Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på hvordan dere som er utdannet lærere fikk jobb? Og når? Fikk du fast jobb etter å ha søkt på utlysning, eller fikk du tilbudt jobb etter å ha jobbet som vikar? Gikk du arbeidsledig en stund, i så fall hvor lenge? Hvor jobber du?

Er selv lærer som ikke har fått noe napp nå denne søknadsrunden. Vet ikke hvor lett det er å få seg jobb etter sommeren. Jeg har studert og jobbet som tilkallingsvikar på en skole dette året, og skal fortsette der etter sommeren, men hadde jo vært fint med i hvert fall et årsvikariat.

Anonymkode: a00c2...84f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søkte på utlyst stilling, var på intervju og fikk tilbud om jobb.

Dette var litt inn i skoleåret, september/oktober.

Jobben var et vikariat. Det ble forlenget ørten ganger og til slutt fikk jeg tilbud om fast.

Anonymkode: 0a75a...1b9

Skrevet

Hadde jobbet som vikar og fikk tilbud om fast etter å blitt oppfordret til å søke (hadde søkt uansett). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på alt som var aktuelt for meg. Etter ganske mange (10?) intervjuer, fikk jeg vikariat på en skole i ett år. Etter det året fikk jeg fast stilling.

Tror mange må begynne som vikar, enten på én eller flere skoler, i alle fall hvis det er i Oslo du søker. Men det pleier å løse seg!

Hvilke fag har du? 

Lykke til! Det er en tøff prosess, men ikke gi opp :) 

Anonymkode: ca87f...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor 30 min fra Oslo. Søkte 2-3 stillinger under hovedutlysingen siste året på lærerskolen. Fikk tilbud om alle. Tok den jeg helst ville ha (fast). 

Hvor bor du ts? Dersom du bor i Oslo kan det være lurt å se litt utenfor. Kan være like langt å pendle litt ut av byen som til enkelte steder i byen. Vi har fortsatt en ledig stilling hos oss. 

Anonymkode: 3492d...160

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte ut ca 30 søknader (over 45 stillinger). Fikk ett intervju i mai. Kom videre til andregangsintervju, og takket da ja til å ha 70% stilling i et lærervikariat, og 30% på SFO. Det var det som skulle til for å bli ansatt. Jobbet der i 6 mnd før jeg fikk fast stilling. 

Anonymkode: ec7e9...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte ut ca 30 søknader (over 45 stillinger). Fikk ett intervju i mai. Kom videre til andregangsintervju, og takket da ja til å ha 70% stilling i et lærervikariat, og 30% på SFO. Det var det som skulle til for å bli ansatt. Jobbet der i 6 mnd før jeg fikk fast stilling. 

Glemte å nevne at jeg ble invitert til ytterligere 4 intervju i juni, men da hadde jeg allerede takket ja til den andre jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på en jobb, kun for morro skyld da jeg ikke var kvalifisert til den. Men denne skolen tipset en annen skole, og de ringte meg og ville ha meg. Fikk valget mellom vikar eller fast, tok den faste. Det er Videregående. 

De ringte før eksamen var bestått. 

Anonymkode: 56308...0b4

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bor 30 min fra Oslo. Søkte 2-3 stillinger under hovedutlysingen siste året på lærerskolen. Fikk tilbud om alle. Tok den jeg helst ville ha (fast). 

Hvor bor du ts? Dersom du bor i Oslo kan det være lurt å se litt utenfor. Kan være like langt å pendle litt ut av byen som til enkelte steder i byen. Vi har fortsatt en ledig stilling hos oss. 

Anonymkode: 3492d...160

Jeg bor ikke i Oslo. Bor i en mellomstor by (30 000 innbyggere ca), med noen småbyer og tettsteder i pendleravstand i nærheten.

Som fag har jeg norsk, engelsk, et praktisk-estetisk fag og spes ped. Bør jeg ta flere fag, kanskje?

De fleste utlysninger ønsker folk med erfaring, og gjerne kontaktlærererfaring. Jeg har erfaring fra jobb som vikar, men ikke kontaktlærer. 

Anonymkode: a00c2...84f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble headhuntet da jeg var i min siste praksis. Gjorde det så bra der at jeg fikk beskjed om å søke jobb. På «jobbintervjuet» fikk jeg velge selv hvilke fag jeg ville ha 😂

Skjønner at jeg var heldig.

Anonymkode: 0e6cd...0c0

AnonymBruker
Skrevet

Ble bedt om å søke, så tok jeg PPU etterpå. Men er yrkesfaglærer da. 

Anonymkode: 061d5...216

AnonymBruker
Skrevet

Ferdig lærerutdanna i -98. Sendte åpen søknad til de fire kommunene jeg kunne tenke meg å jobbe i. Innkalt til intervju hos alle, i april/mai - altså før jeg var ferdig. Ble også oppringt av hjemkommunen min, selv om jeg ikke hadde søkt der. De bare visste at jeg var ferdig den våren. Fikk 100 % fast med én gang. 

Anonymkode: 29718...f49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte i to kommuner (En liten og utvalgte bydeler i en større kommune).

Ble kontaktet av 5 skoler i den større kommunen + fellesintervju for barneskolene i den lille kommunen.

Fikk tilbud om fast stilling (over tlf!!) hos en skole i store kommunen, noe jeg sa jeg ville tenke på. Fikk intervju hos to andre skoler i samme kommune. Den ene tilbydde fast stilling, den andre hørte jeg ikke fra etter intervjuet. 

Gikk på fellesintervjuet i den lille kommunen. Fikk årsvikariat der, noe jeg sa ja til. Sa fra meg de andre to tilbudene. Det var en sjanse å ta, men alt føltes riktig ved vikariatskolen. Jeg hadde flaks (!!), og ble oppringt to uker etter å ha takket ja: Årsvikariatet ble omgjort til fast stilling pga oppsigelse på skolen. 

Senere ble jeg kontaktet av to eller tre andre skoler i den store kommunen, men da var jeg solgt. 

- Jeg var nyutdanna med mastergrad. Hadde ingen yrkeserfaring, sett bort fra prakis. Dette var før lærerutdanningen ble obligatorisk femårig. Jeg tror det gav meg en STOR fordel. 

Anonymkode: f5a58...017

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk fast jobb i 2004, etter jeg var ferdig med lærerskolen. Studerte i Oslo, og søkte i hjemkommunen i Nordnorge. Søkte bare der. 

Anonymkode: 113ca...130

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på 6-7 stillinger i mai, ble kalt inn til intervju på to og fikk tilbud om vikariat (1 år) fra en av skolene. Fikk tilbud om 100% fast stilling fra tre skoler året etterpå, og valgt å fortsette der jeg allerede jobbet. 

Dette er vgs, og jeg har norsk og spansk som undervisningsfag. Er utdannet ved UiO, men hadde ikke fullført mastergraden da jeg begynte som lærer.

Anonymkode: bb5aa...32c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...