AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Del Skrevet 9. juni 2019 Vi har ett barn på 9 år. Siden barnet var 3 år, har vi praktisert 50/50 og 60/40, før jeg tok far til retten i fjor og fikk hovedomsorg. Det innebærer at han i avtalen har barnet annenhver helg og to ettermiddager i uken. Det har vært mye rot i alle disse årene, fordi han ikke klarer å følge opp. Det handler om å få med seg beskjeder, lese skriv fra barnehage/skole, huske riktig klær, levere/hente i tide, + mange andre småting. Han har også vært anklaget for vold mot barnet + en annen kriminell handling som han fortsatt driver med, og ble nylig dømt til to uker fengsel og å betale erstatning til barnet for dette. Han har hele veien erklært seg uskyldig og stiller seg helt uforstående til anklagene, mens jeg har støttet barnet. Han hadde ikke samvær på 7 mnd mens politietterforskningen pågikk. Vi har jobbet oss gjennom dette, med hjelp fra barnevern og skole, så det siste året har han fulgt samværsavtalen. Barnet er veldig av/på når det gjelder å være hos han. Før handlet det nok litt om frykt, mens nå tror jeg bare h*n er mer vant til å være hos meg. Så det er ikke lett å sende h*n til far annenhver helg. For noen mnd'er siden måtte jeg begynne å kreve bidrag fra han, og det er snakk om 1200,-/mnd. Han er rasende over å måtte betale dette, og vil derfor ikke lenger ha samvær i ukedager - kun annenhver helg. Jeg føler at dette ikke bare handler om pengene, men at han ikke orker ansvaret eller ikke synes de 5 timene er verdt det. Helgene er "morsommere" for han, selv om barnet veldig ofte bare er hjemme å ser på iPad, eller blir sendt ut for å leke. (Som barnet også gjør hos meg hele uken, vi bor i samme gate.) Jeg er drittlei holdningen hans, og føler at jeg uansett har barnet så mye, at jeg like gjerne kan ha barnet 100%. I det minste så må avtalen vi har fra retten, gjøres om, så det ikke står at han har samvær 2g i uken, når han ikke har hatt det på flere mnd'er. Men hvordan få han til å skrive under på det? Jeg har ikke råd til å gå til retten igjen. Og hva skal evt til for å få 100% omsorg? Jeg synes virkelig ikke han er skikket til å ta seg av barnet, mye fordi han mangler den emosjonelle biten, og selv i den tiden politietterforskningen pågikk, ble det ikke sstt i gang noe tiltak eller oppfølging av han, før han fikk samvær igjen, mens jeg som hadde den daglige omsorgen, ble sendt på kurs og møter flere g i uken, til tross for at jeg ikke hadde problemer. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 9. juni 2019 #2 Del Skrevet 9. juni 2019 Han har vært fengslet for vold mot barnet og en annen handling han FORTSATT holder på med??? Hvorfor i helvete har denne mannen samvær med dette barnet i det hele tatt???? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 9. juni 2019 #3 Del Skrevet 9. juni 2019 Du skriver mye om hva DU føler og synes om barnefaren, men hva føler barnet? Hvilken følelsesmessig tilknytning har far og sønn til hverandre? Dette er jo viktig å vite. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 9. juni 2019 #4 Del Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, Ava Mae skrev: Han har vært fengslet for vold mot barnet og en annen handling han FORTSATT holder på med??? Hvorfor i helvete har denne mannen samvær med dette barnet i det hele tatt???? Anklaget, skrev ts. Men leser nå om erstatning til barnet.. Enig i spørsmålet ditt. Dette høres merkelig ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Del Skrevet 9. juni 2019 6 minutter siden, Ava Mae skrev: Han har vært fengslet for vold mot barnet og en annen handling han FORTSATT holder på med??? Hvorfor i helvete har denne mannen samvær med dette barnet i det hele tatt???? Godt spørsmål. Jeg er selv overrasket over hvordan barnevernet håndterte denne saken, mens far ikke hadde samvær. For hvis han oppdrar barnet på en måte som fører til voldelige handlinger, så må det jo noe veiledning til for at det skal gå bra videre. De ansatte en veileder til å ha noen møter med han, men hun "nådde ikke inn til han", så da ble tiltaket avsluttet. De ga opp, rett og slett. Så til gjengjeld har jeg måtte sette igang egne tiltak når barnet er hos far, som å lære barnet å sende sms til meg i nødsituasjoner og slette den etterpå, og vi har måtte lage kodeord hvis barnet vil ringe meg fordi noe har skjedd osv. I tillegg til at barnet går ukentlig til samtaler hos helsesøster, for å kunne lette på trykket om det er noe å fortelle etter samvær. Far derimot forstår ikke noe av dette oppstyret, og påstår til og med at han aldri har hevet stemmen til barnet, så "han har ingen problemer, og trenger ingen hjelp." Når det gjelder dommen, så fikk han den for noen mnd'er siden. Så når han skal sone eller når barnet får erstatning, vet vi enda ikke.. Og hver gang jeg ser han gjøre den andre kriminelle handlingen, ringer jeg politiet. Men de får ikke tatt han på det, før de ser det med egne øyne.. Han er bare uansvarlig på alle måter, og jeg synes ikke han er skikket. Og jeg tok opp lån for å ta han til retten, for å få fastsatt en samværsavtale vi begge kunne leve med, og nå følger han ikke opp den heller. Og selv om det er godt å ha litt alenetid to ettermiddager i uken for meg også, kommer jeg aldri til å presse han til å ha de dagene, når han allerede har gitt de fra seg. Jeg klarer å passe barnet mitt selv, og gjør allerede det. Hvor lenge skal en far få lov å bare være "helgepappa" og grine over å måtte betale ett minimum i bidrag, som ikke dekker halvparten av mine kostnader? Han tilfører ikke livet til verken barnet eller meg noe godt. Jeg tror helt ærlig vi hadde hatt det bedre uten han, selv om alle barn trenger en far. Men selv om han er her, så er han egentlig ikke det likevel, på en måte? TS Anonymkode: 79929...685 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 9. juni 2019 #6 Del Skrevet 9. juni 2019 Dette her var helt hårreisende lesing. Jeg kan og har dessverre ikke så mye erfaring innen systemet på dette så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg stort. Kan du ha rett på fri rettshjelp? Har du sjekket ut noe opp mot barnets rettigheter og ikke nødvendigvis fokusere på dine? Kanskje du heller må se litt på den siden av saken? Har du en FABU instans i nærområde? Familievernkontoret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 9. juni 2019 #7 Del Skrevet 9. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt spørsmål. Jeg er selv overrasket over hvordan barnevernet håndterte denne saken, mens far ikke hadde samvær. For hvis han oppdrar barnet på en måte som fører til voldelige handlinger, så må det jo noe veiledning til for at det skal gå bra videre. De ansatte en veileder til å ha noen møter med han, men hun "nådde ikke inn til han", så da ble tiltaket avsluttet. De ga opp, rett og slett. Så til gjengjeld har jeg måtte sette igang egne tiltak når barnet er hos far, som å lære barnet å sende sms til meg i nødsituasjoner og slette den etterpå, og vi har måtte lage kodeord hvis barnet vil ringe meg fordi noe har skjedd osv. I tillegg til at barnet går ukentlig til samtaler hos helsesøster, for å kunne lette på trykket om det er noe å fortelle etter samvær. Far derimot forstår ikke noe av dette oppstyret, og påstår til og med at han aldri har hevet stemmen til barnet, så "han har ingen problemer, og trenger ingen hjelp." Når det gjelder dommen, så fikk han den for noen mnd'er siden. Så når han skal sone eller når barnet får erstatning, vet vi enda ikke.. Og hver gang jeg ser han gjøre den andre kriminelle handlingen, ringer jeg politiet. Men de får ikke tatt han på det, før de ser det med egne øyne.. Han er bare uansvarlig på alle måter, og jeg synes ikke han er skikket. Og jeg tok opp lån for å ta han til retten, for å få fastsatt en samværsavtale vi begge kunne leve med, og nå følger han ikke opp den heller. Og selv om det er godt å ha litt alenetid to ettermiddager i uken for meg også, kommer jeg aldri til å presse han til å ha de dagene, når han allerede har gitt de fra seg. Jeg klarer å passe barnet mitt selv, og gjør allerede det. Hvor lenge skal en far få lov å bare være "helgepappa" og grine over å måtte betale ett minimum i bidrag, som ikke dekker halvparten av mine kostnader? Han tilfører ikke livet til verken barnet eller meg noe godt. Jeg tror helt ærlig vi hadde hatt det bedre uten han, selv om alle barn trenger en far. Men selv om han er her, så er han egentlig ikke det likevel, på en måte? TS Anonymkode: 79929...685 Er barnefar dømt og straffet for vold mot barnet? Ja eller nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 9. juni 2019 #8 Del Skrevet 9. juni 2019 Hvis han ikke vil godta ordningen du ønsker er det bare en ting du rettslig kan gjøre; å ta ut sak for retten. Kanskje blir dere enige der under veiledning fra sakkyndig og dommer. Hvis han er voldelig kan retten fastsette samvær under beskyttende tilsyn fra barnevernet. Dette krever rettens kjennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Del Skrevet 9. juni 2019 5 minutter siden, Zienna skrev: Er barnefar dømt og straffet for vold mot barnet? Ja eller nei? Ja. Han er dømt og venter på soning. Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 9. juni 2019 #10 Del Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Han er dømt og venter på soning. Anonymkode: 79929...685 Hvis han er dømt for vold mot barnet sitt, hvorfor har han fortsatt samvær med barnet. Det er ikke Barnevernet som bestemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Del Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, SansaS skrev: Hvis han ikke vil godta ordningen du ønsker er det bare en ting du rettslig kan gjøre; å ta ut sak for retten. Kanskje blir dere enige der under veiledning fra sakkyndig og dommer. Hvis han er voldelig kan retten fastsette samvær under beskyttende tilsyn fra barnevernet. Dette krever rettens kjennelse. Straffessaken ble tatt i betraktning når vi var i retten, og sakkyndig var på "min side". Dermed kom vi frem til minste-samvær for far, som skulle gjelde fra han begynte å få samvær igjen. Etter 7 mnd'er, holdt barnevernet tilsyn under to samvær, før de mente at det var greit å starte opp vanlig samvær. Jeg derimot foreslo mer tilsyn, veiledning til far, og ikke-planlagt hjemmebesøk, men det skjedde ikke. Før planlagt hjemmebesøk av både barnevern og sakkyndig før rettsaken, hadde han instruert barnet i hvordan å oppføre seg når de kom, og ikke engang dette har de sett som "uskikket". Jeg føler ikke at jeg har nok å gå på til å søke om 100%, fordi de tingene jeg reagerer på, reagerer ikke nødvendigvis barnevern, sakkyndig, advokat eller dommere like sterkt på.. TS Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Del Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, Zienna skrev: Hvis han er dømt for vold mot barnet sitt, hvorfor har han fortsatt samvær med barnet. Det er ikke Barnevernet som bestemmer. Planen var å holde igjen samvær til straffesaken kom opp for retten, men etter som politiet brukte over 1,5år på å etterforske saken, mente bv at det kunne være lurt å prøve å starte opp samvær igjen etter 7 mnd, så det ikke ble for lang tid for barnet uten far. Og barnet savnet også far og slet mye med dårlig samvittighet for å ha fortalt om volden, så jeg tenkte vel det samme som bv. Men jeg trodde ikke vi ble "overlatt til oss selv" så fort, og at far skulle slippe unna all veiledning og oppfølging. Hvordan kan noen forvente at han skal være en bedre far nå, enn før disse anklagene, om han ikke har endret på noe? TS Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 9. juni 2019 #13 Del Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen var å holde igjen samvær til straffesaken kom opp for retten, men etter som politiet brukte over 1,5år på å etterforske saken, mente bv at det kunne være lurt å prøve å starte opp samvær igjen etter 7 mnd, så det ikke ble for lang tid for barnet uten far. Og barnet savnet også far og slet mye med dårlig samvittighet for å ha fortalt om volden, så jeg tenkte vel det samme som bv. Men jeg trodde ikke vi ble "overlatt til oss selv" så fort, og at far skulle slippe unna all veiledning og oppfølging. Hvordan kan noen forvente at han skal være en bedre far nå, enn før disse anklagene, om han ikke har endret på noe? TS Anonymkode: 79929...685 Jeg har lest hva du skriver. Mitt spørsmål er om barnefar ble DØMT for vold mot barnet sitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #14 Del Skrevet 9. juni 2019 Det er ditt ansvar som mor å beskytte barnet ditt mot vold, TS. Jeg hadde ALDRI latt barnet mitt være i nærheten av noen som tidligere hadde vært voldelig mot det. Anonymkode: 93681...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #15 Del Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, Zienna skrev: Jeg har lest hva du skriver. Mitt spørsmål er om barnefar ble DØMT for vold mot barnet sitt? Ja, han ble dømt og venter på soning. Han var dog ikke dømt enda når vi var i retten for å fastslå nåværende samværsavtale, men det ble tatt i betraktning at han var under etterforskning. Så selv om jeg ønsket FULL omsorg, så de ingen grunn til å gi meg det, fordi han enda ikke var dømt. Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Del Skrevet 9. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ditt ansvar som mor å beskytte barnet ditt mot vold, TS. Jeg hadde ALDRI latt barnet mitt være i nærheten av noen som tidligere hadde vært voldelig mot det. Anonymkode: 93681...313 Det høres veldig enkelt ut, og jeg tror igjen vil la barna sine være i nærheten av noen som utsetter de for vold. Men i denne saken, fantes det ingen bevis, annet enn barnets ord. Og det er ikke snakk om grov vold heller. Dermed kan man ikke som mor bare velge å holde tilbake samvær til evig tid. Fordi på ett tidspunkt, så lenge barnet ønsker det, må man ved hjelp av tiltak via barnevern osv, prøve å få til ett fungerende samvær igjen. Og jobbe med de tingene som ikke fungerer. For oss har det innebært at barnet går til samtaler alene, og jeg og far går på felles møter for å snakke om samarbeid, men det funker ikke, fordi vi kommer aldri frem til noe. Han viser ikke at han ønsker å samarbeide, og da seg ikke jeg at det er trygt at barnet er der heller. Så det er jo nettopp derfor jeg lurer på; hva skal til for å full omsorg? TS Anonymkode: 79929...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SansaS Skrevet 9. juni 2019 #17 Del Skrevet 9. juni 2019 Kort sagt så må du kunne sannsynliggjøre at dagens ordning ikke fungerer om du skal endre og redusere den. Da med hensyn til barnet (reaksjoner, kvalitet på samvær osv). Dårlig samarbeid med far spiller liten rolle når det er snakk om såpass lite samvær. Du har motbakke her hvis barnevernet ikke er enig i reduksjon, det vil jo han benytte seg av. Uansett kreves der særskilte grunner å ta saken tilbake i retten når dere har inngått forlik, så noe må endre seg for at du i det hele tatt kan bringe inn saken på ny. En advokat kan nok gi deg en bedre vurdering etter å ha lest papirene fra forrige runde, barnevernrapporter og straffesaken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 10. juni 2019 #18 Del Skrevet 10. juni 2019 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, han ble dømt og venter på soning. Han var dog ikke dømt enda når vi var i retten for å fastslå nåværende samværsavtale, men det ble tatt i betraktning at han var under etterforskning. Så selv om jeg ønsket FULL omsorg, så de ingen grunn til å gi meg det, fordi han enda ikke var dømt. Anonymkode: 79929...685 Du går til barnevernet og krever å snakke med leder om at far som er dømt for å mishandle sitt eget barn ikke under noen omstendigheter skal ha samvær med barnet, iallefall ikke uten tilsyn. Har du ikke råd til advokat kontakter du alle advokatbyråer og ber om pro bono sak da du frykter for livet til barnet ditt som er tvunget til samvær med voldsdømt far. Jeg hadde kontakte alt og alle inntil jeg hadde blitt hørt. Og iallefall ikke sendt ungen på samvær. Endret 10. juni 2019 av WhisperingWind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #19 Del Skrevet 10. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres veldig enkelt ut, og jeg tror igjen vil la barna sine være i nærheten av noen som utsetter de for vold. Men i denne saken, fantes det ingen bevis, annet enn barnets ord. Og det er ikke snakk om grov vold heller. Dermed kan man ikke som mor bare velge å holde tilbake samvær til evig tid. Fordi på ett tidspunkt, så lenge barnet ønsker det, må man ved hjelp av tiltak via barnevern osv, prøve å få til ett fungerende samvær igjen. Og jobbe med de tingene som ikke fungerer. For oss har det innebært at barnet går til samtaler alene, og jeg og far går på felles møter for å snakke om samarbeid, men det funker ikke, fordi vi kommer aldri frem til noe. Han viser ikke at han ønsker å samarbeide, og da seg ikke jeg at det er trygt at barnet er der heller. Så det er jo nettopp derfor jeg lurer på; hva skal til for å full omsorg? TS Anonymkode: 79929...685 Det høres veldig rart ut at barn har smvær med far om han er dømt for vold mot barnet og skal inn til soning. Jeg har mine barn 100% , hatt det i flere år pga barnefar ikke var snill. Vi har vært flere runder i retten, vi koblet inn barnevern som anmeldte far til Politiet. Var viktig for meg at det ikke var jeg som anmeldte så han ikke kunne bruke det mot oss. Men her var barna i dommeravhør, og både barnevern og Politi og sakkyndige anbefalte Timgretten av far ikke skulle ha samvær med far med mindre de absolutt ønsket det selv. Dette har far forstått og respektert. Her har vi fått fastsatt bidrag via nav og Nav innkreving sørger for innkreving, da kommer pengene direkte uten problem og far kan være så sinna han bare vil Anonymkode: 2f592...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #20 Del Skrevet 10. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres veldig enkelt ut, og jeg tror igjen vil la barna sine være i nærheten av noen som utsetter de for vold. Men i denne saken, fantes det ingen bevis, annet enn barnets ord. Og det er ikke snakk om grov vold heller. Dermed kan man ikke som mor bare velge å holde tilbake samvær til evig tid. Fordi på ett tidspunkt, så lenge barnet ønsker det, må man ved hjelp av tiltak via barnevern osv, prøve å få til ett fungerende samvær igjen. Og jobbe med de tingene som ikke fungerer. For oss har det innebært at barnet går til samtaler alene, og jeg og far går på felles møter for å snakke om samarbeid, men det funker ikke, fordi vi kommer aldri frem til noe. Han viser ikke at han ønsker å samarbeide, og da seg ikke jeg at det er trygt at barnet er der heller. Så det er jo nettopp derfor jeg lurer på; hva skal til for å full omsorg? TS Anonymkode: 79929...685 Barnevernet mente at far burde gjenoppta samvær . Retten har dømt vanlig samvær.. barnet vil være hos far... hvorfor være så på krigsstien . Bruk energien din mer positivt . Ikke la barnas barndomsminner bli en bitter mor som saboterte.. Anonymkode: 209b4...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå