Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klør meg i hodet her. Naboen har tjenestegjort i Balkan i flere år. Han har norsk kone og barn i Norge. På en av reisene ble han kjent med en sør-amerikaner, som har fått en unge med. De bor ikke sammen i Norge men tror hun har kommet på grunn av familiegjenforening. Naboen bor fortsatt sammen med sin norske familie og har «Pedro» annenhver uke. Han klager over at det er så mange  utlendinger i klassen hans og vil helst ha han på en annen skole.

Det har flyttet inn et par med kenyansk opprinnelse i huset ved siden av. De snakker flytende norsk da de er oppvokst i Norge. 

Da de hadde parkert på naboens plen og ødela noen blomster så ble det en opphetet krangel. Så hørte jeg at han ropte « dra tilbake dit dere kommer fra!» paret ble rimelig sjokkert og ba han om å gjenta det han hadde sagt, noe han valgte å ikke gjøre. 

Hva feiler naboen? Han liker ikke utlendinger men har selv ett barn med en? Vanlig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Hva feiler naboen? Han liker ikke utlendinger men har selv ett barn med en? Vanlig?

Ja, ganske. Det er stor forskjell på utlendinger.

Anonymkode: b936c...24a

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ganske. Det er stor forskjell på utlendinger.

Hva går forskjellen på utlendinger ut på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva går forskjellen på utlendinger ut på?

Hudfarge, etnisitet, kultur, religion osv. Det er ganske stor forskjell på en svenske og en nigerianer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfart at utlendinger er mer rasistiske enn vi er. Jeg kjenner en iraner, som slenger masse dritt om afrikanere og pakistanere f.eks. Han ser ned på dem. Også kjenner jeg en pakistaner, som slenger dritt om indere, kurdere og sri lankere, fordi han ser ned på dem. Jeg forstår d ikke. Personlig har jeg ikke noe i mot noen nasjonaliteter.

Anonymkode: ac302...845

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfart at utlendinger er mer rasistiske enn vi er. Jeg kjenner en iraner, som slenger masse dritt om afrikanere og pakistanere f.eks. Han ser ned på dem. Også kjenner jeg en pakistaner, som slenger dritt om indere, kurdere og sri lankere, fordi han ser ned på dem. Jeg forstår d ikke. Personlig har jeg ikke noe i mot noen nasjonaliteter.

Godt poeng. Det er ikke bare nordmenn som utøver rasisme 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 minutter siden, Pipaluk skrev:

Godt poeng. Det er ikke bare nordmenn som utøver rasisme 

Så i en sak som faktisk er rasistisk mot en utlending så klarer dere ikke engang å fordømme det fordi dere bare er opphengt i det dere kaller "omvendt rasisme"?

Anonymkode: 5c86a...3fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Typisk Kg og ikke klare å fordømme et rasistisk utsagn bare fordi man vil snakke om rasisme mot hvite i stedet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

En palestiner på en arbeidsplass jeg vet om, liker ikke afrikanere. Dette er merkbart, da afrikanere som også jobber der, må oppleve de negative holdningene til denne palestineren. Palestineren er grei mot de etniske norske, men ikke mot disse afrikanerne. Han liker ikke afrikanere, og ser ned på dem.

En annen episode, er da en pakistansk muslim, som jobbet på skolen på østkanten med min mor, sa at pakistanere ikke liker somaliere. Dem var et ekkelt folk sa hun pakistaneren.

Dette bryter ned mytene om at bare hvite kan være rasister. Alle raser kan ha rasistiske holdninger til andre raser. Vi hvite har måttet tåle rasismebeskyldninger fra andre raser, men så viser det seg at dem ikke er noe bedre selv. Det blir heller ikke bedre at vi tar inn raser fra hele verden. Rasismehylekoret startet jo nettopp når vi startet å ta imot innvandrere, og åpne grensene for hele verden. Hadde alle raser vært i sine respektive hjemland, så hadde alle sluppet unna rasismen. Nå er det bare rot, og rasismeanklager for den minste ting. Latterlig.

Endret av TrekStar
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, TrekStar skrev:

En palestiner på en arbeidsplass jeg vet om, liker ikke afrikanere. Dette er merkbart, da afrikanere som også jobber der, må oppleve de negative holdningene til denne palestineren. Palestineren er grei mot de etniske norske, men ikke mot disse afrikanerne. Han liker ikke afrikanere, og ser ned på dem.

En annen episode, er da en pakistansk muslim, som jobbet på skolen på østkanten med min mor, sa at pakistanere ikke liker somaliere. Dem var et ekkelt folk sa hun pakistaneren.

Dette bryter ned mytene om at bare hvite kan være rasister. Alle raser kan ha rasistiske holdninger til andre raser. Vi hvite har måttet tåle rasismebeskyldninger fra andre raser, men så viser det seg at dem ikke er bedre selv.

Og hva synes du om naboen til ts?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var da ikke mye til rasisme. Ja vel, så han sa noe han visste ville såre dem i en opphetet krangel om noen ødelagte blomster. Det gjør ham ikke til en rasist. At han gjerne skulle hatt ungene på en skole med færre utlendinger gjør ham heller ikke automatisk til rasist.

Anonymkode: f6c8f...8fb

• Liker 3
Skrevet

Nesten alle mennene som jeg kjenner og som er gift med damer fra Thailand, Russland, Fillipinene eller Romania, er samtidig de jeg kjenner som er mest rasistiske og lider av mest fremmedfrykt, dersom man dømmer etter facebookinnleggene deres. 

Veldig typisk.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da ikke mye til rasisme. Ja vel, så han sa noe han visste ville såre dem i en opphetet krangel om noen ødelagte blomster. Det gjør ham ikke til en rasist. At han gjerne skulle hatt ungene på en skole med færre utlendinger gjør ham heller ikke automatisk til rasist.

Anonymkode: f6c8f...8fb

Det var en rasistisk uttalelse. Hvorfor skal folk unnskylde sånt hele tiden? Helt utrolig hvor greit mange mennesker i dag synes slike uttalelser er. Har ikke folk baller til å si fra lenger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

India ligger som nr 1 og Pakistan som nr 2 over de mest rasistiske landene i verden. Har du noen gang møtt en pakistaner som er sammen med en svart muslim? Nei tenkte meg det ;)

Anonymkode: 0c15c...63d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du har lært at rasisme er feil.I Asia er det helt annerledes, der kan man være rasistisk uten at noen leer på et øyelokk. 

Anonymkode: 0c15c...63d

AnonymBruker
Skrevet

Lol. Ingen her klarer å holde seg til saken i HI fordi de er for opptatte med å forsvare seg selv 😄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, absinthia skrev:

Nesten alle mennene som jeg kjenner og som er gift med damer fra Thailand, Russland, Fillipinene eller Romania, er samtidig de jeg kjenner som er mest rasistiske og lider av mest fremmedfrykt, dersom man dømmer etter facebookinnleggene deres. 

Veldig typisk.

i knows. bortsett fra Sandberg, da. Han forandra seg veldig! :fnise: Må si jeg nesten liker ham bedre som forelska.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min kinesiske stemor kan ikke fordra sorte mennesker, muslimer og kristne mennesker. Hun kaller dem rett ut undermennesker. Klikket for henne da sønnen ble sammen med en katolikk 😅

Anonymkode: 5d963...8ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er TROLLETRÅD som er ment for å provosere!

Anonymkode: cb7cf...178

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er TROLLETRÅD som er ment for å provosere!

Anonymkode: cb7cf...178

Haha. Nei. Dette illustrerer manges meninger godt. Også jeg kjenner flere som ts. Mann tar seg yngre kone fra utlandet - stigmatiserer utlendinger. Asså, ikke noe nytt under solen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...