og fremst? Anonymkode: 60eb1...a1b Er ikke i behandling lengre. Kveldsundervisning hadde jeg klart, jeg hadde også klart å gå fulltid på dagtid så lenge undervisningen ikke foregikk på en vgs med elever i vgs-alder. Jeg fant ut at man kan søke om å få ungdomsretten omgjort til voksenrett og dermed søke om voksenopplæring, men jeg har ikke mer igjen av ungdomsretten min. Den ble utvidet til maks, så den kan heller ikke utvides noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå