AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Jeg har nå på 6 måneder nå gått ned fra 83 kg til 62 kg. Er det sånn at jeg skal ha mindre kalorier for å holde vekten pr dag, jeg som har gått ned i vekt- enn en som alltid har veid 62 kg? Altså på disse kalori-kalkulatorene på nett står det at når man veier 62 kg, så skal man ha ca 1900 kalorier som dagsbehov for å verken gå opp eller ned i vekt, men gjelder det også meg som har gått ned til den vekten jeg er nå? Eller må jeg spise mindre kalorier så kroppen ikke skal "sluke til seg alt" og bare legge på seg igjen? Jeg forstår ikke dette, og setter stor pris på svar Anonymkode: d80ae...08d
Gjest loveli Skrevet 9. juni 2019 #2 Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå på 6 måneder nå gått ned fra 83 kg til 62 kg. Er det sånn at jeg skal ha mindre kalorier for å holde vekten pr dag, jeg som har gått ned i vekt- enn en som alltid har veid 62 kg? Altså på disse kalori-kalkulatorene på nett står det at når man veier 62 kg, så skal man ha ca 1900 kalorier som dagsbehov for å verken gå opp eller ned i vekt, men gjelder det også meg som har gått ned til den vekten jeg er nå? Eller må jeg spise mindre kalorier så kroppen ikke skal "sluke til seg alt" og bare legge på seg igjen? Jeg forstår ikke dette, og setter stor pris på svar Anonymkode: d80ae...08d Det avhenger av mye. Beveger du deg generelt mye mer nå? Da kan du spise like mange kalorier. Følg med på inntak og vekt, så ser du ca hvor mange kcal du skal ligge på for å holde vekten. Men generelt, så "trenger" en tung kropp flere kcal for å holde vekta enn en liten kropp ja.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Det er ofte slik at en som "alltid" har vært x antall kilo vil kunne spise mer uten å gå opp i vekt enn en som har gått ned til x kilo fra en høyere vekt, ja. Ville prøvd meg litt fram! Hvilken kalkulator har du brukt? Jeg synes denne har passet best for meg: https://www.calculator.net/calorie-calculator.html?ctype=metric&cage=20&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=165&cheightmeter=180&ckg=65&cactivity=1.465&cmop=0&coutunit=c&cformula=m&cfatpct=20&printit=0 Anonymkode: a17aa...9aa
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 Ja, du må spise ca 20 % mindre etter vektnedgang, enn de som har samme vekt uten tidligere vektnedgang. Han fedmeprofessoren som er en del i media har snakket om dette - du finner det sikkert om du googler litt. Anonymkode: bf53a...174 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 Så med andre ord skal jeg spise 1500 kalorier som er 20 prosent mindre av anbefalt 1900 kalorier. Lite å lev av for resten av livet, men sånn er det jo såklart:/ Ts 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du må spise ca 20 % mindre etter vektnedgang, enn de som har samme vekt uten tidligere vektnedgang. Han fedmeprofessoren som er en del i media har snakket om dette - du finner det sikkert om du googler litt. Anonymkode: bf53a...174 Anonymkode: d80ae...08d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så med andre ord skal jeg spise 1500 kalorier som er 20 prosent mindre av anbefalt 1900 kalorier. Lite å lev av for resten av livet, men sånn er det jo såklart:/ Ts Anonymkode: d80ae...08d Ja, og det er vist at denne effekten er langvarig, kanskje livsvarig. Det er virkelig ikke rart at de aller, aller fleste går opp i vekt igjen etter vektnedgang... Anonymkode: bf53a...174 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du må spise ca 20 % mindre etter vektnedgang, enn de som har samme vekt uten tidligere vektnedgang. Han fedmeprofessoren som er en del i media har snakket om dette - du finner det sikkert om du googler litt. Anonymkode: bf53a...174 Er dette virkelig sant? Anonymkode: a7b47...588
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 På 9.6.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev: Ja, du må spise ca 20 % mindre etter vektnedgang, enn de som har samme vekt uten tidligere vektnedgang. Han fedmeprofessoren som er en del i media har snakket om dette - du finner det sikkert om du googler litt. Anonymkode: bf53a...174 Kan noen forklare meg hvordan det er mulig? Anonymkode: a7b47...588
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 På 10.6.2019 den 1.25, AnonymBruker skrev: Er dette virkelig sant? Anonymkode: a7b47...588 Det stemmer. Sett en særdeles god dokumentar om dette på NRK for noen år tilbake. Anonymkode: dcc2a...28d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Sett en særdeles god dokumentar om dette på NRK for noen år tilbake. Anonymkode: dcc2a...28d Takk for svar! Da er det på en måte lønnsomt (kalorimessig og økonomisk) å gå opp i vekt for å gå ned i vekt, ettersom man trenger mindre mat etter vektnedgangen enn dersom man ikke hadde hadde gått opp i vekt først. Anonymkode: a7b47...588
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 Jeg ville heller satt i gang en enda mer aktiv livsstil slik at man kan leve litt mer normalt i matveien hvis det virkelig er sånn at TS må leve på 1500 kcal.. Har aldri hørt om dette, jeg. Jeg trodde at man kunne legge seg på et noenlunde normalt kaloriinntak etterhvert (i mine øyne er 1500 kcal ganske restriktivt) så lenge man økte veldig gradvis. Anonymkode: 69bf5...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #12 Skrevet 12. juni 2019 På 9.6.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev: Ja, du må spise ca 20 % mindre etter vektnedgang, enn de som har samme vekt uten tidligere vektnedgang. Han fedmeprofessoren som er en del i media har snakket om dette - du finner det sikkert om du googler litt. Anonymkode: bf53a...174 Kan noen forklare på en lettfattelig måte, hvordan dette er mulig? Anonymkode: a7b47...588 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #13 Skrevet 12. juni 2019 Jeg er 165 og veier 59 kilo. Kan spise 1600 kalorier uten å legge på meg. Når jeg trener kan jeg spise mer, tilsvarende det jeg forbrenner på trening. Har veid opptil 70 kg og har talt kalorier i mange år. Anonymkode: 6d901...c45 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #14 Skrevet 12. juni 2019 På 11.6.2019 den 9.38, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Sett en særdeles god dokumentar om dette på NRK for noen år tilbake. Anonymkode: dcc2a...28d Det stemmer ja, men ikke nødvendigvis for alltid. Mange jobber seg sakte opp til det «vanlige» kaloribehovet etter litt tid ved å innføre flere kalorier sakte. Det er individuelt hvor lang tid det tar, men det må gjøres forsiktig så hvis man har tålmodighet går det. Anonymkode: 3441a...85f
Tvist Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 På 12.6.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev: Kan noen forklare på en lettfattelig måte, hvordan dette er mulig? Anonymkode: a7b47...588 Synes å huske at jeg har hørt at kroppen lager flere fettceller når man legger på seg. Når man går ned i vekt forsvinner de ikke, de blir bare mindre fulle.Og så blir det da mer vanskelig enn for de som aldri har vært overvektige. Men understreker at dette bare er min teori... 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 Du legger ikkenpå deg ved å spise det du forbrenner hver dag. Du må finne ut hva du forbrenner hver dag. Hold deg på 1900kalorier hver dag i en uke, se om du har lagt på deg eller ei. Slik holder du på til du får rett antall kalorier for å holde vekten. Når du har funnet den, så kan du godt spise 2500kalorier den ene dagen og 1200 neste. Er om du har kaloriunderskudd pr uke som gir vektnedgang, ikke pr dag. Anonymkode: 60238...64a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 Legg deg på 1900 hvis det som er estimatet for din kropp, vei deg 1 gang per uke og juster det over langs. Det er alt for mange usikre parameter som spiller inn til at noen som helst kan si akkurat hvor mye mat du trenger for å gå i null. Bruk badevekt. Det er mye sikrere enn å teoretisere så mye. For alt noen her vet, vil du trenge mer enn 1900, når alt kommer til alt. Anonymkode: 7117b...0bb
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juni 2019 #18 Skrevet 13. juni 2019 33 minutter siden, Tvist skrev: Synes å huske at jeg har hørt at kroppen lager flere fettceller når man legger på seg. Når man går ned i vekt forsvinner de ikke, de blir bare mindre fulle.Og så blir det da mer vanskelig enn for de som aldri har vært overvektige. Men understreker at dette bare er min teori... Det er riktig. De er mer mottakelig for å lagre mer fett.
Mehr Skrevet 13. juni 2019 #19 Skrevet 13. juni 2019 35 minutter siden, Tvist skrev: Synes å huske at jeg har hørt at kroppen lager flere fettceller når man legger på seg. Når man går ned i vekt forsvinner de ikke, de blir bare mindre fulle.Og så blir det da mer vanskelig enn for de som aldri har vært overvektige. Men understreker at dette bare er min teori... Det er ikke bare din teori, det er også fakta! Det kan virke lite motiverende for de som skal ned i vekt, men det er viktig å ikke bruke denne teorien som unnskyldning. Ja, det er vanskelig å gå ned i vekt og å faktisk holde vekta, men det er fullt overkommelig så lenge man er dedikert og bevisst på hva man spiser.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #20 Skrevet 13. juni 2019 Jeg er 159 og 64 kg, og har vært +/- den vekta siden ungdomstida. Med min stillesittende jobb, pendling og sofaslask på kveldene er ca 1500 kcal det jeg trenger for å holde vekta. Aktivitet gjør jo at det øker. Fra fattigmannskår genetisk sett, så jeg er sikkert bygget for å utnytte hver minste smule av det jeg får i meg 😂 Anonymkode: e74c4...9a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå