Gå til innhold

Hvilke regler bryter du på fly?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar du med for mye/for stor håndbagasje? Nei. Jeg planlegger slik det ikke blir for mye.
Legger du ned setet før avgang og lar det bli nede til etter landing? Nei. Er det ikke på grunn av sikkerheten man skal ha det oppreist?
Reiser du deg og drar ut hånbagasjen før flyet har stoppet? Vet ikke om du mener når flyet er på vei til å lande og beltet må være på, når flyet har landet og ruller mot gaten eller om du mener generelt under flygningen? Pleier å ha håndbagasjen, som ofte er en allminnelig veske, under setet foran meg så fremt det er lov. Eventuelt gjør jeg klart det jeg har behov for under flygningen før jeg går ombord. Plasserer det da i det nettet foran. Før flyet går mot landing pakker jeg tingene oppi vesken isåfall og plasserer under setet. Men jeg driver ikke å reiser meg opp mens flyet går inn for landing/mot gate for å stappe noe opp i hyllen over/hente ned. Om du mener generelt under flygningen så reiser jeg meg kun for å legge ting fra meg/hente ting dersom jeg sitter ytterst eller gjør det i forbindelse med at jeg skal på toalettet eller bevege meg. For å plage medpassasjerer minst mulig. 
Prater du i mobilen under taksing? Nei. Ser ikke poenget. Man vet når man skal fly og da kan man sørge for samtaler før/etter flygningen. 
Har du håndbagasjen på gulvet (ikke under setet) eller i fanget under avgang eller landing? Niks. Alltid under setet om det er tillatt.
Hører du på musikk under sikkerhetsdemonstrasjonen? Jeg følger alltid med, så har ikke musikk på. Synes egentlig alle burde fulgt med. Umulig å ha kontroll på om folk faktisk følger med selv om musikk osv tas bort. Men synes de som åpenbart ikke gidder å følge med kunne blitt kastet av flyet. Det handler om sikkerheten til alle. Forstår det er noe dritt for de som flyr ofte og kan instruksjonen utenatt. Men å bruke disse 2-3 minuttene innimellom i løpet av livet skader vel ikke?
Spiser du nøtter hvis flyvertinnen sier fra om allergikere ombord? Nei, det tør jeg ikke. Men jeg synes flyselskapene burde sendt ut sms dersom det er en allergiker ombord. Da kan vi som planlegger å kjøpe noe snacks e.l. med nøtter i droppe det. Kjipt å sitte der kun med mat/snacks som inneholder nøtter og isteden måtte kjøpe dyr snacks/mat ombord på flyet. Litt hyggelig å få muligheten til å ordne seg på forhånd. 

 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men en ting jeg lurer på. Hvordan tar jeg med meg så mange hotellflasker med sprit som får plass i en sånn ziplock pose uten at jeg virker alkoholisert?

Sist gang jeg fløy hadde jeg litt for mange (umulig å lukke), sikkerhetsfjolset så på meg, og på posen, og så på meg igjen, og ristet på hodet før han sendte det igjennom... Han hadde ikke lyst på den diskusjonen tydeligvis. 

Velg 1,5l ziplock, umulig å se forskjell. Jeg sender ofte 2-3 slike poser. Så lenge du sniker det under jakker og skjerf i ulike skuffer, og jobber så raskt at de ikke får med seg at du eier 3 poser med flytende, funker det fjell hver gang. Og velg småflasker i plast du selv fyller opp, 100 ml per flaske. Glass tar mye plass og vekt, og er mye dyrere. 

(Ikke alkoholiker, altså.... bare i overkant glad i såper, kremer og sminke, selv om jeg alltid reiser med handbagasje) 

Anonymkode: 22fad...825

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Velg 1,5l ziplock, umulig å se forskjell. Jeg sender ofte 2-3 slike poser. Så lenge du sniker det under jakker og skjerf i ulike skuffer, og jobber så raskt at de ikke får med seg at du eier 3 poser med flytende, funker det fjell hver gang. Og velg småflasker i plast du selv fyller opp, 100 ml per flaske. Glass tar mye plass og vekt, og er mye dyrere. 

(Ikke alkoholiker, altså.... bare i overkant glad i såper, kremer og sminke, selv om jeg alltid reiser med handbagasje) 

Anonymkode: 22fad...825

Polet skulle solgt slike poser.

Å fylle på spriten på plastflasker virker knotete og merkelig.

Å dele dem opp i forskjellige brett og ikke annerkjenne dem virker smart.

Men jeg kan jo også legge fra meg posene utenfor og gå gjennom sikkerhetskontrollen tre ganger (idiotisk system).

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar du med for mye/for stor håndbagasje? Nei, den skal jo veies.
Legger du ned setet før avgang og lar det bli nede til etter landing? Jepp. Men prøver å bare gjøre litt, slik at ikke personale ser det å påpeker det.
Reiser du deg og drar ut hånbagasjen før flyet har stoppet? Nei, aldri. Reiser meg ikke opp før folk begynner å gå mot utgangen.
Prater du i mobilen under taksing? Det har aldri skjedd, men hadde nok tatt den om det hadde ringt. Skrur ALDRI telefonen på flymodus. Det er bare noe tull de har funnet på.
Har du håndbagasjen på gulvet (ikke under setet) eller i fanget under avgang eller landing? Nei, det er ubehagelig.
Hører du på musikk under sikkerhetsdemonstrasjonen? Ja, ofte.
Spiser du nøtter hvis flyvertinnen sier fra om allergikere ombord? Nei, det hadde jeg respektert. Men har aldri opplevd dette.

Anonymkode: 53cf7...665

Jeg har aldri opplevd at håndbagasje veies. 

Anonymkode: fcdbf...b60

Skrevet
5 hours ago, MyzTeri said:

Jeg tar av meg sko.

Og så legger jeg min flid i å finne en rad hvor jeg med sannsynlighet kan bli alene under flyturen. 9/10 ganger treffer jeg. Jeg er den som sitter krølla opp i setet med føttene oppunder meg over 2 seter.

det gjør jeg også

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uoppmerksom? Handler om å vise respekt for sikkerheten og informasjonen du får, ikke gi faen. Som de fleste gjør i dagens samfunn.

Anonymkode: c6d71...2aa

Ja uoppmerksom. Som i at man hører på musikk mens sikkerhetsdemonstrasjonen pågår, for eksempel. Jeg forsvarer ikke å drite i regler, men jeg håper og tror at selv folk som gjør det er verdt å hjelpe og redde livet til.
Jeg har heller ikke inntrykk av at de fleste gir faen.

AnonymBruker
Skrevet

For stor håndbagasje har jeg tatt med noen ganger, men går stort sett bra. Man får stappet det inn en plass. Det med allergikere har jeg aldri opplevd, men ville selvsagt ikke satt meg til for å spise nøtter om en person potensielt kan dø av det. Da får de nøttene vente til senere.

De andre tingene gjør jeg ikke og de gangene jeg flyr så sjekker flyvertinnene over kabinen så de som glemmer seg får alltid beskjed om det.

Ellers opplever jeg sjeldent at andre gjør de tingene heller. Kanskje noen glemmer å ta opp stolryggen, men de fleste følger reglene og vet hvordan det er å fly. Jeg synes det er verst på sånne charterflyvninger. Vet ikke hva det er, men folk mister totalt hemninger og vett noen ganger.

Anonymkode: 3e3b8...9a3

AnonymBruker
Skrevet

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

  • Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

Jeg følger alltid med, dels av respekt, og dels av flyskrekk og behovet for rutine. Men helt ærlig kan jeg ikke si det er noen forskjell fra flyselskapene? De benevner ting litt ulikt, men innholdet er det samme? Har bare flydd SAS og Norwegian da, sikkert noe forskjell på propeølflyene til Widerøe.

Men: slik funker beltet, slik tar du på flytevest, lavt trykk = behov for oksygen, trekk masken hardt til deg/med et rykk for å aktivere oksygenet, finn din nærmeste nødutgang, exitskilt, lys i midtgangen, "les ytterligere informasjon på sikkerhetskortet du finner i stollommen foran deg". Hva er forskjellig? 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

Jeg flyr utelukkende med Norwegian, men generelt er sikkerhetsrutinene ganske generelle og overordnet på tvers av flyselskap. Det er ganske logisk. Hvis det mot formodning skulle skje noe er det viktig at informasjonen er strømlinjet. Når det er sagt bruker nå både Norwegian og SAS Boeing sine flymodeller. Boeing er ganske hardfør på markedet. 

Anonymkode: fcdbf...b60

Gjest Linaria
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

Morsom utfordring. Skal prøve å få med alle punktene, men kan være jeg glemmer rekkefølgen og sånn.

If the pressure drops in the cabin, an oxygen mask will be released from a panel above your head. Place the mask over your nose and mouth and breathe normally. Always put on your own mask first before helping others.

Look around for the emergency exit closest to you. It may be behind you. If you see fire outside the window, do not open the door. Leave all your belongings, take off high heels.... glemt detaljene her. Noe med lys på gulvet langs midtgangen.

In the rare case of landing in water, you can find a safety jacket in the pocket below your seat. Pull the rope to inflate the jacket. Do not inflate the jacket inside the plane. There is a mouthpiece for further inflation. There is an automatic light and a whistle to further attract attention.

 

Engelsken er sikkert feil til tider, men flyr lite til eller inni Norge.

Tror ikke det er store forskjeller på selskapene på akkurat dette her, kanskje unntatt plassering av redningsvest?
Synes ikke man skal trenge å kunne den ordrett så lenge man får med seg de viktigste stegene. Tror ikke de som følger nøye med husker den ordrett i det flyet lander i havet heller. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Linaria skrev:

Morsom utfordring. Skal prøve å få med alle punktene, men kan være jeg glemmer rekkefølgen og sånn.

If the pressure drops in the cabin, an oxygen mask will be released from a panel above your head. Place the mask over your nose and mouth and breathe normally. Always put on your own mask first before helping others.

Look around for the emergency exit closest to you. It may be behind you. If you see fire outside the window, do not open the door. Leave all your belongings, take off high heels.... glemt detaljene her. Noe med lys på gulvet langs midtgangen.

In the rare case of landing in water, you can find a safety jacket in the pocket below your seat. Pull the rope to inflate the jacket. Do not inflate the jacket inside the plane. There is a mouthpiece for further inflation. There is an automatic light and a whistle to further attract attention.

 

Engelsken er sikkert feil til tider, men flyr lite til eller inni Norge.

Tror ikke det er store forskjeller på selskapene på akkurat dette her, kanskje unntatt plassering av redningsvest?
Synes ikke man skal trenge å kunne den ordrett så lenge man får med seg de viktigste stegene. Tror ikke de som følger nøye med husker den ordrett i det flyet lander i havet heller. 

Godt jobbet! Men tar de det på engelsk på innenriksfly? 

Du glemte introen også: beltet lukkes, strammes og åpnes på denne måten. Vi anbefaler at du alltid har det festet når du sitter i setet. 

Og det er en vesensforskjell mellom SAS/Norwegian og Widerøe sine propellfly, noe som «mangler» - men hva?

Anonymkode: 036a1...aa2

Gjest Linaria
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Godt jobbet! Men tar de det på engelsk på innenriksfly? 

Du glemte introen også: beltet lukkes, strammes og åpnes på denne måten. Vi anbefaler at du alltid har det festet når du sitter i setet. 

Og det er en vesensforskjell mellom SAS/Norwegian og Widerøe sine propellfly, noe som «mangler» - men hva?

Anonymkode: 036a1...aa2

Jeg vet ikke. Jeg har aldri flydd innenriks i Norge da jeg bor i utlandet, så jeg flyr mest fra utlandet til andre land, ikke så mye i Norge. Bestemte meg for å se om jeg husket likevel. Tror da det er engelsk på innenriksfly forresten? Er da mange som ikke snakker norsk som flyr innenriks. Jeg har flydd innenriks i Sør-Amerika og der var det på engelsk, til og med.

Ja, så det var noen småting jeg glemte, som å skru av elektronikk og hvordan beltet funker, men det betyr ikke at jeg ikke bruker belte på fly, altså 😀Var bare så fokusert på hva man skulle gjøre i nødstilfelle.

AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2019 den 20.43, visp skrev:

Jeg hører på musikk under sikkerhetsdemonstrasjonen. Det er vel den eneste regelen som brytes.

Slutt med det! Syns det er så uhøflig ovenfor kabinpersonalet. Det er direkte frekt og sitte med headset på, eller prate med sidemannen da.  Jeg flyr ofte, og som oftest flere flygninger etter hverandre...og følger alltid med på sikkerhetsdemo`en. Hvorfor?? Fordi den jobben er den viktigeste kabinpersonalet gjør, sikkerhet er viktigst! og jeg vil ikke sitte ved siden av noen som aldri følger med og ikke aner hva de skal gjøre i en nødsituasjon..  

Anonymkode: 837ae...3fb

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt lovlydig, ihvertfall når jeg flyr. Følger alltid med på sikkerhetsdemonstrasjonen, og har telefonen i flymodus, har aldri lagt setet ned og håndbagasjen får alltid plass under setet foran. 

 

Anonymkode: 8571a...efc

Gjest Optimo
Skrevet
På 11.6.2019 den 1.02, AnonymBruker skrev:

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

Denne kan ingen utenat!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser nøtter og sjokolade, og drikker appelsinjuice selv om de opplyser om allergikere ombord. Som en annen bruker skriver over, flyselskapene får sende ut en SMS i god tid før avgang om vi skal ta med noe annet. Evt får de servere noe gratis. Ikke snakk om at jeg sitter sulten i 3-5 timer om jeg har mat og drikke med meg..,

Anonymkode: 8f9c3...fa8

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser nøtter og sjokolade, og drikker appelsinjuice selv om de opplyser om allergikere ombord. Som en annen bruker skriver over, flyselskapene får sende ut en SMS i god tid før avgang om vi skal ta med noe annet. Evt får de servere noe gratis. Ikke snakk om at jeg sitter sulten i 3-5 timer om jeg har mat og drikke med meg..,

Anonymkode: 8f9c3...fa8

Det kan hende du må vente lengre på mat hvis flyet må nødlande. Og har du bare med nøtter til en flere timers flight, hvis du er så redd for å bli sulten?

Anonymkode: fc1b2...566

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2019 den 1.02, AnonymBruker skrev:

Og til alle dere som kan sikkerhetsregla utenat og ikke følger med, kan de demonstrere den her for meg, ordrett? Og få frem forskjellene til SAS, Norwegian og Widerøe? La oss ta kun de som flyr innenriks da, sånn for enkelhets skyld...

Anonymkode: 036a1...aa2

Jeg er på et fly seks ganger i uka. 

Jeg kan feste beltet. Jeg sitter alltid på rad 1-3, så vet hvor nødutgang er. Jeg vet at jeg skal ta på min maske før jeg bryr meg om eventuelle drittunger og eldre om bord. Jeg vet at bagasjen skal ligge igjen, at jeg skal sparke av meg skoene (hæler). At vesten ligger under setet, og om røde handtak og munnstykke etter kontakt med vann, om den ikke blåser seg opp automatisk. Jeg vet jeg burde hatt telefonen i flymodus, selv om jeg ikke bryr meg. Og legger handbagasjen der den skal være. Og røyke har jeg aldri gjort uansett. 

Sikkert noe som er glemt. Men sannsynligheten for at jeg skal befinne meg i vannet, etter å ha hoppet på en sklie med høye hæler (common sence) og se etter kabinbesettingens røde redningsvester (som uansett ikke kan hjelpe meg om jeg flyter rundt midt ute på havet), er vel 1/1 000 000 på at jeg skal omkomme i en bilulykke på vei til flyplassen. 

Så dette er ikke noe jeg bruker mange timer av mitt liv på i året. Da ser jeg heller på en god Netflix serie. 

Anonymkode: 22fad...825

  • Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med det! Syns det er så uhøflig ovenfor kabinpersonalet. Det er direkte frekt og sitte med headset på, eller prate med sidemannen da.  Jeg flyr ofte, og som oftest flere flygninger etter hverandre...og følger alltid med på sikkerhetsdemo`en. Hvorfor?? Fordi den jobben er den viktigeste kabinpersonalet gjør, sikkerhet er viktigst! og jeg vil ikke sitte ved siden av noen som aldri følger med og ikke aner hva de skal gjøre i en nødsituasjon..  

Anonymkode: 837ae...3fb

Øreproppene syns ikke da. Jeg er ganske drilla på sikkerhetsrutinene og er veldig sikker på at ingen kommer til å følge noen av de den dagen det går galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...