Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far død, hans kone ønsker å sitte i uskiftet bo for å beholde boligen. (Vår mor død tidligere.) Vi barna til far har ingen ønske om å kaste henne ut, men hvordan blir det egentlig. Noen som har vært i tilsvarende situasjon. 

Anonymkode: 8c358...cf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel helt an på forholdet til stemor og hvorvidt man vil gjøre det enkelt eller vanskelig for seg selv. Jeg personlig ville ønsket at boet skulle skiftes etter min fars død - ikke for å kaste stemor på gaten, men fordi det kan medføre komplikasjoner om man skal vente til 15 år fram i tid med å få skiftet. Hvem vet hva som skjer med boligen, hvordan den ivaretas, og om stemor har egne barn er det ikke uvanlig at deler av boet overføres til dem i det skjulte. Jeg har et greit forhold til min stemor, men vi er ikke nære, og derfor føles det mest ryddig at hun kjøper meg ut av huset om min far skulle falle fra. Hennes egen andel ville uansett vært såpass stor at hun fint kunne kjøpt seg en mindre, men trivelig leilighet uten store problemer.

Anonymkode: 448d4...40a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kommer vel helt an på forholdet til stemor og hvorvidt man vil gjøre det enkelt eller vanskelig for seg selv. Jeg personlig ville ønsket at boet skulle skiftes etter min fars død - ikke for å kaste stemor på gaten, men fordi det kan medføre komplikasjoner om man skal vente til 15 år fram i tid med å få skiftet. Hvem vet hva som skjer med boligen, hvordan den ivaretas, og om stemor har egne barn er det ikke uvanlig at deler av boet overføres til dem i det skjulte. Jeg har et greit forhold til min stemor, men vi er ikke nære, og derfor føles det mest ryddig at hun kjøper meg ut av huset om min far skulle falle fra. Hennes egen andel ville uansett vært såpass stor at hun fint kunne kjøpt seg en mindre, men trivelig leilighet uten store problemer.

Anonymkode: 448d4...40a

Synes dette er et bra svar. Det er nok av tråder her på forumet om folk som har skrevet under på tillatelse til å sitte i uskiftet bo, og som senere i praksis har blitt arveløse på grunn av det.

Anonymkode: 159d5...2cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor satt i uskiftet bo i 30 år. Arven etter far er drukket opp av ny alkoholisert samboer. Huset og andre verder er solgt, og alt som var igjen etter fastarven var to vaser og to mansjettknapper.

Anonymkode: b8a4b...c72

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er om hun kan kjøpe dere ut nå, så setter dere en avslutning på det. 

Anonymkode: 8497f...91f

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor satt i uskiftet bo i 30 år. Arven etter far er drukket opp av ny alkoholisert samboer. Huset og andre verder er solgt, og alt som var igjen etter fastarven var to vaser og to mansjettknapper.

Anonymkode: b8a4b...c72

Dette er noe annet enn trådstarters tilfelle. I ditt tilfelle hadde din mor krav på å få sitte i uskiftet bo, og det gikk som det gikk, ingenting du kunne ha gjort med det.
Trådstarter derimot, han kan og bør kreve skifte etter sin far.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...