Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke tvil om at alt er overpriset. Prisene er presset opp av store privatlån og offentlige lån. Nordmenn har mest gjeld i hele verden. Renten kommer til å stige og mange vil miste boligene sine. Hvordan tør folk ta opp store lån som det er nå?

Anonymkode: 94f4b...4de

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Fordi banken har regnet med at vi klarer en rente på 5%. Før renten blir så høy har vi nedbetalt mye på lånet og kan refinansiere hvis det blir krise.

Jeg har dog ikke kjøpt første bolig i disse dager, kjøpte da prisene lå 40% under dagens nivå. Har riktig nok oppgradert til mye større bolig nylig og det kan være risikabelt nok.

All den tid jeg eier egen bolig og betaler ned på eget lån og ikke en utleiers lån, er det samme sum jeg har råd til at boligprisene synker. Ca.20.000,- i måneden, som er det man får leid en liten og ganske usentral leilighet for her i byen. 

Å leie boligen jeg bor i koster 30.000,- /mnd. På et år blir det 360.000,-. På 10 år blir det 3,6millioner. (Lånet vårt er på akkurat 3,6 millioner og ville i praksis vært nedbetalt. Da betyr det ingenting om prisene stuper 100% og hus ble gitt bort gratis, vi ville vært gjeldsfrie. Litt surt, men dette vil ikke skje.)

Jeg går i 0 dersom boligprisene stuper med 40% på 10 år (3,6mill er 40% av boligens verdi) og scenarioet er at jeg ville leid samme bolig denne perioden. Det er ikke sannsynlig slik det ser ut nå, men det kan selvfølgelig skje.

Skulle jeg bodd billigere, noe jeg ville gjort om jeg skulle leid, hadde jeg ikke hatt så mye deilig plass som det jeg har nå, eller egen hageflekk. Jeg trives som plommen i egget. Det er jeg villig til å betale for. Og jeg måtte vel uansett ut med minst 10.000,- i leie, 1,3mill på 10 år, som jeg kunne nedbetalt på eget lån, dersom jeg leide. Ikke hadde jeg bodd stort heller, mest sannsynlig i kollektiv til den prisen. Det er ikke forenlig med familie eller samliv...

Skulle boligprisene stupe med 60% på 10 år, så tenker jeg at det uansett vil stige igjen. Å ikke kjøpe egen bolig, eller selge nå og leie i 10 år, fordi prisene KAN stupe 60% ser jeg på som større risiko. Tror ikke det skjer, og det ville vært forbundet stor risiko ved å gamble med mange millioner slik. Og jeg ville uansett hatt problemer med å kjøpe meg inn i et dårlig marked dersom jeg ikke hadde jobb. Boligprisene synker i nedgangstider når folk mister jobbene sine, og da er jo det et sannsynlig scenario.

Jeg føler meg så trygg nå, i den lille boligen min. Jeg kjøpte første bolig for sent til å virkelig kunne kalle det en kjempegod investering, kunne fått like mye avkastning om jeg hadde spekulert i aksjer, men jeg føler jeg får mye igjen for å eie bolig. 

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tør folk ta opp store lån som det er nå?

Jeg lurer på det samme. Overprisede boliger og skummelt rentemarked. Jeg er veldig glad for at vi kjøpte bolig i et gunstig marked (boligen er dobbelt så mye verdt i dag), har nedbetalt svært mye lån, og har en grei sparekonto.

Anonymkode: b10e5...d94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi bolig er mye billigere enn å leie, i det korte og lange løp. 

Leiligheten min kostet 3.9, og vi har ett lån på 3.0. I lignende leilighet er i vårt område koster det ca 20.000 å leie og mnd. Dette er litt utenfor Oslo, men innafor tbane systemet. 

Vi betaler 12000 i lån og mnd (inkludert renter) og ca 5000 i felleskostnader. Legg på 2000 i strøm, internett og TVkanaler så har vi fremdeles igjen 1000 kr i forhold til om vi skulle ha leid. 

Men istedenfor å betale ned disse pengene på noen andres lån, så betaler vi ned vårt eget. På den måten blir det en slags sparing i leiligheten i samme slengen. 

Anonymkode: 5dd73...7ae

• Liker 6
Skrevet

Fordi noen skryter av at de har hatt så og så mye verdistigning på boligen sin, og så tror folk at de skal tjene gode penger på å gjøre det samme.

Det er et pyramidespill. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg trengte et sted å bo. Skulle gjerne ha kjøpt bolig tidligere, men er i midten av tyveårene og har ikke hatt mulighet før. 

Anonymkode: a3c9b...c02

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi bolig er mye billigere enn å leie, i det korte og lange løp. 

Leiligheten min kostet 3.9, og vi har ett lån på 3.0. I lignende leilighet er i vårt område koster det ca 20.000 å leie og mnd. Dette er litt utenfor Oslo, men innafor tbane systemet. 

Vi betaler 12000 i lån og mnd (inkludert renter) og ca 5000 i felleskostnader. Legg på 2000 i strøm, internett og TVkanaler så har vi fremdeles igjen 1000 kr i forhold til om vi skulle ha leid. 

Men istedenfor å betale ned disse pengene på noen andres lån, så betaler vi ned vårt eget. På den måten blir det en slags sparing i leiligheten i samme slengen. 

Anonymkode: 5dd73...7ae

Det der er en sannhet med modifikasjoner. De fleste som legger frem det regnestykket har det med å utelate vedlikeholdskostnadene, pluss at de gjerne overdriver prisen på å leie det samme huset. 

Vi leier, og sparer masse penger på det (og ja, vi har regnet på det).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi heller ville betale et par tusen ekstra for et hus vi betaler ned på, enn et par tusen mindre på en liten kjellerleilighet. Leieprisene her er syke. Vi har også bundet renta for 10 år.

Anonymkode: 1f89c...db9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er leieprisene helt ville og. Min slitte bolig ville kostet 15 000 i leie. Mens nå betaler jeg 10 000 i mnd, da på lån og husleie. Det er rekkehus. Bolig må jeg ha, samme hva verdien på boligen er. Siden jeg har barn og, er det ikke gøy å være på leiemarkedet, og plutselig måtte flytte en del. 

Anonymkode: eb665...d2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det sa alle da jeg kjøpte for 11 år siden også.

Glad jeg ikke hørte etter, for da ville jeg vært 6 millioner kroner fattigere i dag, og bodd tilsvarende dårligere. 

Anonymkode: ec412...385

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sa alle da jeg kjøpte for 11 år siden også.

Glad jeg ikke hørte etter, for da ville jeg vært 6 millioner kroner fattigere i dag, og bodd tilsvarende dårligere. 

På den tiden var Norge økonomisk på topp. Før oljeprisen halverte seg og mange mistet jobben. Den norske kronen var sterk og utenlandske investorer trodde på Norge. Gjeldsgraden blant folk flest var mye lavere. Vi hadde ikke begynt å tappe oljefondet. Osv osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På den tiden var Norge økonomisk på topp. Før oljeprisen halverte seg og mange mistet jobben. Den norske kronen var sterk og utenlandske investorer trodde på Norge. Gjeldsgraden blant folk flest var mye lavere. Vi hadde ikke begynt å tappe oljefondet. Osv osv.

Dette er så lett å se i etterklokskapens lys. Akkurat i 2008 var det en liten dupp i markedet, og nervøsitet. 

Vi fikk beskjed fra alt og alle om at det var for dyrt, bankene la inn 8% margin på renta. Vi ble anbefalt fastrente. Alle avisene skrev om boligboblen, fordi veksten i Oslo hadde vært så stor de siste årene. 

Der og da var det skikkelig ubehagelig å kjøpe, det ga en forferdelig følelse i magen nå og da det neste året, helt til vi så at prisveksten fortsatte. 

Det samme hørte vi for tre år siden, da vi kjøpte oss vesentlig opp. "At vi tør" "Nå vil jo markedet snu". Vel, så langt tilsvarer prisstigningen 1,5 million opp på nåværende bolig på tre år.

Joda, kanskje det krasjer. Eller kanskje man sitter på gjerdet og taper et sekssifret beløp i året. Det er det ingen som vet.  Ser vi mot nesten samtlige andre storbyer i Europa synes jeg imidlertid fasiten er ganske klar om man kjøper i by, det har fortsatt inn i evigheten. Det finnes folk med kapital, og eiendom i by vil alltid være attraktiv. Min lille toroms i London (leie) hadde som eksempel en prisantydning på 13mnok. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så lett å se i etterklokskapens lys. Akkurat i 2008 var det en liten dupp i markedet, og nervøsitet. 

Vi fikk beskjed fra alt og alle om at det var for dyrt, bankene la inn 8% margin på renta. Vi ble anbefalt fastrente. Alle avisene skrev om boligboblen, fordi veksten i Oslo hadde vært så stor de siste årene. 

Der og da var det skikkelig ubehagelig å kjøpe, det ga en forferdelig følelse i magen nå og da det neste året, helt til vi så at prisveksten fortsatte. 

Det samme hørte vi for tre år siden, da vi kjøpte oss vesentlig opp. "At vi tør" "Nå vil jo markedet snu". Vel, så langt tilsvarer prisstigningen 1,5 million opp på nåværende bolig på tre år.

Joda, kanskje det krasjer. Eller kanskje man sitter på gjerdet og taper et sekssifret beløp i året. Det er det ingen som vet.  Ser vi mot nesten samtlige andre storbyer i Europa synes jeg imidlertid fasiten er ganske klar om man kjøper i by, det har fortsatt inn i evigheten. Det finnes folk med kapital, og eiendom i by vil alltid være attraktiv. Min lille toroms i London (leie) hadde som eksempel en prisantydning på 13mnok. 

Men da var argumentene noe helt annet enn en regelrett kollaps i selve kjernen i norsk økonomi. Hvorfor tror du utenlandske investorer priser kronen så svakt? I 2008-2012 var den kjempesterk. Vet du bedre enn utenlandske investorer? Millioner av eksperter er enige om at Norge skal nedover. 

Du har jo ikke tjent noe som helst så lenge du ikke har solgt. Om kollapsen kommer så har de som har sittet på gjerdet ikke tapt noe som helst.

Du sammenligner Oslo med London og New York? Når oljen er slutt forsvinner masse jobber i bank og rådgivning. Masse servicejobber vil også følge. Det er få muligheter for karriere uten at du kveles av skatter og avgifter. Kjedelig by med lite å bo på i forhold til storbyer i utlandet. London vil fortsatt ha en sterk finanssektor og andre jobber. Samme med New York og andre ikoniske storbyer. Oslo er ingen ikonisk storby og blir det aldri. Kommer til å bli en masseflukt av østeuropeere som eier/leier også når pengene tar slutt.  Så kollapsen kommer, den er sikker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da var argumentene noe helt annet enn en regelrett kollaps i selve kjernen i norsk økonomi. Hvorfor tror du utenlandske investorer priser kronen så svakt? I 2008-2012 var den kjempesterk. Vet du bedre enn utenlandske investorer? Millioner av eksperter er enige om at Norge skal nedover. 

Du har jo ikke tjent noe som helst så lenge du ikke har solgt. Om kollapsen kommer så har de som har sittet på gjerdet ikke tapt noe som helst.

Du sammenligner Oslo med London og New York? Når oljen er slutt forsvinner masse jobber i bank og rådgivning. Masse servicejobber vil også følge. Det er få muligheter for karriere uten at du kveles av skatter og avgifter. Kjedelig by med lite å bo på i forhold til storbyer i utlandet. London vil fortsatt ha en sterk finanssektor og andre jobber. Samme med New York og andre ikoniske storbyer. Oslo er ingen ikonisk storby og blir det aldri. Kommer til å bli en masseflukt av østeuropeere som eier/leier også når pengene tar slutt.  Så kollapsen kommer, den er sikker.

Om du er så bekymret er det jo bare å droppe å kjøpe. Da tar du valget om å leie, så enkelt er det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er så bekymret er det jo bare å droppe å kjøpe. Da tar du valget om å leie, så enkelt er det. 

Noe av det mest skremmende er sånne som deg som er skråsikre på evig vekst. Jeg har studert økonomi og det er sjelden man slår markedet. Markedet har ingen tro på Norge. Hva tenker du om dette da? Altså det er ikke bare folk i din bekjentskapskrets som kan «tipse» og være «paranoide» men faktisk internasjonale eksperter som spår Norge dit pepperen gror.

AnonymBruker
Skrevet

Det er billigere enn å leie, mer forutsigbart og man sparer penger i boligen. Her ville det kostet oss mellom 14000-16000 i leie og vi har hatt mer enn 1 million i verdistigning. Dersom det skulle skje at prisene dropper vil vi likevel kunne få igjen det vi kjøpte for. Vi har bundet rente for de neste fem årene og vil kunne betale ned stort sett hele lånet på den tiden.

Anonymkode: b50c1...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det mest skremmende er sånne som deg som er skråsikre på evig vekst. Jeg har studert økonomi og det er sjelden man slår markedet. Markedet har ingen tro på Norge. Hva tenker du om dette da? Altså det er ikke bare folk i din bekjentskapskrets som kan «tipse» og være «paranoide» men faktisk internasjonale eksperter som spår Norge dit pepperen gror.

Nedturer vil komme, det eneste man kan uttale seg helt sikkert om er at etter en opptur, kommer en nedtur. Har selv en MBA, med historisk økonomi som tilvalg, (det jeg gjorde i London). 

Men likevel - hva mener du egentlig? At ingen bør kjøpe bolig i Norge i dag? 

Jeg mener man bør satse, kjøpe, men innenfor fornuftige grenser. Man må legge inn god margin, man må kjøpe seg gradvis opp. Man må kjøpe oppsigelsesforsikring om man er i en usikker jobbsituasjon. 

Eller så kan alle droppe og kjøpe, og jeg kan tjene meg søkkrik på air BnB leiligheter. Det hadde jo vært drømmescenarioet. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er Oslo en by med mangel på bolig, mye skal gjøres for at det kollapser og synker. Snakke om at oljen tar slutt også, er bare tull å prate om nå. Vi snakker om å kjøpe bolig i dagens marked, ikke når oljen tar slutt...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk tør å kjøpe fordi de trenger et sted å bo, og fordi menneskets natur er i hovedsak optimistisk. Det er ikke sånn at alt er nødt til å gå til Helvete. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke tvil om at alt er overpriset. Prisene er presset opp av store privatlån og offentlige lån. Nordmenn har mest gjeld i hele verden. Renten kommer til å stige og mange vil miste boligene sine. Hvordan tør folk ta opp store lån som det er nå?

Pris er hva markedet er villig til å gi for et objekt. Og betalingsviljen har vært stor. Renteøkning er forventet, men renteøkningen i seg selv er ikke ensbetydende med et ras av personlige konkurser. For å få et sånt scenario må du ha en situasjon som likner på det vi hadde rundt 1990/1991 hvor børsen kræsjet, papirselskapene til jappene stod i kø til skifteretten, boligrentene spratt opp til rundt 15% og arbeidsledigheten økte tilsvarende. 

Anonymkode: 43d77...5d0

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du bedre enn utenlandske investorer? Millioner av eksperter er enige om at Norge skal nedover.

Man kan i så fall like godt spørre om du vet bedre enn bankene. De hadde ikke innvilget boliglån om de trodde hele markedet kom til å kollapse hvert øyeblikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...