AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #1 Skrevet 10. juni 2019 Jeg orker nesten ikke å dele hytte med familien mer. Hvert år oppstår det store krangler- hva skal pusses opp, hvem skal betale, hva skal prioriteres? Hvis bror vil bygge platting som de andre synes er unødvendig, må søsken være med å betale? Hvis søster trenger å slappe av og ha ferie, kan øvrige søsken klage på at hun ikke bidrar med arbeidskraft og bruker sine to tiltrengte ferieuker på å beise hytte? Svigerinne vil pusse opp soverommet, men svigermor liker de gamle fargene og gardinene. Osv, osv. Og da har vi ikke en gang begynt på fordeling av ferieuker, «da vi var der i fjor regner det hver dag, vi må få velge i år», for ikke å snakke om arvestrider som blir bitre og stygge. Er det noen som klarer å leve harmonisk sammen på en hytte, og dele ansvaret med familie? Anonymkode: 9aea2...547 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #2 Skrevet 10. juni 2019 Vi har stor nok hytte i familien til at alle kan komme samtidig. Svigerforeldre står for alle kostnader men forventer at arbeidet utføres av oss "barn" noe som har fungert i over 20 år. Alle gir og bidrar etter evne. Men det skal være sagt at dette er en sammensveiset gjeng og de er vant fra barnsben at bidra og vi som kommet inn i familien får godta det eller "holde seg unna". Jeg for min del bidrar gjerne til fellesskapet så for meg er det ingen problem. Demokrati råder så noen ganger er ikke alle enig men det får man godta. Umulig at en storfamilie på 24stk skal være enig bestandig og det er heller ikke nødvendig. Når det er snakk om hytteferie vet man hva som forventes og takler man det ikke akkurat den turen får man velge å bli hjemme. Anonymkode: 38a03...cea 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #3 Skrevet 10. juni 2019 Har bare negativ erfaring med det, dessverre. Delte en arvet hytte i noen år med mine to søsken. Vi er i utgangspunktet gode venner, men det ble bare styr. Det største problemet er, som du sier, forskjellen i hvor mye energi man har lyst til å bruke på å vedlikeholde og oppgradere hytta. Noen er fornøyd med at standarden er sånn passe, mens andre kribler etter å skifte kjøkken og bad og bygge diger terrasse. Noen vil alltid føle at de bidrar mer enn de andre, og i tillegg kommer den kjente søskendynamikken hvor noen (ofte eldre søsken) har lettere for å dominere og innta "sjefsrollen" enn andre. Jeg er sjeleglad for at jeg valgte å bli kjøpt ut, og heller kjøpte en egen hytte sammen med mannen min. Ja, den er mye mindre, og den ligger heller ikke på et like attraktivt område, men den er bare vår. Vårt fristed, hvor avgjør når vi vil gjøre arbeid og når vi bare vil ligge på gresset og lese bok. Man blir aldri forstyrret. Og forholdet til søsknene mine er mye mer harmonisk når vi ikke eier noe sammen Anonymkode: d637d...670 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #4 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har bare negativ erfaring med det, dessverre. Delte en arvet hytte i noen år med mine to søsken. Vi er i utgangspunktet gode venner, men det ble bare styr. Det største problemet er, som du sier, forskjellen i hvor mye energi man har lyst til å bruke på å vedlikeholde og oppgradere hytta. Noen er fornøyd med at standarden er sånn passe, mens andre kribler etter å skifte kjøkken og bad og bygge diger terrasse. Noen vil alltid føle at de bidrar mer enn de andre, og i tillegg kommer den kjente søskendynamikken hvor noen (ofte eldre søsken) har lettere for å dominere og innta "sjefsrollen" enn andre. Jeg er sjeleglad for at jeg valgte å bli kjøpt ut, og heller kjøpte en egen hytte sammen med mannen min. Ja, den er mye mindre, og den ligger heller ikke på et like attraktivt område, men den er bare vår. Vårt fristed, hvor avgjør når vi vil gjøre arbeid og når vi bare vil ligge på gresset og lese bok. Man blir aldri forstyrret. Og forholdet til søsknene mine er mye mer harmonisk når vi ikke eier noe sammen Anonymkode: d637d...670 Høres fantastisk ut!! Problemet kommer bare når søsken ikke har råd til å kjøpe hverandre ut... Den ene vil kanskje ut, men vil ikke tvinge de andre til å kvitte seg med hytta. Anonymkode: 9aea2...547
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #5 Skrevet 10. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg orker nesten ikke å dele hytte med familien mer. Hvert år oppstår det store krangler- hva skal pusses opp, hvem skal betale, hva skal prioriteres? Hvis bror vil bygge platting som de andre synes er unødvendig, må søsken være med å betale? Hvis søster trenger å slappe av og ha ferie, kan øvrige søsken klage på at hun ikke bidrar med arbeidskraft og bruker sine to tiltrengte ferieuker på å beise hytte? Svigerinne vil pusse opp soverommet, men svigermor liker de gamle fargene og gardinene. Osv, osv. Og da har vi ikke en gang begynt på fordeling av ferieuker, «da vi var der i fjor regner det hver dag, vi må få velge i år», for ikke å snakke om arvestrider som blir bitre og stygge. Er det noen som klarer å leve harmonisk sammen på en hytte, og dele ansvaret med familie? Anonymkode: 9aea2...547 Si at du ikke er interessert i hytta noe mer og vil kjøpes ut da. Eller bare drit i hele greia og si til resten av familien at du heller vil spare til egen hytte. Så du kommer ikke til å bidra mer økonomisk eller fysisk på vedlikehold av hytta. Anonymkode: 04293...36f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #6 Skrevet 10. juni 2019 Hos oss funker det greit, men det er fordi det ble lagt tydelige retningslinjer da hytta ble bygd. Hytta er et sameie mellom X søsken, hvert søsken eier en x-del. Det kan ikke være flere eiere, kun færre. Det betyr at kun ett av barna til hvert av søsknene vil arve forelderen andel av hytta. Alle betaler inn en fast sum (jeg tror det er i snitt 1000 kr/mnd, men det varierer ettersom det må fikses noe e.l). Sommeren fordeles etter en fast rekkefølge som rullerer. Som hovedregel får man hytta alene da, med mindre man avtaler noe annet med de som har perioden før/etter. Resten av året er det førstemann til mølla. Det fungerer fint, og man slipper at det er uoversiktlig i det minste. Anonymkode: 357ad...427 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #7 Skrevet 10. juni 2019 Vi kjøpte ut en hytte av et familiemedlem, og lot vedkommende beholde nøkler for å fortsatt kunne bruke den når vi ikke var der. Formålet fra vår side var å forhindre at hytta forsvant i gjeld. Så kom vi dit en gang og der bodde fremmedfolk som slektningen vår hadde leid ut til, gitt. Det ble et ordentlig styr å få dem ut. Så skal man kjøpe ut noen så ikke la dem beholde nøklene, enten det er tjukke slekta eller ei. Anonymkode: efe51...180 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #8 Skrevet 10. juni 2019 Hytteidyll tar seg best ut på bilder spør du meg. Ingen gode råd å komme med. Anonymkode: ad7ac...af8 1
Alice123 Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 Jeg tror ikke jeg kjenner noen som deler familiehytte hvor det fungerer 100% knirkefritt og uten mye irritasjon. Det inkluderer alt fra de som har løse avtaler til de som har opprettet egne sameier med styremøter og det hele, og alle mulige avtaler i mellom de to ytterpunktene. Det er alltid penger og/eller rare prinsippsaker de krangler om Det vil si, jeg har en venninne som bygget hytte med søsteren sin. Det fungerer bra fordi hytta er helt ny så den krever foreløbig ikke vedlikehold, begge søstrene er single, barnløse og har lik inntekt/økonomi. Jeg har selv tilgang (ikke eierskap) til en familiehytte, og gir bidrar praktisk sånn det passer seg (i praksis betyr det at jeg kan bruke hytta om ingen andre gjør det, og jeg bidrar med å hugge ved/beise/måke tak noen helger i året). Men jeg har gitt klar beskjed at når hytta skal arves vil jeg kjøpes ut, jeg orker ikke bli uvenn med søskene mine over et gammelt kråkeslott. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 Jeg kjenner ingen som har en velfungerende familiehytte. Det inkluderer flere ledd av min egen familie. Dessverre. Anonymkode: 9b404...b18 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 Fungerer helt fint her. Vi har hatt noen diskusjoner men ingen krangler eller uvennskap. Om en av oss søsken f eks vil skifte gulv, da tar vi det opp som forslag. Vil ikke de andre det er det til slutt familiens overhoder (bestefar og oldefar) som bestemmer hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge. Vi deler likt på alle utgifter selvom min bestefar stort sett legger inn mest av oss. Jeg ville ha nytt kjøkken men det ble nedprioritert over nytt tak og oppussing av soverom. Jeg blir ikke sur av den grunn. Anonymkode: 51337...102
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #12 Skrevet 11. juni 2019 La lillesøster få kjøpe hytten for en billig penge. Vi må legge en slagplan slik at hun kan få kjøpt den billig. Storesøster er så stresset med sine tre små barn nå, et perfekt øyeblikk til å få henne til å underskrive papirer på at søsteren skal få kjøpe sommerhuset for en billig penge. Slik gjør vi det i vår familie. Jeg synes vi er lure.Dessuten var storesøster i beit for penger. Heldig hun som har meg som kunne kjøpe henne ut nettopp når hun var i beit for penger. Anonymkode: 31217...9e9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå