Gå til innhold

Kommunal vs privat barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen, når begge mottar statsstøtte og koster like mye pr måned? Er det ene bedre enn det andre? Hvor er det lettest å få plass?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Og en ting til; i vår kommune er det et felles søknasskjema til begge variantene. Lønner det seg å sette opp begge på ønskelisten, eller bare den ene?

Gjest gotthard
Skrevet

privat barnehage har du dugnader noe det ikke er i komunale.

pedagogisk og kvalitetsmessig skal det være det samme,men de komunale har bedre med penger så noe forskell blir det jo.

de har mer vikarer og penger til div ting.

Skrevet

Her er også søknadsskjemaet felles for både kommunale og private barnehager. Og prisen er den samme. Tror ikke det er noen store ulikheter egentlig jeg.

Og vår gutt skal gå i kommunal barnehage - der har de dugnader 2 - 4 ganger i året står det i vedtektene. På lik linje med de private her i kommunen.

Gjest Violetta
Skrevet

Får man ikke kontantstøtte når barnet går i privat barnehage i motsetning til kommunal barnehage? Da lønner det seg jo klart med privat barnehage...

Gjest Gjesta
Skrevet

Privat barnehageplass der barnehagen drives med statsstøtte gir ikke rett til kontantstøtte.

De private barnehagene og de kommunale har stort sett like god eller dårlig råd.

I en privat barnehage er det noen andre enn kommunen som eier og driver foretaket. Derfor kan det være lurt å finne ut hvem det er. Er det bedriften du jobber i?

Er den kanskje foreldredrevet? I så tilfelle har du ganske stor medbestemmelsesrett når det gjelder barnehagens innhold.

En kommunal barnehage drives bhg etter kommunale vedtekter, med de muligheter og begrensninger det gir.

Skrevet
Får man ikke kontantstøtte når barnet går i privat barnehage i motsetning til kommunal barnehage? Da lønner det seg jo klart med privat barnehage...

Nei, det stemmer ikke. Kontantstøtte får man for barn under tre år som ikke går i barnehage med offentlig støtte. Private barnehage får også tilskudd fra det offentlige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror at hvor god en bhg er avhenger av dem som jobber der, ikke av hvorvidt den er privat eller kommunal. Engasjerte, dyktige voksne som er varme, trygge og kloke i omgang med ungene gir en god barnehage. Desverre kan det være vanskelig å vite noe om et sted før man har blitt kjent med det...

Gjest gotthard
Skrevet
Privat barnehageplass der barnehagen drives med statsstøtte gir ikke rett til kontantstøtte.

De private barnehagene og de kommunale har stort sett like god eller dårlig råd.

----------------------------------------------------------------

da trur jeg ikke du er helt innformert....de komunale får faktisk en milliard mer i året enn de private.

http://www.pbl.no/default.asp?URL=pub_vis_...s_nyhet&ID=2325

eller se her

"dårligere tilbud i private barnehager "

http://www.pbl.no/default.asp?URL=pub_vis_...s_nyhet&ID=2297

Skrevet

Enig med gjest!

Jeg har jobbet både i kommunale og helt private barnehager, og kan bekrefte at barnehagen er så god som det personalet som til en hver tid jobber der!

Det er for øvrig en sannhet med modifikasjoner at kommunale barnehager har bedre råd enn private. I den kommunen jeg jobber i er skolesektoren under sparekniven; det blir ikke satt inn vikar i skolen engang ved svangerskapspermisjoner, og barnehagene sliter.

Jeg jobber i en privat barnehage i samme kommune. Kommunen har 35 barnehager tilsammen; kommunale og private. Vi har "penger på bok" men driver etter "non-profit" prinsippet. Ingen kan ta ut utbytte på overskudd, men alt blir i bedriften. Vi har romslig økonomi, noe som kommer barna direkte til gode f.eks. ved at vi selv kan bestemme når vi vil sette inn vikar, kjøpe inn materiell og utstyr, noe de kommunale barnehagene nå ikke er i stand til. Vi har også i flere år på rad vært den barnehagen i kommunen som har klart flest søkere, noe som dessverre innebærer at vi må skuffe mange.

Hvis jeg skulle ha valgt barnehageplass til mitt barn, og valget sto mellom flere barnehager, ville jeg avlagt barnehagene et besøk og kjent litt på hvordan vi ble tatt i mot (smil, åpent blikk, håndtrykk, presentasjon, velkommen til oss-holdning), observert voksne i kontakt med barna (trøst, hjelp, konfliktløsning), osv.

Jeg ville også ha lagt vekt på at barnehagen lå i vårt nærmiljø, fordi jeg mener det er viktig for barnet å få barnehageplass så nært hjemmet som mulig. Der treffer de f.eks. andre barn som de vil komme til å gå på skole med, de møter nabobarn som de kan ha kontakt med på fritiden uten at man må kjøre barna lang vei fram og tilbake på besøk. Barnehagens beliggenhet i forhold til trafikk, naturområder osv. kan også ha en viss betydning, men jeg ville nok ha lagt aller mest vekt på det sosiale miljøet i barnehagen og de voksnes kompetanse/omsorgsevne. Når alt kommer til alt, er det dette de fleste foreldre er opptatt av: At barna deres blir sett og ivaretatt. Da betyr det mindre om barnehagen er privat eller kommunal.

Det kan nok være vanskeligere å få plass i de kommunale barnehagene, fordi kommunen fyller opp disse med barn som skal og bør ha plass. Noen private barnehager sliter med tomme plasser og averterer gjerne i aviser, på oppslagstavler mm. Her hvor jeg bor har det vært en overetablering av private barnehager i samme område, noe som ikke er gunstig for noen.

Lykke til med valget!

Hilsen førskolelærer Væren!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er faktsik svært godt informert, og vet at hittil etter maxprisinnføringen har de private fått det samme tilskuddet som de kommunale. Jeg jobber i privat barnehage, og er godt oppdatert på tilskuddsutvikllingen.

Når det er sagt var det innholdet i barnehagen jeg siktet til, som er direkte knyttet til barnehagens økonomi, og som dermed er tilnærmet lik både i de private og i de kommunale barnehagene.

Vår barnehage drives og eies av foreldrene, og vi er langt på høyde og vel så det med de kommunale barnehagene i området. Faktisk er det vår barnehage flesteparten av stedets foreldre har søkt seg til, pga barnehagens innhold.

Gjest Blyantspisser
Skrevet

----------------------------------------------------------------

da trur jeg ikke du er helt innformert....de komunale får faktisk en milliard mer i året enn de private.

http://www.pbl.no/default.asp?URL=pub_vis_...s_nyhet&ID=2325

eller se her

"dårligere tilbud i private barnehager "http://www.pbl.no/default.asp?URL=pub_vis_nyhet&ID=2297

Jeg har selv jobba i privat barnehage i en 4 års periode. Barnehagen har god råd. I denne barnehagen jobber det 3 -4 førskolelærere som ble mektig lei av å jobbe i kommunal barnehage hvor de aldri har råd til vikarer (direkte sitat). Ei av dem har jobba som styrer i kommunal barnehage, men følte hun dreiv rovdrift på sine ansatte og slutta derfor å begynte som forskolelærer 2 i privat bhg.

Så Skidrow, konklusjonen må være at dette varier veldig fra kommune til kommune og barnehage til barnehage. Både i den private og kommunale sektor. Det finnes jo mange forskjellige stiftelser / foreldregrupper som driver private bhg.

Må si meg enig med mange her i at det er innholdet i barnehagen som teller, og for meg ville det også vært viktig å ha barna i nærmiljøet (skolekretsen) hvis det er mulig.

Gjest gotthard
Skrevet

ok , så ECON raporten det vises til her har ikke peiling de da?

kvaliteten kommer av hva dere har og hvordan dere bruker det.

om dere har alt av leker og formingsting ligende så dere ikke behøver og kjøpe det så kan dere bruke vikar..vi har ikke det og har heller ikke brukt vikar siden mai 2004........

vi overlever , barn og foreldre er fornøyde og vi gir et godt tilbud til barna , men fordelingen av pengene er ikke lik og det er bevist i linkene ovenfor her.

du kan ikke si lik fordeling når komunale har 1 milliard,! MILLIARD! mer pr år....

ny link her hvor staten er klaget inn til ESA pga mangel på likebahandling osv

http://www.pbl.no/default.asp?

URL=pub_vis_nyhet&ID=2327

kansje du kan ta en tur og forklare at det ikke er noe feil i fordelingen siden du har vikarer osv så må jo alle ha det...

Gjest gotthard
Skrevet

ja, kvaliteten kommer av de ansatte , alle har dårlig råd nå (selv om vi er hverdens rikeste) og det er ikke barnehagene jeg angriper.

en barnehages kvalitet blir målt ut i fra hvordan barna har det, ute område, pedagogisk innhold, omsorg , viten og penger men penger er ikke alt.

og ja , det er sikert forskelig fra komune til komune men jeg vet at 95% av de som jobber i barnehage er flinke til ogbruke det de har og de er spesielt flinke til og spare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...