Gå til innhold

Får aldri i meg nok proteiner gjennom kostholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare 40g? Jeg trener hard styrke og får i meg 120g hver dag, og det på gjerne bare 1600kcal. 

2 egg = ca. 15g

200g kylling = ca. 60g

Litt melk, yoghurt, grovt brød eller ost så har du nådd dine 80g. 

Anonymkode: 7aea6...568

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Andre proteinkilder er

Kikerter, bønner, havregryn, nøtter og diverse frø som f.eks linfrø. Og selv om du ikke liker f.eks cottage cheese alene er det mulig å blande litt i bakst eller eggerøre f.eks. da dekker du over smaken, men får proteinene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare 40g? Jeg trener hard styrke og får i meg 120g hver dag, og det på gjerne bare 1600kcal. 

2 egg = ca. 15g

200g kylling = ca. 60g

Litt melk, yoghurt, grovt brød eller ost så har du nådd dine 80g. 

kylling ligger vel på 20-24g protein pr 100gram :)

Anonymkode: 861fa...a6a

AnonymBruker
Skrevet

93.5g protein, 1587 kcal. Ikke noe kjøtt: 

089927c6a4997843ab2194d4422ffe65.png

Havre med tilbehør frokost

Tofu med salatingridienser lunsj

Linser med grønnsaker middag

Mandler til kvelds 

Anonymkode: 6271b...7b1

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du regnet ut dette ved å beregne 1,2 gram protein pr kilo kroppsvekt?

Trener du hardt og/eller har tungt fysisk arbeid, trenger du kanskje mer enn 1,2 gram protein pr kg kroppsvekt.

Anonymkode: e37cf...383

Tull. 0,8 g pr kg kroppsvekt er det anbefalte. 

Anonymkode: 6ebc2...478

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jeg vil men får ikke til! 

Jeg spiser sunt (vil jeg kalle det) og variert. Holder på å gå ned i vekt, gått ned 10 kg så langt. Jeg tror problemet mitt er at mat jeg er glad i er sjeldent proteinrik mat. Misforstå meg rett, jeg er glad i kylling, fisk, kjøtt generelt (men prøver å spise lite rødt kjøtt, har to-tre dager i uka jeg unngår det), men det klarer ikke dekke dagsbehovet mitt. Jeg kan spise f.eks egg til frokost, laks til middag. Men det blir ikke nok. Jeg er glad i det meste av mat, men svært proteinrik mat som f.eks cottage cheese og tunfisk liker jeg ikke. 

Er det innafor med f.eks propud, yt pudding med protein og lignende? Jeg har som sagt forsøkt gjennom kosten men jeg får i meg ca. 40-50 g protein hver dag, skal jo egentlig ha i meg 80 g.. Men som sagt holder jeg på å gå ned i vekt, spiser 1600 kalorier daglig. Det er viktig for meg å spise mat jeg faktisk liker, klarer ikke tvinge i meg mat som jeg ikke liker. 

Anonymkode: b0433...91d

80g er no prob.

Spis 4 måltider om dagen, 20g i hvert måltid. Kjøtt, fisk, kylling, linser, cottage cheese, egg, gresk yoghurt, makrell i tomat+++

Anonymkode: 73a6b...85f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 0,8 g pr kg kroppsvekt er det anbefalte. 

Anonymkode: 6ebc2...478

0,8 er for lite om man trener hardt.

For et vanlig menneske som ikke trener noe særlig holder 1g pr kg. Men trener du tung styrke 3 ganger i uka bør nok ha 1,5-1,8g pr kg de dagene du trener.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er proteinmengden som er utfordrende, jeg får i meg de kaloriene jeg skal ha nå når jeg går ned i vekt. Kan prøve ut slik cronometer noen dager kanskje, men tror ikke det gir meg et svar jeg allerede vet ettersom jeg har tracket næringsstoffene på forskjellige måter og fått samme svar. 😕  

Anonymkode: b0433...91d

Jeg bruker cronometer.com. Jeg kommer alltid ut med for lite protein der. (Behovet mitt er 42 g, beregnet ut i fra 0.8). Jeg tror den siden regner ut i fra høyere proteinbehov, siden det er helt usannsynlig at jeg får i meg under 42 g protein. 

Anonymkode: ba6fd...5f5

Skrevet

Tygg på en tørrfisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis mer kjøtt, egg, fisk, ost. Det er da ikke noe problem å komme over 80g protein og likevel ligge under 1600 kcal.

Anonymkode: 04ff3...25c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle får alltid nok proteiner gjennom kostholdet, det at protein skal utgjøre så stor del av kosten er misinformasjon støttet opp av kjøtt-industrien.

Anonymkode: 5d199...02f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt som deg, det beste jeg vet er ferskt brød, pasta, pizza og godteri, haha.

Selv elsker jeg cottage cheese og spiser mye av det. En favoritt hos meg er cottage cheese og prior kyllingpålegg på knekkebrød. Litt vanskelig med det om du ikke liker cottage cheese da, men kyllingpålegget er knalldigg.

(PS: Har du prøvd cottage cheese med syltetøy på? Det var det som fikk meg til å begynne å elske cottage cheese)

Andre ting jeg spiser daglig eller jevnlig er proteinpuddinger som du nevner (det er helt innafor), (mager) kesam til bær, kyllingpålegg, spiser kokt egg noen ganger i uka, kan ta en proteinbar etter trening og vi har alltid kjøtt og fisk til middag i ukedagene. Bruker litt mindre pasta og litt mer karbonadedeig enn tidligere f.eks. og jeg er veldig glad i kylling. 

I ukedagene ligger jeg oppe i 90-120 gram protein. I helgene bruker jeg mer kalorier på godis og ligger på rundt 40-60 gram. Veier ganske mye og vil øke i muskelmasse samtidig som jeg går ned i vekt, og det har funket for meg, derfor spiser jeg så mye protein. 

Anonymkode: 394cf...102

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2019 den 14.27, AnonymBruker skrev:

0,8 er for lite om man trener hardt.

For et vanlig menneske som ikke trener noe særlig holder 1g pr kg. Men trener du tung styrke 3 ganger i uka bør nok ha 1,5-1,8g pr kg de dagene du trener.

0,8 for kvinner med ingen/lett trening, 0,9 for menn. 

1,2 for kvinner med moderat trening, 1,5 for menn

Intensiv trening mellom 1,8-2,0 begge kjønn. 

Det er de anbefalingene vi lærte i sports nutrition. Ellers hvis du er sengeliggende og ikke bruker musklene noe særlig er nedre grense for kvinner 20-50 år 47 gram. Menn tror jeg er 56 gram (husker ikke helt). 

Anonymkode: bcfbf...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikk ølgjær. Masse vitaminer og proteiner 

Anonymkode: 8ddd6...ba2

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å legge til litt proteinpulver/pudding etc i et ellers sunt og variert kosthold :) go for it! Bedre det enn å miste motet i slankeprosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...