AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Hei! Jeg bodde i en kjellerleilighet hvor utleieren bor rett over. Jeg tenkte ikke over det først, men det er ingen brannveier i leiligheten. Jeg flyttet inn 1.april og det er 3 måneders oppsigelsestid. Jeg sa den opp i slutten av april, så jeg har den frem til 1.aug Iløpet av de første ukene jeg bodde der så var jeg i en alvorlig ulykke i en annen by på dagstur og var på sykehuset i over en uke, og da jeg hadde skrudd av lysene før jeg reiste. Det jeg ikke visste var at lyset til gangen var koblet til kjøleskapet! Så når jeg kom tilbake fra sykehuset så luktet det fra kjøleskapet. Jeg hadde egentlig bare planlagt å være vekke 1 dag. Men når jeg holdt på å vaske ut kjøleskapet så låste hun seg inn fordi hun hadde luktet noe! Jeg forstår at hun ville se hva det var, men hun har minst 4 ganger etter dette gått inn uten lov. En annen gang så var viften på badet og soverommet på, men jeg hadde ikke skrudd de på. Og temperaturen var opprinnelig på 24 og så ble den på 19 En annen dag sendte hun melding at jeg måtte skru av lyset på badet ellers måtte hun ta mer i strøm! Og en annen gang hadde hun gått inn for å fikse noe med internettboksen som åpenbart gjorde at det ikke var nett oppe! I tillegg er det helt ekstremt høylytt. Hun har 3 barn og hun brøler og kjefter hele tiden, det er smelling av dører og tramping opp og ned trapper. Og når de har gått inn i leiligheten uten lov tror jo jeg at de løper ned trappen til meg! Hver eneste natt jeg har sovet der så har jeg våknet om morgenen av bråk! Itillegg er utleieren ekstremt frekk på meldinger. Jeg hadde betalt husleien på dagen jeg skulle, men av en eller annen grunn så hadde ikke hun sett det i nettbanken, så hun skrev irriterte meldinger til meg og når jeg ikke svarte på 1 time så sendte hun masse «????????» og ringte mamma og var sint fordi jeg ikke svarte! Hun er ekstremt intens og ubehagelig Jeg sover nå på en madrass hos bestemoren min, fordi jeg klarer ikke å bo der. Jeg har hatt leiligheten siden 1.april men bare bodd der kanskje bare 7-8 dager. Jeg er ekstremt irritert over denne dama, og synes det er grusomt ergerlig å måtte betale 4 måneder for en plass jeg knapt har bodd i. Oppsigelsestiden går ut 1.aug, så jeg må betale for juli måned også. Jeg har fått høre av noen jeg kjenner at når det ikke er brannveier så trenger man ikke betale oppsigelsestiden. Kan jeg la være å betale siste måned siden det ikke er brannveier? Anonymkode: 23d79...866 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #2 Skrevet 10. juni 2019 Les litt her så kanskje du blir litt klokere. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/strenge-krav-til-hybler/ Anonymkode: b8126...584 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les litt her så kanskje du blir litt klokere. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/strenge-krav-til-hybler/ Anonymkode: b8126...584 Tusen takk! Ja, det er knapt naturlig dagslys inn og det står det ikke er lov der... Det er bare små smale vinduer, ingen brannvei. Men det står ikke om jeg har lov å la være å betale en måned? Anonymkode: 23d79...866
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #4 Skrevet 10. juni 2019 For noe tull. De tingene du nevner der har ingenting med oppsigelsestiden å gjøre. Det du kan gjøre er å la være å betale det siste, men da gjør du det fordi du er en drittsekk som mener du har rett til det, ikke fordi du har lovmessig rett til å la være å betale. Anonymkode: 82525...669 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #5 Skrevet 10. juni 2019 Det du eventuelt kan gjøre er å prøve å heve kontrakten pga manglende rømningsveier m.m. Men dette har INGENTING med hvorvidt man betaler ut oppgiselsestiden å gjøre eller ei. Og vær beredt på at utleier kan bestride dette og ta saken til husleietvistutvalget e.l. Anonymkode: 82525...669 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Skrevet 10. juni 2019 Det du kan gjøre er å ta deg en telefon til kommunen og melde fra om at leiligheten blir leid ut. Den er garantert ikke godkjent for utleie, så da kan det hende kommunen krever at du må flytte på dagen, og da skal du selvfølgelig heller ikke betale leie Anonymkode: ee498...91a 29
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #7 Skrevet 10. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. De tingene du nevner der har ingenting med oppsigelsestiden å gjøre. Det du kan gjøre er å la være å betale det siste, men da gjør du det fordi du er en drittsekk som mener du har rett til det, ikke fordi du har lovmessig rett til å la være å betale. Anonymkode: 82525...669 Ikke vær frekk Anonymkode: 88c59...501 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #8 Skrevet 10. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. De tingene du nevner der har ingenting med oppsigelsestiden å gjøre. Det du kan gjøre er å la være å betale det siste, men da gjør du det fordi du er en drittsekk som mener du har rett til det, ikke fordi du har lovmessig rett til å la være å betale. Anonymkode: 82525...669 Det er en ulovlig leilighet uten brannveier + at hun har gått inn flere ganger UTEN LOV Jeg spør om det er noen lovmessige retter til at jeg slipper å betale siste måneden av oppsigelsestiden/slutte å betale på dagen Anonymkode: 23d79...866 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #9 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er en ulovlig leilighet uten brannveier + at hun har gått inn flere ganger UTEN LOV Jeg spør om det er noen lovmessige retter til at jeg slipper å betale siste måneden av oppsigelsestiden/slutte å betale på dagen Anonymkode: 23d79...866 Nei, det er ikke det. Som sagt kan du prøve å heve kontrakten på nevnte grunnlag, men vær beredt på at du kan bli dratt til HTU/FTU. Det koster ingenting/veldig lite å få brakt inn en sak dit. Anonymkode: 82525...669 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #10 Skrevet 10. juni 2019 Er jo bare å flytte, on du ikke har betalt depositum er det jo perfekt. Er ett helvette for utleier å få penger for leie om du nekter å betale. Bare flytt og ignorer kjerringa. Anonymkode: b1245...e6c 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #11 Skrevet 10. juni 2019 Jeg bor i en veldig liten by hvor alle kjenner alle, så jeg Jeg vil ikke ødelegge for henne med å ringe plasser og at hun kanskje risikerer bot (står hvertfall at man kan risikere det på nettet!) Jeg vil bare ikke betale siste måneden, fordi jeg har betalt 3 mnd for en ulovlig leilighet det har vært helt umulig å bo i. Kan jeg sende henne melding om at jeg ikke betaler siste måneden pga manglende brannvei? Anonymkode: 23d79...866
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #12 Skrevet 10. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Er jo bare å flytte, on du ikke har betalt depositum er det jo perfekt. Er ett helvette for utleier å få penger for leie om du nekter å betale. Bare flytt og ignorer kjerringa. Anonymkode: b1245...e6c Helt til det blir inkassosak av det. Lar man da være å betale får man til slutt betalingsanmerkning osv osv. Anonymkode: 82525...669 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #13 Skrevet 10. juni 2019 Hadde anmeldt henne for å gå inn i leiligheten. Anonymkode: dac54...f14 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #14 Skrevet 10. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg bor i en veldig liten by hvor alle kjenner alle, så jeg Jeg vil ikke ødelegge for henne med å ringe plasser og at hun kanskje risikerer bot (står hvertfall at man kan risikere det på nettet!) Jeg vil bare ikke betale siste måneden, fordi jeg har betalt 3 mnd for en ulovlig leilighet det har vært helt umulig å bo i. Kan jeg sende henne melding om at jeg ikke betaler siste måneden pga manglende brannvei? Anonymkode: 23d79...866 Selvfølgelig kan du det, men du har null juridisk grunnlag å basere det på. Anonymkode: 82525...669 3
Illuminatum Skrevet 10. juni 2019 #15 Skrevet 10. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg sende henne melding om at jeg ikke betaler siste måneden pga manglende brannvei? Anonymkode: 23d79...866 Er virkelig vinduene mindre enn 0,6 m i bredden eller 0,5 m i høyden og mindre enn at høyde + bredde til sammen er mindre enn 1,5 meter?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #16 Skrevet 10. juni 2019 Akkurat nå, Illuminatum skrev: Er virkelig vinduene mindre enn 0,6 m i bredden eller 0,5 m i høyden og mindre enn at høyde + bredde til sammen er mindre enn 1,5 meter? Ja, det er veldig smale avlange vinduer... Hadde aldri komt meg gjennom der... Men får måle neste gang jeg er der! Det er samme vinduer på soverom, stua++ Ellers er det ytterdøren med trapper opp... Men det tells vel ikke? Anonymkode: 23d79...866
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #17 Skrevet 10. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Ja, det er veldig smale avlange vinduer... Hadde aldri komt meg gjennom der... Men får måle neste gang jeg er der! Det er samme vinduer på soverom, stua++ Ellers er det ytterdøren med trapper opp... Men det tells vel ikke? Anonymkode: 23d79...866 Hvorfor flyttet du inn der i utgangspunktet når du visste hvor små vinduene var, hvor lite lys det var osv? Du har jo godtatt dette når du har sett leiligheten og velger å signere kontrakten. Ingen vits i å klage på det i ettertid. Anonymkode: 82525...669 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #18 Skrevet 10. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor flyttet du inn der i utgangspunktet når du visste hvor små vinduene var, hvor lite lys det var osv? Du har jo godtatt dette når du har sett leiligheten og velger å signere kontrakten. Ingen vits i å klage på det i ettertid. Anonymkode: 82525...669 Fordi jeg ikke tenkte over brannveier. Noen jeg hadde på besøk nevnte dette for meg, hadde virkelig ikke tenkt på det. Hovedgrunnen til at jeg vil flytte er at hun sender meg frekke meldinger, ekstremt bråk og at jeg ikke føler meg trygg der når hun bare har gått inn som det har passet henne. Men siden dette ikke er lovlige grunner sannsynligvis for å heve kontrakten, vil jeg bruke mangel på brannveier! Anonymkode: 23d79...866 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #19 Skrevet 10. juni 2019 Må bare spørre, er dette i Finnmark? Anonymkode: 43616...3de 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juni 2019 #20 Skrevet 10. juni 2019 Hva er en brannvei? Mener du rømingsvei? Det skal være to utganger fra alle rom - dvs vindu og dør. Vinduer godkjent som rømingsvei har du allerede fått svar på lenger opp. Hvor dum skal du gjøre deg for en måned med husleie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå