AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Hei Jeg arver snart en sum på omlag 1 mill. I den forbindelse er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forvalte pengene og ønsker derfor å høre litt forslag fra utenforstående. Det er jo ikke allverdens med penger, men nok til at jeg føler jeg må tenke litt igjennom hva jeg gjør. Kort om meg: Midten av 30-årene. Eier bolig sammen med partner med et lån på ca 3,5 mill. Boligen er verdt betydelig mer, så belåningsgraden er lav. Har romslig økonomi og stort sett råd til det vi ønsker oss. Har et studielån, men dette er det ikke aktuelt å nedbetale på, da det er det gunstigste lånet man kan ha. Har aldri prøvd meg på sparing i aksjefond eller slike ting, og har heller ikke peiling på det. Jeg vurderer å bruke hele arven på nedbetaling av boliglån. Jeg vurderer også å bruke deler på nedbetaling og deler på en slags sparing, men vet ikke hva som lønner seg. Samtidig er jeg også åpen for andre forslag. Noen med litt peiling på økonomi som har noen gode forslag til hvordan disse pengene kan forvaltes best mulig? Anonymkode: 96614...4b7 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #2 Skrevet 10. juni 2019 Ville investert i en opplevelse for livet. En tur til Las Vegas med gambling, damer og sprit til det var tomt. Anonymkode: 57500...5bb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Skrevet 10. juni 2019 Hvis du er lite risikovillig, betaler du ned på boliglånet (og dokumenter det, så du beholder beløpet om det blir brudd med partneren). Vil du gamble, prøver du deg på investering i aksjefond eller lignende. Det vil bare lønne seg om avkastningen blir bedre enn renta på boliglånet (regn med skatt på avkastning også). Jeg hadde betalt ned på boliglånet. Anonymkode: 65aca...e90 2
stan Skrevet 10. juni 2019 #4 Skrevet 10. juni 2019 Jeg betalte ut studielånet. Og brukte resten som egenandel for å kjøpe en hytte. Hytta gir oss mye glede.
Søtnosen95 Skrevet 10. juni 2019 #5 Skrevet 10. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg arver snart en sum på omlag 1 mill. I den forbindelse er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forvalte pengene og ønsker derfor å høre litt forslag fra utenforstående. Det er jo ikke allverdens med penger, men nok til at jeg føler jeg må tenke litt igjennom hva jeg gjør. Kort om meg: Midten av 30-årene. Eier bolig sammen med partner med et lån på ca 3,5 mill. Boligen er verdt betydelig mer, så belåningsgraden er lav. Har romslig økonomi og stort sett råd til det vi ønsker oss. Har et studielån, men dette er det ikke aktuelt å nedbetale på, da det er det gunstigste lånet man kan ha. Har aldri prøvd meg på sparing i aksjefond eller slike ting, og har heller ikke peiling på det. Jeg vurderer å bruke hele arven på nedbetaling av boliglån. Jeg vurderer også å bruke deler på nedbetaling og deler på en slags sparing, men vet ikke hva som lønner seg. Samtidig er jeg også åpen for andre forslag. Noen med litt peiling på økonomi som har noen gode forslag til hvordan disse pengene kan forvaltes best mulig? Anonymkode: 96614...4b7 Aksjer ! Eller eiendom.. Det har jeg gjort. Siste alternativet er det tryggeste da 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Skrevet 10. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville investert i en opplevelse for livet. En tur til Las Vegas med gambling, damer og sprit til det var tomt. Anonymkode: 57500...5bb Dette er unektelig fristende men jeg er nok litt for «økonomisk fornuftig» til at det skjer. 😂 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er lite risikovillig, betaler du ned på boliglånet (og dokumenter det, så du beholder beløpet om det blir brudd med partneren). Vil du gamble, prøver du deg på investering i aksjefond eller lignende. Det vil bare lønne seg om avkastningen blir bedre enn renta på boliglånet (regn med skatt på avkastning også). Jeg hadde betalt ned på boliglånet. Anonymkode: 65aca...e90 Ja, det er nettopp dette med risikovillighet. Jeg er nok ganske trygghetssøkende, så det meste havner nok i boliglån. Kanskje jeg kan prøve å sette 100 000 på aksjefond. Takk for råd om avkastning/rente og skatt. 18 minutter siden, stan skrev: Jeg betalte ut studielånet. Og brukte resten som egenandel for å kjøpe en hytte. Hytta gir oss mye glede. Hytte kunne vært hyggelig, men vi har allerede flere fritidseiendommer i familien, og er for glade i å reise utenlands til at den ville blitt brukt nok tror jeg. 17 minutter siden, Søtnosen95 skrev: Aksjer ! Eller eiendom.. Det har jeg gjort. Siste alternativet er det tryggeste da Ja, heller mot å bruke det meste på eiendom. Liker den tryggheten. Anonymkode: 96614...4b7 1
Søtnosen95 Skrevet 10. juni 2019 #7 Skrevet 10. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, heller mot å bruke det meste på eiendom. Liker den tryggheten. Anonymkode: 96614...4b7 Det er ett smart trekk Gjerne lei det ut slik at du betaler ned lånet med andre sine penger !.. Leiligheten betaler seg selv på den måten, når personene er flyttet ut om noen år pusser du opp litt og selger når markedet tilsier det. Vips så har du 500.000 mer enn da du kjøpte leiligheten! Slik fortsetter du til du har fått 3millioner i kassa 😅 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #8 Skrevet 10. juni 2019 43 minutter siden, Søtnosen95 skrev: Det er ett smart trekk Gjerne lei det ut slik at du betaler ned lånet med andre sine penger !.. Leiligheten betaler seg selv på den måten, når personene er flyttet ut om noen år pusser du opp litt og selger når markedet tilsier det. Vips så har du 500.000 mer enn da du kjøpte leiligheten! Slik fortsetter du til du har fått 3millioner i kassa 😅 Ja, det kunne kanskje vært lurt, men jeg kommer ikke til å kjøpe utleieleilighet for pengene. Blir nok heller å nedbetale på allerede eksisterende boliglån. Skulle jeg kjøpt en utleieenhet så måtte jeg tatt opp et betydelig lån i tillegg til den millionen i egenkapital, og det er jeg ikke så interessert i. Da vil jeg heller ha lavere boliglån der jeg selv bor, og sette av pengene jeg sparer til andre ting. Anonymkode: 96614...4b7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #9 Skrevet 10. juni 2019 Det er ett svar. Sett pengene dine i fond og aksjer! Tips: DNB GLOBAL INDEKS Anonymkode: f30d4...948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå