Gå til innhold

Leverer dere barna deres i barnehagen for å få egentid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har en fridag, sender du barnet avgårde i barnehagen likevel? Og full dag?

Eller dersom du slutter tidlig på jobb, drar du til butikken/hjem og gjør husarbeid/forbereder middagen før du henter?

Har inntrykk av at mange gjør dette, hvorfor lar dere ikke barnet bli med på matlaging/husarbeid etc i steden? Da kan det lære noe, samtidig som det får slappet litt av fra det kjøret som er i bhg.

Anonymkode: 56eee...c3f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det jo som å banne i kirka om man sier at man har lyst på en time eller to alene fra barn. Man skal helst ønske å være med barnet 24/7, å ikke ha noe behov for sosialisering med andre voksne uten barna eller kjærestetid hvor man drar bort en weekend før barnet er konfirmert. Slutt å gi foreldre dprlig samvittighet!! Å før du kan dra «krenka» kortet, jeg har ikke barn engang, men jeg ser foreldre som aldri får et øyeblikk for seg selv fordi folk som deg selv kommer med så høye krav, de føler seg uglesett og til slutt kan de tro at de er dårlige foreldre som en dag ønsker noen timer for seg selv. SLUTT!! 

Anonymkode: 6ffe2...259

Jeg bare stilte ett spørsmål. Kom ikke med noe som helst krav. 

Mitt inntrykk er riktignok motsatt av ditt; barna blir satt bort veldig mye og får veldig lite tid sammen med foreldre. Kjenner flere som bruker barnevakt sånn annenhver helg (for de skal ha kjærestetid etc), barna er i bhg 8-9 timer hver dag uansett om foreldrene har kortere dager, barna blir stadig hentet av besteforelde/tanter/onkler, noen leverer også barna i bhg den ene ferieuken om sommeren (da barnet kun må ha 3 uker sammenhengene).

Jeg har da aldri antydet at det ene er mere riktig enn det andre. Ønsker bare høre andres tanker om det.

ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Synes jeg allerede er så mye borte fra hen siden jeg jobber full jobb at jeg vil være sammen med hen når jeg først har fri. 

Anonymkode: a5c87...48b

• Liker 4
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Sist møtte jeg mannen i sentrum og spiste en god lunsj sammen, så handlet vi i fred og ro, begynte på middagen - og så hentet vi vår kjære arving i barnehagen. Det var en veldig fin dag. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg gjør det når jeg har fri to ukedager (når jeg jobber helg) de får fri den ene dagen. Den dagen bruker jeg på å sove 😅 gjøre ærend som er så og si umulig med to små under 4 på slep. Noen ganger slår jeg på stor tromma å går meg en tur. 

Vi har aldri barnevakt, på ett år har vi hatt barnevakt to ganger. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for å sende de 5-6 timer i bhg den ene dagen.

Anonymkode: 33919...eef

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg, men jeg er i barnehagen sammen med barnet mitt hver dag, når jeg er på jobb. 

Anonymkode: caf86...7b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 23 år og mamma til to barn på 1 og 2 år. Jeg går hjemme med minste og vi har valgt og ha største i barnehagen. Av og til har jeg dårlig samvittighet fordi jeg går hjemme og hun strengt tatt kunne ha vært hjemme med meg og minste, men jeg ser også hvor godt hun trives i barnehagen og at hun lærer så utrolig masse der. Av helsemessige årsaker hos den minste, ble vi mer eller mindre lenket til hjemmet i flere måneder og det hadde vært ganske vanskelig og dekke alle behov for vårt største barn om hun hadde gått hjemme med oss. Vi har aldri hatt barnevakt, aldri vært en eneste natt uten barna våre. Og største skal ha 5 uker sammenhengende ferie. Så alt i alt synes jeg ikke vi er for lite sammen med barnet vårt. 

Anonymkode: 12ef1...bbf

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har gått ut i permisjon før fødsel og sender 3-åringen gladelig i barnehagen uten det minste dårlig samvittighet. Hun hadde kjeder seg hjemme med meg som ikke orker så mye for tiden. 

Anonymkode: 6bed0...ae2

• Liker 10
Skrevet

Nei, jeg henter alltid barna først. Jeg har aldri fri midt i uken og får sjeldent gått tidlig fra jobb, men i ferier har de fri sammen meg. Hverdagen er hektisk og tiden løper avgårde. Så byr anledningen seg så bruker jeg den på kvalitetstid med barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har dem hjemme hver fridag, leverer senest mulig og henter tidligst mulig. Tar dem med på alt og har også en mann som må stille opp hvis det er noe jeg må uten dem. Vi gir hverandre fri. 

Anonymkode: 461d4...5ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber hjemmefra og barnet mitt har korte dager i barnehagen. Leverer stort sett 9/ 9.30 og henter 14.45 eller max 15. Han har ofte fri hvis jeg har en fridag til overs. Har sjeldent barnevakt, kanskje 3-4 ganger (kvelder) per år, men har ikke dratt bort i helger på kjærestetur. Når det er sagt så dømmer jeg ingen andre foreldre. Gjør det som er riktig for dere og prioriter egentid også, det er viktig for å være en god forelder. 

Anonymkode: 661f4...fca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ren nattevaktsstilling så jeg kan ikke ha den tankegangen at jeg får dårlig samvittighet av å være hjemme mens barna er i barnehagen. 

Det første barnehageåret gikk de redusert, nå forsøker jeg å hente tidligere av og til. Det er ofte ikke så populært, for her trives de i barnehagen. Ikke minst er de utrolig vanedyr og det ødelegger ofte humøret om rutinene endres. 

Til gjengjeld får de flere ferieuker, har jeg turnusfri tar vi oss gjerne både en og to uker der vi reiser bort til familie. Både spontant og planlagt. Det får vi mye mer glede av enn halve- eller single fridager i barnehagen. 

Barn er forskjellig, familier er forskjellig. 

Anonymkode: 531c1...8c5

• Liker 14
Skrevet

Kommer helt an på. Hvis det er et opplegg eller aktivitet i bhg som jeg vet at hen vil være med på så sender jeg i bhg, evt henter litt tidligere. Har ikke dårlig samvittighet for å ha fri en dag mens hen er i bhg, jeg/vi har aldri barnevakt og mannen jobber veldig mye, dessuten liker hen seg i bhg med vennene sine og blir slett ikke glad over å bli hentet før de andre barna.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør jeg med god samvittighet. Jeg handler, lager middag, vasker hjemme uten barn hvis jeg slutter tidlig. Så henter jeg og vi får en mye hyggeligere ettermiddag og kveld der vi bare koser oss og jeg kan bruke all tid på barnet.

Anonymkode: 8bfed...97d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig. Har jeg vært alene med ham i noen uker, og får mulighet til å shine huset i et par timer mens han er i bhg, så gjør jeg det. Er mannen på landjobb, så gir vi kortest mulige dager når anledningen byr seg. 

Nå er jeg i permisjon før fødsel, men sender han likevel i barnehage i kjernetiden. Da får han rolige morgener hjemme med lang frokost, deretter lek, lunsj, soving og frukt i barnehagen, før jeg henter ca kl. 15 og har en behagelig ettermiddag sammen. Jeg får hvilt meg litt ila dagen (bekkenløsning), laget middag og unnagjort husarbeid før han hentes, og resten av tiden er bare kos med en kommende storebror. 

Anonymkode: 06031...518

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har en fridag, sender du barnet avgårde i barnehagen likevel? Og full dag?

Eller dersom du slutter tidlig på jobb, drar du til butikken/hjem og gjør husarbeid/forbereder middagen før du henter?

Har inntrykk av at mange gjør dette, hvorfor lar dere ikke barnet bli med på matlaging/husarbeid etc i steden? Da kan det lære noe, samtidig som det får slappet litt av fra det kjøret som er i bhg.

Vi er to stykker, så om en slutter tidlig så henter den ungene i barnehagen og på AKS. Den andre handler. Jeg jobber turnus så jeg leverer barna og tar husarbeidet de dagene jeg jobber sent. :) 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har ikke hatt barnevakt én gang siden sønnen vær ble født.

Å ta han ut av barnehagen en dag jeg har fri gjør jeg ikke fordi sønnen min ViL i barnehagen. Vi har hele helgen og alle ettermiddager og kvelder sammen pluss fridager, planleggingsdager og ferier. 

Skrevet

Har ikke barnehagebarn lenger, men det hendte absolutt👌 Voksne har også godt av tid sammen nemlig. Vi jobbet i ganske heftige turnuser begge i en periode på ett par år. Ungene så vi begge masse og de kunne ofte ha korte dagen i barnehagen, men vi to hadde svært lite tid sammen. Annenhver onsdag hadde vi derimot begge turnusfri og brukte disse til lange turer i skogen, kafebesøk og ikke minst alenetid hjemme ;). Var gull verd både for oss å ungene😊

Ellers har nok ungene vært med på det meste av handling, middagslaging og rydding utenom at jeg har levert de minste noen ganger for å ta julevasken for å være mer effektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...