Gå til innhold

Når husverten har fest til langt på natt

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Vi leier en sokkelleilighet av en kjempehyggelig familie. Problemet er at det umulig kan være særlig lydisolert her og i natt festet de til solen stod opp.

I 4 tiden klarte jeg ikke å dy meg lenger og jeg ringte opp til dem og spurte om de ikke kunne være så snille å dempe musikken siden min samboer skulle på jobb kl 7 i dag tidlig.

Var jeg frekk? Burde jeg ta opp med de at de burde lydisolere bedre, iallefall rundt soverommet vårt?

Jeg unner dem virkelig en skikkelig fest, men ikkenår det går ut over sambos jobb. Og nå føler jeg med skikkelig dårlig og jeg er redd at eierne våre vil føle seg skikkelig flaue og dumme. Uff jeg gruer meg litt til å møte dem nå, for de er alltid så snille mot oss...

Hvordan hadde dere reagert hvis de som leier av dere hadde klaget over festingen deres?

Pam

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å ikke tenke mer på det, du gjorde helt rett i å si ifra.

Skrevet

Det er sikkert dem som er flaue. Synes det er ok å si i fra på en ok måte. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Det er helt greit å si ifra når noen fester hele natten.

Men om de bare har fest en sjelden gang, og da gjerne har varslet om det på forhånd så synes jeg igrunn at en bør tåle såpass. Det er selvsagt aldri gøy å bli holdt våken av andre sitt bråk, men en sjelden gang må da det være lov. Neste gang er det kanskje dere som har fest.

Er det fullt nachspiel hver helg blir det litt annerledes. Da har en virkelig noe å klage over.

Skrevet

Hvis de er vanlige, omgjengelige mennesker så går det helt fint, tror jeg. Har gjort det en gang selv da jeg var midt en serie eksamener og husverten festet høylydt til langt utpå morra'n. Det gikk helt fint det, da jeg forklarte hvorfor jeg hadde bruk for nattesøvnen min. :wink:

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig ikke sagt ifra hadde ikke samboeren min måtte stå opp halv seks i dag tidlig.

Hun hørtes veldig lei seg ut og de skrudde ned musikken med en gang. Men da hadde vi allerede ligget våkne i nesten en time og det tok en stund før vi sovnet pga alle andre lyder som oppstår i et hus når flere mennesker beveger seg i etasjen over.

Her er det veldig ille fordi det knirker voldsomt i taket når de går over oss. Jeg kan selvfølgelig klage på dem for at de går! Men er det virkelig nødvendig å feste så lenge? Vi er et par på 24 år og ta alltid hensyn til dem, selv om de ikke hører oss like godt som vi hører dem. Dessuten spør vi om lov før vi skal ha en skikkelig fest.

Jeg skulle ønske de kunne isolere bedre rundt soverommet vårt, for jeg våkner hver morgen når de står opp og hver kveld/natt de legger seg. De legger seg nemlig veldig sent (ofte i 02 tiden)og står opp tidlig (jeg tror en av dem er langtidssykemeldt). Ville det være urimelig av meg og spørre om de kan vurdere å isolere bedre? Det burde man uansett gjøre når man skal leie ut mener nå jeg... :roll:

Jeg har ikke lyst til å flytte herfra heller fordi vi trives veldig godt ellers og skal uansett flytte om 1 1/2 år...

Pam

Skrevet

Om det er nødvendig å feste så lenge på en fredag?

Synes det er greit at dere sa ifra, og de bør også ha informert dere i forkant. Men la nå voksne folk få en en skarve fest en sjelden gang. At din samboer jobber i helgen er vitterlig ikke deres problem.

Har jobbet helger selv og hørt på mang en fest natten i forveien selv, men det er nå en gang slik at de fleste har fri i helgen. Når skal de ellers feste?

Om det er lytt burde dere sjekka før dere flyttet inn.

Gjest gjest 0
Skrevet

Joda vi sjekket om det var lytt men hadde virkelig ingen aning om at det var så ille! Slike ting finner man uansett ikke ut før man har sovet der en natt eller to.

Jeg er da VITTERLIG ikke synsk heller :wink:

Og jeg synes de burde gitt beskjed hvis du skulle hatt fest for da hadde sambo sovet et annet sted eller fått tak i ørepropper...

Men er det ingen som kan svare på det med isolering?

Pam

Gjest gjest1
Skrevet

Kan aldri tenke meg at en kan kreve bedre støyisolasjon rundt soverommet. Det går selvsagt ann å spørre dem, men det ville overraske meg om de er villig til å gjøre det.

Skrevet

Dersom denne festen var noe som skjedde èn gang, eller i alle fall veldig sjelden, hadde jeg droppet å si ifra hadde det vært meg. Såpass bør man tåle synes jeg, begge veier!

Når det gjelder lydisolering kan du selvfølgelig ikke kreve det, men spørre pent / nevne det kan du jo gjøre, og se om de ønsker å gjøre noe med det. Dere velger jo selv å bo der!

Skrevet

Du kan nok ikke kreve bedre lydisolering - men det er jo alminnelig folkeskikk å si fra til naboene om man tenker å ha fest som forventes å bli høylydt og vare lenge.

Gjest gjest 0
Skrevet

Det er egentlig helt greit for meg at de har fest, for det har bare skjedd noen ganger.

Men det som var rart denne gangen var at de satte igang lenge etter at vi sovna, og vi la oss i ett-tiden... Trodde det var en allmenn regel at man skal ta hensyn etter kl 23? Eller gjelder ikke dette for eneboliger?

Men når det gjelder bedre isolering må da det være bedre for begge parter. Da slipper man å ta så innmari hensyn til hverandre som vi gjør nå. Jeg hører mer fra dem enn jeg gjorde fra min familie da jeg bodde i samme hus som dem.

Jeg synes det er koslig å høre at det er noen der, men når barna løper over hodet på meg høres det ut som om taket faller ned i hodet på meg. Gjestene mine blir alltid redde :ler:

Pam

Skrevet

Når man leier ut så må man betale for det. Man får kæsj inn, men må ta hensyn. Hadde man hatt hele boligen selv hadde man kunnet feste så mye man ville, så lenge man ikke forstyrret naboene. Det kan man ikke når man har leietakere!

Etter kl 23 forventer jeg at det skal være stille, selv om man er leietaker. En gang i blant (et par ganger i året) er det helt greit å ha fest deler av eller hele natta, men da får man si fra på forhånd. Leietakerne skal kanskje ha eksamen og vil da sove annet sted, det vet man ikke.

Skrevet

Helt greit at folk har fest, men de bør si i fra på forhånd.

De færreste fester slutter vel kl. 23, så det er å kreve for mye...

Gjest Violetta
Skrevet

Inntil videre kan dere jo kjøpe inn sånne sov-i-ro ørepropper, så blir det i hvert fall stille... :)

Skrevet
Inntil videre kan dere jo kjøpe inn sånne sov-i-ro ørepropper' date=' så blir det i hvert fall stille... :)[/quote']

Det dumme med sånne propper, er jo at man ikke hører vekkerklokka heller. :ler:

Gjest gjest 0
Skrevet
Når man leier ut så må man betale for det. Man får kæsj inn, men må ta hensyn. Hadde man hatt hele boligen selv hadde man kunnet feste så mye man ville, så lenge man ikke forstyrret naboene. Det kan man ikke når man har leietakere!  

Etter kl 23 forventer jeg at det skal være stille, selv om man er leietaker. En gang i blant (et par ganger i året) er det helt greit å ha fest deler av eller hele natta, men da får man si fra på forhånd. Leietakerne skal kanskje ha eksamen og vil da sove annet sted, det vet man ikke.

:Nikke:

Vi hadde sovet hjemme hor foreldrene mine hadde vi vist om det!

Men det var visst ingen planlagt fest, de hadde vært på byn og fortsatte hjemme. Da vi møtte de i går hadde de veldig dårlig samvittighet, så jeg regner med at det ikke gjentar seg :wink:

Jeg er enig at man bør ta hensyn når man har leieboere. Iallefall når man vet at det er svært lytt...

Pam

Skrevet

Har dette skjedd èn eller flere ganger ?

Helt klart kjedelig å ikke få sove fordi man skal på jobb, og om de festet så veggene ristet så var det vel greit at du sa ifra, men engangsforeteelser bør man bære over med.

Du nevner jo at naboen er så snille mot dere, så dette ville jeg ikke brukt energi på å fundere mere over.

En annen gang kan det være dere som har fest.

Skrevet

når vi leide ut leilighet i det første huset vårt hadde vi husleiekontrakt og husregler. Husreglene var gjensidige, og der stod det bla.annet at man skulle være stille etter kl 23 og at det ikke skulle festes hver helg, og bruk av musikk skulle være på et slikt nivå at det ikke sjenerte de andre i huset. og mye annet. Reglene var strenge, men det var for å være på den sikre siden, og egentlig ble det til at alle bare oppførte seg pent og brukte alminnelig folkeskikk. Aldri noe problem. Eneste problemet mitt var at jeg jobbet natt, og når jeg skulle sove på dagen var hagen min full av bråkete unger som sang og gaula utafor soverommet mitt, men fikk meg aldri til å klage siden det ikke var leieboers feil at jeg jobba om natta og sov om dagen...

Nå har jeg nesten glemt hva jeg skulle si her...

Jeg hadde nok bare løfta øyenbryna mine høøøøyt opp i panna om leieboeren min kom og ba om at jeg lydisolerte bedre...og særlig hvis jeg ikke hadde fest mer enn et par ganger i året...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har leieboer i underetasjen, og det ville ikke ramle meg inn i halvsøvne å ha fest uten å avklare det med henne.

Vi har kjøkken over hennes soverom, og da er vi veldig stille på morgenen siden hun som regen begynner seinere enn oss på jobb. Skulle bare mangle.

Man kan ikke få leieinntekter uten å måtte " gå litt på tå".

Etterisolasjon er nesten ikke mulig å få til - trinnlyd vil uansett høres godt for de som er stille i underetasjen. De vil neppe begynne med lydbøyler og hele pakka - det er dyrt, tar tid, og tar av takhøyden deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...