Gå til innhold

Presses til oppsigelse før pappapermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet flere år som eneste fast ansatt i en bedrift, 4 av disse med hjemmekontor 150 mil fra bedriftens kontor. Det fordi sjefen ønsket å beholde meg tross flytting. Etter å ha varslet om pappapermisjon ble jeg først oppfordret til å komme med forslag om hvordan vi løser det til det beste for begge parter. Mitt forslag ble vurdert til å være lite løsningsorientert, arbeidsgiver ønsket ikke å diskutere videre, og kort tid etter kom terminering av hjemmekontor-kontrakt. Om 1 mnd er det forventet at jeg fortsetter jobb 150 mil borte fra familien (inkludert to små barn). 

Hva er mine rettigheter her? Kontrakten gir arbeidsgiver makt til å avslutte løsningen med hjemmekontor fritt etter egen vurdering, men i praksis er det en oppsigelse, da det av flere årsaker ikke finnes mulige løsninger uten å splitte opp familien. Jeg tror arbeidsgiver spekulerer i at jeg enten a) skal si opp jobben selv (ryggen fri for diskriminering?), eller b) at jeg ikke skal ta ut permisjon og at vi så kommer til enighet igjen. 

Anonymkode: 351d8...3c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han har rett til å avslutte kontrakten om hjemmekontor så har han sitt på det tørre. Enten må du pendle eller så må du forsøke å finne en jobb i nærheten.

Anonymkode: 47f56...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg tatt kontakt med fagforening eller advokat. 

Anonymkode: 95d3c...73a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort mye for å beholde jobben fram til permisjonen, og sett etter en annen jobb fra den går ut. Oppsigelsestiden kan løpe under permisjonen.

Anonymkode: b3905...e9c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Har det vært diskusjon om denne hjemmekontorløsningen før du ble far? 

Sitat

Arbeidsmiljøloven § 13-1. Forbud mot diskriminering

(...)

(4) Ved diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon i forbindelse med fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.

Merk at det er arbeidsgiver som må bevise at de ikke gjør dette på grunn av permisjonen din. Hvis de ikke har varslet, snakket om eller nevnt noe om opphør av hjemmekontorordningen før nå, sliter de.

Er du organisert? Hvis ikke, få tak i en advokat med spesialfelt arbeidsrett.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hvis de ikke har varslet, snakket om eller nevnt noe om opphør av hjemmekontorordningen før nå, sliter de.

+1

Anonymkode: d5d84...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Blondie65 skrev:

Har det vært diskusjon om denne hjemmekontorløsningen før du ble far? 

Merk at det er arbeidsgiver som må bevise at de ikke gjør dette på grunn av permisjonen din. Hvis de ikke har varslet, snakket om eller nevnt noe om opphør av hjemmekontorordningen før nå, sliter de.

Er du organisert? Hvis ikke, få tak i en advokat med spesialfelt arbeidsrett.

Er du sikker på dette? Jeg trodde det bare gjaldt dersom man ble oppsagt fra jobben, mens denne arbeidsgiveren etter hva jeg forstår sier opp en kontrakt på en gyldig måte? 

Anonymkode: 178ba...2c4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på dette? Jeg trodde det bare gjaldt dersom man ble oppsagt fra jobben, mens denne arbeidsgiveren etter hva jeg forstår sier opp en kontrakt på en gyldig måte? 

Grunnlaget de gjør det på er diskriminerende. Da er det per definisjon ikke gjort på en gyldig måte. 

Anonymkode: 95d3c...73a

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier deg i praksis opp - det er jo det du selv skriver. Dette vet de og dette vet du. Spørsmålet er om du kan bevise at det er på grunn av pappapermen - her kommer det jo an på hva de har sagt før du søkte om permisjon.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

De sier deg i praksis opp - det er jo det du selv skriver. Dette vet de og dette vet du. Spørsmålet er om du kan bevise at det er på grunn av pappapermen - her kommer det jo an på hva de har sagt før du søkte om permisjon.

Jeg er ikke TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fagforbundet ditt eller advokat hvis du ikke er organisert. 

Anonymkode: f0eb0...cfa

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS. 

Ok. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for gode svar og råd.

Kan bekrefte at hjemmekontor ikke har vært oppe til diskusjon før varsling av permisjon. Etter først å ha varslet periode for permisjon, ble jeg oppfordret til å komme med forslag til hvordan vi løser det. Mens arbeidsgiver ventet på denne tilbakemeldingen ble det varslet telefonmøte som blant annet skulle omhandle hvordan hjemmekontor fungerte nå som kone er hjemme med baby (arbeidsgiver pushet i samme slengen igjen om tilbakemelding). Møtet ble utsatt godt over en uke frem til jeg hadde sendt tilbakemelding på løsninger rundt permisjon. Da ble hjemmekontor fratatt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for gode svar og råd.

Kan bekrefte at hjemmekontor ikke har vært oppe til diskusjon før varsling av permisjon. Etter først å ha varslet periode for permisjon, ble jeg oppfordret til å komme med forslag til hvordan vi løser det. Mens arbeidsgiver ventet på denne tilbakemeldingen ble det varslet telefonmøte som blant annet skulle omhandle hvordan hjemmekontor fungerte nå som kone er hjemme med baby (arbeidsgiver pushet i samme slengen igjen om tilbakemelding). Møtet ble utsatt godt over en uke frem til jeg hadde sendt tilbakemelding på løsninger rundt permisjon. Da ble hjemmekontor fratatt. 

Spør sjefen hvordan han mener du er ansvarlig for hvordan han som leder finner en løsning på at ansatte tar ut rettmessig permisjon som ikke omhandler oppsigelse

Anonymkode: 38124...3ee

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

DA er det tid for å snakke med fagforening eller advokat. Hvis det er hold i at opphøret av hjemmekontoret sammenfaller med permisjonssøknad kan du slippe å arbeide der mer men få full lønn, eller hjemmekontoret tilbake og kanskje denne gangen få avtalt en permanent ordning som også innebærer at eventuelle fremtidige permisjoner ikke skal påvirke ordningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...