Gå til innhold

Sjefen vanskjøtter bedriften og tar ut masse lønn til seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ansatt i en bitteliten bedrift sammen med en person til. I tillegg til oss to er det sjefen, som eier bedriften 100%. Bedriften går akkurat rundt, og sjefen tar seg aldri råd til å gjøre service og vedlikehold på noe av utstyret vi har. Nå har det gått så langt at det begynner å bli farlig å bruke noe av utstyret, og jeg frykter at vi blir stengt hvis Arbeidstilsynet kommer på besøk.

Samtidig som bedriften har lite penger tar sjefen ut en unormalt høy lønn for bransjen, og har et vilt personlig forbruk. Det er dyre biler, stort hus som pusses opp til stadighet med eksklusive løsninger og designmøbler. Det er mange og lange reiser på første klasse, til dyre steder der det bos på luksushotell. Sjefen skryter ofte og mye av forbruket sitt; alt de har, gjør og opplever. Det er utrolig provoserende å høre vedkommende skryte slik, samtidig som vi går og er redde for å skade oss på jobb på grunn av at sjefen nedprioriterer ansattes sikkerhet til fordel for eget luksusforbruk. 

Hva kan jeg gjøre? Det er et lite sted hvor det er få arbeidsplasser, så jeg ønsker ikke å få dårlig ord på meg.  Men jeg vil heller ikke risikere liv og helse for jobben. 

Anonymkode: ce98b...d07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel plan da. Bedriften går konkurs og han starter på nytt, og dere får jobb i det nye selskapet. Og sånn går dagene med luksus på kreditors regning. Ingenting å bekymre seg for.

https://www.bt.no/nyheter/brif/i/a2b9Q7/Slik-kunne-Possibility-eierne-sla-seg-konkurs-og-kvitte-seg-med-gjelden-sin

" De oppretter selskaper og tar store lån. Så tar de ut høy lønn eller tapper selskapet for verdier på andre måter, før de slår det konkurs. "

Anonymkode: 261ff...084

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ring arbeidstilsynet anonymt. De kan vel si at det bare er en kontroll. Da trekker nok sjefen frem lommeboken og fikser det utstyret. Hadde aldri risikert helsen for jobben..

Anonymkode: ab3ec...3c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke er noen brudd på arbeidsmiljøloven er det ikke stort du kan gjøre.

Dersom det faktisk forekommer brudd på arbeidsmiljøloven er det bare å tipse arbeidstilsynet så har han valget mellom å rette opp avvikene eller avvikle firmaet. 

Anonymkode: 609c9...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en ny jobb. Høres ikke ut som din nåværende arbeidsplass er levelig i lengden...  

Kontakt Arbeidstilsynet, eller noe. 

Anonymkode: 4eeaf...106

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik var det i en jobb jeg var i også. Jeg tok imot alle fakturaer og forstod raskt at dette ikke gikk. Vi fikk også begrensninger på beløp vi kunne bestille varer for m.m.

Jeg fikk meg ny jobb akkurat tidsnok. 3 måneder etter jeg sluttet kom advokaten og låste døren midt i arbeidstiden. Sjefen hadde "glemt" å informere de som var på jobb om at det var konkurs så de fikk jo sjokk når de stod der uten jobb helt plutselig

Anonymkode: 46972...160

Skrevet

Du bør vel se deg om etter en annen jobb uanz :)

Om du kontakter Arbeidstilsynet og de kommer og stenger arbeidsplassen kan det bli smått med lønn den kommende tiden :)

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring arbeidstilsynet anonymt. De kan vel si at det bare er en kontroll. Da trekker nok sjefen frem lommeboken og fikser det utstyret. Hadde aldri risikert helsen for jobben..

Anonymkode: ab3ec...3c3

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er noen brudd på arbeidsmiljøloven er det ikke stort du kan gjøre.

Dersom det faktisk forekommer brudd på arbeidsmiljøloven er det bare å tipse arbeidstilsynet så har han valget mellom å rette opp avvikene eller avvikle firmaet. 

Anonymkode: 609c9...73b

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en ny jobb. Høres ikke ut som din nåværende arbeidsplass er levelig i lengden...  

Kontakt Arbeidstilsynet, eller noe

Anonymkode: 4eeaf...106

Til dere som råder meg til å tipse Arbeidstilsynet: det kommer ikke til å skje. Selv om jeg er aldri så anonym må man huske at det er små forhold her. Anonymt er derfor bare «anonymt». Det betyr ikke at Arbeidstilsynet sladrer, men at vi er så få som kan ha kjennskap til forholdene at man i praksis ikke er anonym. Små forhold betyr også en viss grad av bygdedyr. Det er ikke populært å ha ord på seg for å være en varsler. 

4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Du bør vel se deg om etter en annen jobb uanz :)

Om du kontakter Arbeidstilsynet og de kommer og stenger arbeidsplassen kan det bli smått med lønn den kommende tiden :)

Får man ikke lønn begjærer man arbeidsgiver konkurs, og da kommer lønnsgarantifondet inn i bildet. Det kan ta tid, men akkurat det ordner seg. 

Jeg ser selvsagt at jeg må på jakt etter ny jobb. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som råder meg til å tipse Arbeidstilsynet: det kommer ikke til å skje. Selv om jeg er aldri så anonym må man huske at det er små forhold her. Anonymt er derfor bare «anonymt». Det betyr ikke at Arbeidstilsynet sladrer, men at vi er så få som kan ha kjennskap til forholdene at man i praksis ikke er anonym. Små forhold betyr også en viss grad av bygdedyr. Det er ikke populært å ha ord på seg for å være en varsler. 

Får man ikke lønn begjærer man arbeidsgiver konkurs, og da kommer lønnsgarantifondet inn i bildet. Det kan ta tid, men akkurat det ordner seg. 

Jeg ser selvsagt at jeg må på jakt etter ny jobb. 

Om du permitteres uten lønn om arbeidsplassen blir stengt ned, vil du da få penger fra lønnsgarantifond? :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor gode økonomikunnskaper du har, men du kan ta en titt på regnskapet (som ligger offentlig), og se om regnskapstallene sier noe om helsen til bedriften. Jeg regner med at daglig leder ikke sier noe om dette til dere, og generelt holder det skjult - men det gir en pekepinne på hvor ting går. 

Typiske konkursryttere har høy gjeld, ingen eiendeler, og generelt lav soliditet. Fra egen erfaring, så begynner det å nærme seg slutten av syklusen når eier lar bedriften forfalle og maksimerer utbytte - helst om han også begynner å selge de få eiendelene en har. 

Er dere entreprenører? 

Anonymkode: 9e2b2...758

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Om du permitteres uten lønn om arbeidsplassen blir stengt ned, vil du da få penger fra lønnsgarantifond? :)

Det var det du mente, ja. Da er det dagpenger fra NAV som gjelder. Noe som ikke akkurat er noen gullgruve. 

Til anonymkode 9e2b2...758: uten å gå i nærmere detalj har jeg innsyn i bedriftens økonomi på grunn av mine arbeidsoppgaver og det er noe slik som du sier jeg frykter.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt å lete etter en annen jobb. Evt send bekymringsmelding anonym eller ei til styreleder hvis ikke det er samme personen.

Anonymkode: cc481...bba

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville begynt å lete etter en annen jobb. Evt send bekymringsmelding anonym eller ei til styreleder hvis ikke det er samme personen.

Så at det bare var to ansatte nå.. gjør det med vrient ja. Men er det ikke bare å si det som det er da, utstyret trenger vedlikehold og oppgraderinger.

Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Gi beskjed til sjefen at han må ordne opp med utstyret ellers ringer du arbeidstilsynet. Og at du bekymrer deg over firmaets økonomi. Enkelt å greit. Du vil ikke få dårlig rykte på deg for å ta tak i ting, folk kjenner jo helt sikkert til hvordan denne fyren er. Evnt få ny jobb i skjul før du varsler.

Endret av Nina1975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...