Gå til innhold

Får aldri i meg nok proteiner gjennom kostholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil jeg vil men får ikke til! 

Jeg spiser sunt (vil jeg kalle det) og variert. Holder på å gå ned i vekt, gått ned 10 kg så langt. Jeg tror problemet mitt er at mat jeg er glad i er sjeldent proteinrik mat. Misforstå meg rett, jeg er glad i kylling, fisk, kjøtt generelt (men prøver å spise lite rødt kjøtt, har to-tre dager i uka jeg unngår det), men det klarer ikke dekke dagsbehovet mitt. Jeg kan spise f.eks egg til frokost, laks til middag. Men det blir ikke nok. Jeg er glad i det meste av mat, men svært proteinrik mat som f.eks cottage cheese og tunfisk liker jeg ikke. 

Er det innafor med f.eks propud, yt pudding med protein og lignende? Jeg har som sagt forsøkt gjennom kosten men jeg får i meg ca. 40-50 g protein hver dag, skal jo egentlig ha i meg 80 g.. Men som sagt holder jeg på å gå ned i vekt, spiser 1600 kalorier daglig. Det er viktig for meg å spise mat jeg faktisk liker, klarer ikke tvinge i meg mat som jeg ikke liker. 

Anonymkode: b0433...91d

Fortsetter under...

Liker du gresk yogurt? Melk? Grove kornprodukter? Ost? Hvis du spiser disse tingene i tillegg blir jeg overrasket om du kun får i deg 40 g :) Hvordan regner du ut inntaket ditt?

Endret av Rødhetten
  • Liker 1
AnonymBruker
6 minutter siden, Rødhetten skrev:

Liker du gresk yogurt? Melk? Grove kornprodukter? Ost? Hvis du spiser disse tingene i tillegg blir jeg overrasket om du kun får i deg 40 g :) Hvordan regner du ut inntaket ditt?

Jeg bruker lifesum, så da får jeg en oversikt over både kalorier, fett, karbohydrater og proteiner. Jepp, liker gresk yoghurt. Liker ikke melk! Spiser grovt brød, men spiser ikke mer enn max to skiver per dag. Ost spiser jeg sjeldent, men liker det. Men det er høyt kaloriinnhold, og lavkalori ost smaker høgg, så derfor spiser jeg det sjeldent. :P 

Prøver å spise mer av gresk yoghurt, for det er jo en fin proteinkilde. Det er lunsjen min på jobb. Men bare 100 g yoghurt, kanskje jeg skal øke til 200 g? Er jo relativt kalorifattig, og kjempe godt.. 

• Liker 3

Hvis du har en utfordring med å være småspist synes jeg at du skal ha lav terskel for å spise mer av sunne matvarer som du liker - har selv den utfordringen med å være småspist! Nå vet jeg ikke om det er kun protein som er utfordring, eller også generell kalorimengde. 
Men hvis du virkelig kjenner på at det blir for vanskelig å spise nok, men du får i deg de mikronæringsstoffene du trenger, ser jeg virkelig ikke problemet med en proteinshake feks. (Du kunne jo testet en vanlig dag med å bruke cronometer, som viser mikronæringsstoffinntak hvis du er usikker). Problemet med shake oppstår først når de erstatter måltider som er mye mer sammensatt hvor du får i deg flere næringsstoffer, tenker jeg :) 

Edit: tror jeg skumleste litt, ser du holdt på å gå ned i vekt. Men tenker uansett at de andre tingene jeg sa stemmer - en proteinshake er ikke farlig, liksom. Samtidig, hvis du tar proteinshake på toppen av annen mat for å øke proteininntak men går over kalorimengden du bør ha, så vil jo all energi som er i overskudd (protein, fett, karbo..) uansett bli fett på kroppen. :) 

Endret av Rødhetten
  • Liker 2
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De færreste mennesker får i seg for lite protein. 

Hvorfor har du fått for deg dette?

Anonymkode: 876de...308

Herregud.. Kan du ikke lese? Jeg teller kalorier og når jeg gjør det får jeg også opp verdiene for protein, fett og karbohydrater. Jeg har telt "manuelt" også uten app, og jeg får ikke i meg mer enn rundt 40-50 g hver dag. Noen dager får jeg i meg mindre. Så det er ikke noe jeg har fått for meg nei, det er noe jeg teller og følger med på. 

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Rødhetten skrev:

Hvis du har en utfordring med å være småspist synes jeg at du skal ha lav terskel for å spise mer av sunne matvarer som du liker - har selv den utfordringen med å være småspist! Nå vet jeg ikke om det er kun protein som er utfordring, eller også generell kalorimengde. 
Men hvis du virkelig kjenner på at det blir for vanskelig å spise nok, men du får i deg de mikronæringsstoffene du trenger, ser jeg virkelig ikke problemet med en proteinshake feks. (Du kunne jo testet en vanlig dag med å bruke cronometer, som viser mikronæringsstoffinntak hvis du er usikker). Problemet med shake oppstår først når de erstatter måltider som er mye mer sammensatt hvor du får i deg flere næringsstoffer, tenker jeg :) 

Edit: tror jeg skumleste litt, ser du holdt på å gå ned i vekt. Men tenker uansett at de andre tingene jeg sa stemmer - en proteinshake er ikke farlig, liksom. Samtidig, hvis du tar proteinshake på toppen av annen mat for å øke proteininntak men går over kalorimengden du bør ha, så vil jo all energi som er i overskudd (protein, fett, karbo..) uansett bli fett på kroppen. :) 

Det er proteinmengden som er utfordrende, jeg får i meg de kaloriene jeg skal ha nå når jeg går ned i vekt. Kan prøve ut slik cronometer noen dager kanskje, men tror ikke det gir meg et svar jeg allerede vet ettersom jeg har tracket næringsstoffene på forskjellige måter og fått samme svar. 😕  

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke relevant. Slutt å spor av... 

Det er i aller høyeste grad relevant, da vekt (sammen med treningsmengde og intensitet) avgjør nettopp hvor mye protein man trenger. Så når du sier du får i deg for lite, så er det vanskelig å vite om det faktisk stemmer, uten å vite disse variablene.

• Liker 12

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke relevant. Slutt å spor av... 

Selvfølgelig er det relevant. En på 120 kg bør spise mere proteiner enn en på 60 kg. 

(Og er ts en petit dame spiser hun jo nok proteiner som hun gjør.) 

Anonymkode: 6ebc2...478

• Liker 7
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det relevant. En på 120 kg bør spise mere proteiner enn en på 60 kg. 

(Og er du en petit dame spiser du jo nok proteiner som du gjør.) 

Og jeg ser nå at det var selveste ts jeg svarte. 

• Liker 2
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jeg vil men får ikke til! 

Jeg spiser sunt (vil jeg kalle det) og variert. Holder på å gå ned i vekt, gått ned 10 kg så langt. Jeg tror problemet mitt er at mat jeg er glad i er sjeldent proteinrik mat. Misforstå meg rett, jeg er glad i kylling, fisk, kjøtt generelt (men prøver å spise lite rødt kjøtt, har to-tre dager i uka jeg unngår det), men det klarer ikke dekke dagsbehovet mitt. Jeg kan spise f.eks egg til frokost, laks til middag. Men det blir ikke nok. Jeg er glad i det meste av mat, men svært proteinrik mat som f.eks cottage cheese og tunfisk liker jeg ikke. 

Er det innafor med f.eks propud, yt pudding med protein og lignende? Jeg har som sagt forsøkt gjennom kosten men jeg får i meg ca. 40-50 g protein hver dag, skal jo egentlig ha i meg 80 g.. Men som sagt holder jeg på å gå ned i vekt, spiser 1600 kalorier daglig. Det er viktig for meg å spise mat jeg faktisk liker, klarer ikke tvinge i meg mat som jeg ikke liker. 

har det vært slik lenge, at du har fått i deg for lite proteiner? I mange år? Kroppen tærer på muskelmassen da.

Anonymkode: e37cf...383

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

får i meg ca. 40-50 g protein hver dag, skal jo egentlig ha i meg 80 g

Har du regnet ut dette ved å beregne 1,2 gram protein pr kilo kroppsvekt?

Trener du hardt og/eller har tungt fysisk arbeid, trenger du kanskje mer enn 1,2 gram protein pr kg kroppsvekt.

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker du melk? 1 liter melk inneholder 35 gram protein.

Og 410 kcal, om vi snakker "vanlig" lettmelk. Det har TS neppe råd til i sitt kaloribudsjett 😅

Anonymkode: ba980...683

• Liker 1

Spis mer enn ett egg, 

Spis hvit fisk,fiskekaker,reker og annen sjømat

Spis tilbehør som bønner,linser , quinoa

Finn meieriprodukter du liker bedre enn cottage cheese- skyr,kesam, gresk yoghurt.bland evt sammen med en mager yoghurt som yoplait for å få mer smak. 

Lag proteinrik is - frosne bær,kesam/skyr,litt søtning,litt proteinpulver (feks med vaniljesmak)

Sørg for å ha minst EN proteinkildene til alle måltider samt noe grønt.da er mye gjort 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...