Gå til innhold

Journalistikk eller Juss? Penger mot interesse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står ved et veiskille. Jeg ønsker å enten studere journalistikk eller juss. Jeg vet at det er mer penger innen jussen, men om jeg skal følge det jeg virkelig vil, så er det å bli journalist. Spørsmålet blir rett og slett om jeg skal gå for interessen min, eller om jeg skal gå for et høyere betalt yrke. Jeg er selvsagt interessert i juss, men om jeg skulle valgt et yrke, hadde det blitt journalist. 

Noen tanker?

Anonymkode: 5696b...118

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig marked for journalister. Ville gått for juss.

Anonymkode: d8ae4...911

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d8ae4...911

Endret av skaffol
AnonymBruker
Skrevet

Har journalistutdanning. Det er et lite marked som krever mange kontakter, er vanskelig og krever mye, så det er mye man må gi av seg selv. Men det er ikke umulig. Flere medier søker nå enn før, faktisk, spesielt innenfor kompetanse i sosiale medier og webutvikling (men avhenger litt hvor i landet du bor). 

Har ingen erfaring med juss så kan ikke uttale meg på dette. 

Men har du prøvd å skrive en liste? Ta hver utdanning og skriv gode/dårlige sider med utdanning og yrket innenfor juss og journalistikk. 

Anonymkode: 218c6...881

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har journalistutdanning. Det er et lite marked som krever mange kontakter, er vanskelig og krever mye, så det er mye man må gi av seg selv. Men det er ikke umulig. Flere medier søker nå enn før, faktisk, spesielt innenfor kompetanse i sosiale medier og webutvikling (men avhenger litt hvor i landet du bor). 

Har ingen erfaring med juss så kan ikke uttale meg på dette. 

Men har du prøvd å skrive en liste? Ta hver utdanning og skriv gode/dårlige sider med utdanning og yrket innenfor juss og journalistikk. 

Anonymkode: 218c6...881

Utdanningen vil være på media city i Bergen. Den har høyest snitt i Norge. 

Anonymkode: 5696b...118

Skrevet

Jeg har jobbet som journalist og jobber nå frilans. Jobbet i lokalavis før, og betalingen var ikke spesielt mye å skryte av. Jobber du frilans kan du tjene mye penger, men da har du ikke så mye sikkerhet.

Hvis du har høyere ambisjoner enn lokalavis, så tror jeg nok at du likevel kan tjene ganske greit. Husk at journalister med andre ferdigheter enn kun journalistikk, har mange flere muligheter. Derfor tenker jeg at du kanskje kunne gjort en kombo? Bachelor (?) i juss, men årsstudium i journalistikk, for eksempel?

Journalistene på tv og i store aviser har som regel andre mye større utdanninger enn journalistikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en mer teknologisk eller samfunnsvitenskapelig utdannelse først, for å ha en kompetanse i bunn før journaliststudier. Teknologisk fordi du stiller mye sterkere om du har en viss innsikt i publiseringsverktøy og kan være en potet i redaksjonen. Samfunnsvitenskapelig fordi mange journalister er stokk dumme når det kommer til politiske prosesser, hvordan samfunnet fungerer, osv. 

Hilsen eks-journalist, nå kommunikasjonsrådgiver. 

Anonymkode: fa84e...5da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er masse jobbmuligheter med journalistutdanning. Ikke bare de typiske avis- og tv-jobbene. Særlig gjelder det kommunikasjon, og de tjener bra.

Hvis du ikke har noen interesse for juss burde du droppe det. Ja, det er mye penger dersom du er spesielt god og er villig til å selge mye og stå på for kunder. Men de aller fleste juristutdannede jobber i vanlige jobber med helt vanlige lønninger som ansatt i vanlige bedrifter/kommune/stat. Og tenk å jobbe med dette resten av livet hvis du i utgangspunktet ikke er interessert?

Anonymkode: 56164...45d

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse jobbmuligheter med journalistutdanning. Ikke bare de typiske avis- og tv-jobbene. Særlig gjelder det kommunikasjon, og de tjener bra.

Hvis du ikke har noen interesse for juss burde du droppe det. Ja, det er mye penger dersom du er spesielt god og er villig til å selge mye og stå på for kunder. Men de aller fleste juristutdannede jobber i vanlige jobber med helt vanlige lønninger som ansatt i vanlige bedrifter/kommune/stat. Og tenk å jobbe med dette resten av livet hvis du i utgangspunktet ikke er interessert?

Anonymkode: 56164...45d

Hvorfor baserer du hele innlegget ditt på at TS ikke er interessert i juss, når vedkommende uttrykkelig skriver  at h*n er det? 

Anonymkode: f4fb6...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod mellom samme valget, og ble frarådet journalistutdanningen av en journalistbekjent. Er nå ferdig jurist og angrer ikke. Fikk til og med jobb før endt utdanning.

Anonymkode: 1cf86...c84

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli journalist. Vanskelig å få jobb. Ville valgt jus. Jeg er selv journalist, men har ikke fått jobb innen det på mange år

Anonymkode: 844b7...fb3

Skrevet

Husk at du ikke trenger formell utdannelse for å bli journalist. Det du trenger er kontakter, og litt «teft». Jeg jobbet i studentavisen under studiene (ikke journalistikk), og mange av de jeg jobbet med ser jeg stadig vekk i byliner i aviser og medier i dag. Det var faktisk i Bergen.

Hva med å begynne på juss og jobbe i en av studentmediene ved siden av? Da får du en smak av begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok noe enklere å få jobb som journalist nå enn for noen år siden, det er ganske mange utlyste stillinger - særlig hvis man synes det er ok å flytte til "bygda" for en periode og jobbe i lokalavis. Men så kan man jo også ha med seg at grunnen til at mange har "gitt opp" journalistikken er dårlig dårlig lønn, mye stress/press og generelt dårlige arbeidsvilkår (spesielt når det gjelder lønn er nok dette et større problem i de mindre mediehusene altså) . Mange har valgt å jobbe med andre ting, og mitt inntrykk er at det er mange om beinet når det gjelder jobber innen kommunikasjon og liknende. 

Anonymkode: ef08a...98f

Skrevet

Det kommer nok ikke som en overraskelse at jeg heier på journalistikken 😉 Det er vanskelig å få fast ansettelse som journalist, men som frilansjournalist er mulighetene ekstremt mange. Det er selvfølgelig ikke enkelt å aldri vite med sikkerhet hvordan inntekten vil være fra måned til måned, men personlig har jeg aldri opplevd en dårlig lønning. Er man født til å skrive ligger det både i blodet, hodet og fingerspissene; det blir umulig å gjøre noe annet med livet sitt, tro meg 🙂 Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...