AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Er dette egentlig lov? Kan en arbeidsgiver i kommunen velge å ansette en ufaglært person foran en fagarbeider, f.eks i et vikariat? Hvor intensjonen tydeligvis er å spare penger..? Sett at en ufaglært og en fagarbeider har hatt vikariater på samme sted i ett år. Begge får beskjed om at de ikke har jobb videre etter ferien. Så etter ferien blir den ufaglærte tilkalt og får jobb videre, mens fagarbeideren får ingenting. Er det lovlig? Jeg er inne i en liknende situasjon, hvor jeg er fagarbeideren, og redd for at jeg skal bli valgt bort av økonomiske årsaker. Anonymkode: 95263...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er lov. Anonymkode: a55a2...9f9 Kilde til lovverk? Anonymkode: 95263...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 Fullt lovlig, så lenge det er tilkalling det er snakk om. Fast ansettelse blir noe annet. Sjekk selv i Lovdata. no, arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 75166...5df 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 Jeg fikk akkurat fast som ufaglært foran en faglært. De sparer ikke noe på det da jeg har høyere ansiennitet. Det går nok litt på egnethet og. Hva lovverket sier aner jeg ikke. Anonymkode: 44379...805 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 Det er lov i vikariat som ikke varer for lenge, men jeg husker ikke hvor lang periode det dreier seg om. Sjekk med fagforening! Dersom det bare er snakk om tilkallingsvikar kan de gjøre som de vil uansett. Anonymkode: a8a0f...76a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 Usikker, men må bare si noe om dette. Som tante til barn i skolealder, ser jeg på det som hårreisende at det er økonomien som er viktigst, og ikke barns behov. Mange barn får ikke det de har krav på, fordi skolen nedprioriterer dem. Veldig mange vikarer er 19-20 år og kommer rett fra videregående. I tillegg har de flust med undervisningstimer, uten at de har snøring på faget. Elever skal ha krav på pedagogisk personale i de fleste fag, og det praktiseres IKKE her. Jeg lurer på hvilke instanser man kan henvende seg til, om man mener det blir begått regelbrudd på f.eks en skole..? Jeg har så lyst til å få problemet ut i lyset. Anonymkode: 915d0...e23 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Hva søkte de etter da? Søkte de etter en fagarbeider? Anonymkode: 7442d...f94
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 Sto det noe i hennes kontrakt noe om mulighet for forlengelse? Og ikke i din? Har du snart vært i vikariat i 3 år så du har rett på fast stilling? Kan det være at de unngår faste ansettelser? Anonymkode: 7442d...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå