Gå til innhold

Hvorfor tjener barn av indiske foreldre 20 % mer enn etniske norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at barn av indiske foreldre tjener i gjennomsnitt 20 % mer enn etniske norske? 

Det er vel ingen hemmelighet at vi nordmenn er udugelige (tenker på de sitter hjemme og ikke gjøre noe som helst) og må hente arbeidskraft fra utlandet. Jeg forstår at utlandske arbeidstakere tjener mindre enn oss.

Jeg forstår ikke hvorfor indere tjener mer enn oss, og det gir heller ikke mening. 

Anonymkode: 87801...cc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kilde??

Anonymkode: ffee2...e5b

Skrevet

Generalisering: De tar ofte høyere utdannelse. F.eks medisin. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De tar høy utdanning, til yrker med høy status og høy lønn. 

Anonymkode: 0c05c...991

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De blir mer presset til å velge yrker som medisin og teknologi. Grunnen er at foreldrene kommer fra land der utdanning og yrke stort sett definerer hvem du er, og hvilken klasse du havner i. I Norge har vi en veldig stor og overlappende middelklasse, der ufaglærte og høyt utdannede ikke er langt fra hverandre på lønn. I mange asiatiske land er dette totalt motsatt; Jobber du på fabrikk / i gårdsbruk / osv. så betyr det tilnærmet fattigdom og null prospekt. Studerer du riktig studie, ved riktig skole, og få jobb ved riktig firma, så kan det bety øver middelklassen - der du potensielt kan fø hele familien din.  

Anonymkode: 4a8a4...bf4

• Liker 6
Skrevet

De representerer en liten gruppe i Norge som ofte har høy utdanning (de tar skole mer seriøst, og velger ofte lege og ingeniør) og får god lønn. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inder og har lært mine barn fra de fylte 2 år. Begynte med bokstaver og bokstav lyder, og tall og plus/minus oppgaver, diktat osv før de begynte på skolen. Mine barn er ingen vidunder barn, men ved å begynne tidlig så fikk de gode rutiner fra starten av. Jeg satte fokus på god utdanning gjennom grunnskolen videregående og nå medisinstudiet. Jeg valgte ikke HVA de skulle bli, for dem, men at det var viktig å få seg en god utdannelse. Jeg valgte ikke medisinstudiet, h*n valgte det selv. Min yngste er fortsatt på ungdomsskolen, så vi får se hvilken vei det går. H*n kom mye lengre i hva hun lærte fra meg, før h*n begynte på skolen. 

Jeg lærer ikke mine barn til "de kan bli akkurat det de vil",  men veileder dem riktig retning. Med riktig retning så mener ikke jeg riktig for meg, men riktig ift å unngå studieretning som gjør det vanskelig å få seg jobb. 

Mine barn elsket denne opplæringen. De nektet å legge seg før de hadde gjort dagens "lekser", som regel matte oppgaver. 

Så det er mulig at det er andre enn meg som også fokuserer på barnas utdanning og fremtid. Kanskje derfor de har høyere lønn, fordi de utdanner seg høyere. 

Ingen har presset dem til noe som helst, utover normal "press" ift øving i forkant av prøver ol

Anonymkode: 414fc...13f

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor indere tjener mer enn oss, og det gir heller ikke mening.

Arv og miljø, som vanlig. Indere som har kommet hit er både mer intelligente og mer arbeidssomme og legger større vekt på å lære tradisjonelle skolefag. Dette gir bedre uttelling i arbeidslivet når de blir voksne.
I motsetning til de norske barna som lever i et miljø som prioriterer idrett(!), estetiske fag og sosialt piss, som er verdiløst i det voksne arbeidslivet.
Derfor tjener indere mer. Om nordmennene i stedet er lykkeligere, vet jeg ikke, men det kan en jo håpe på, for deres skyld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at utlandske arbeidstakere tjener mindre enn oss.

Så du mener altså at så lenge man er utlending så MÅ man tjene mindre enn lokalbefolkningen?

Dette er en veldig feil innstilling!

Anonymkode: 988d4...b76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner er leger, forskere, professor. Så de tjener jo mer enn "folk flest". Det er vel ikke vanskelig å forstå? Familien setter skole og utdanning og trygt økonomisk yrkesliv svært høyt.

Anonymkode: e114e...1b3

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Kilde??

Anonymkode: ffee2...e5b

Les innlegget én gang til, så ser du fort at kilden er lagt ved!

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De blir mer presset til å velge yrker som medisin og teknologi. Grunnen er at foreldrene kommer fra land der utdanning og yrke stort sett definerer hvem du er, og hvilken klasse du havner i. I Norge har vi en veldig stor og overlappende middelklasse, der ufaglærte og høyt utdannede ikke er langt fra hverandre på lønn. I mange asiatiske land er dette totalt motsatt; Jobber du på fabrikk / i gårdsbruk / osv. så betyr det tilnærmet fattigdom og null prospekt. Studerer du riktig studie, ved riktig skole, og få jobb ved riktig firma, så kan det bety øver middelklassen - der du potensielt kan fø hele familien din.  

Anonymkode: 4a8a4...bf4

Det er egentlig slik det burde vært i Norge. Bortsett fra at alle har muligheten til utdanning uavhengig av familiens bakgrunn.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er flinke og jobber hardt. Så enkelt! 

Anonymkode: 9b42a...631

• Liker 3
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

De blir sikkert permittert nå...

Anonymkode: 9fd2a...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Du sammeligner pærer og bananer.

Den rette sammenligningen er barn av nordmenn i norge mot barn av indiere i india. Her tjener barn av nordmenn klart mest.

Barn av indiske innvandrere må sammenlignes med barn av nordmenn som har emigrert til f.eks. USA. Og her er det antagelig ganske likt.

Anonymkode: 1f2f0...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2020 den 9.54, AnonymBruker skrev:

De blir sikkert permittert nå...

Faktisk ikke, siden mange av dem er leger eller professorer 

Anonymkode: 07527...b8d

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke, siden mange av dem er leger eller professorer 

Anonymkode: 07527...b8d

Hva skal de gjøre nå som høgskolene og universitet er stengt?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal de gjøre nå som høgskolene og universitet er stengt?

Jobber hjemmefra. 
Disse foreldrene har skjønt at utdanning er nøkkelen til integrering og god inntekt, og legger tildels stort press på barna sine for at de skal satse på skole og velge høystatusyrker med god lønn. 

Anonymkode: 0c05c...991

AnonymBruker
Skrevet

Indere i Norge og Storbritannia er veldig godt integrert (dette har man statistikk på) og det blir lagt stor vekt på utdanning og arbeid. Faktisk gjør de det betydelig bedre enn Pakistanere selv om de har samme språk og samme etnisitet. Alle de inderne jeg kjenner har vært veldig godt likt, og mange av de har giftet seg med etnisk norske. Dette viser en fleksibilitet og toleranse som andre innvandrergrupper mangler dessverre.

Anonymkode: d4802...a05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere indere som kjøper leiligheter og leier de ut f.eks. det er jo en grei ekstrainntekt. 

Anonymkode: 0e8d1...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...