Gå til innhold

Profesjonell hjelp til hageplanlegging m.m.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har erfaring med profesjonell hjelp til planlegging av hage og gårdstun? Vet ikke hva disse ekspertene kalles?

Skulle så gjerne hatt litt tips til gårdstunet vårt, plassering av planter, bed osv. Har ny, stor plen som akkurat nå ser ut som en fotballbane...

Skulle også hatt tips om hvilke farger som passer på hus,driftsbygning osv. for å få en fin helhet på det hele.

Hvor henvender jeg meg? Er det fryktelig dyrt?

Rogaland. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du er ute etter en Landskapsarkitekt, jeg.

Mamma og pappa brukte en slik da de flyttet til ett nybyggd hus for endel år siden, og det ble riktig så flott..... Men behøver jo ikke akkurat følge alt disse foreslår/tegner - men de setter virkelig egen kreativitet igang også. Men det hele koster jo litt, da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få en fra et hagesenter til å komme hjem til deg...og det tror jeg ikke koster noe hvis du handler der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli veldig dyrt!

Råder deg heller til å lese noen hagebøker/bøker om planlegging av hage. Da lærer du mye, og plukker opp masse gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Da vi bygde huset fikk vi profesjonell hjelp til hagen hos en planteskole i nærheten. Vi betalte ingenting for hjelpen, han hjalp oss til å se hage og hus som en helhet, iom at vi har bygd et funkis-hus så skal hagen stå i stil ... Jeg anbefaler deg å gjøre det samme ... Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er landskapsarkitekt. Du kan enten gå til et privat kontor eller kontakte studentene som går på Norges Landbrukshøgskole på Ås Anleggsgartnere tegner ofte hager gratis, men tanken er jo at de skal få solgt litt da. Der stiller du friere med en landskapsarkitekt. Må innrømme at jeg syns tegninger gjort av anleggsgartnere ofte (ikke alltid) virker banale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tenkte også på å leie inn en landskapsarkitekt, men så endte jeg heller på et hageplanleggingskurs hos Aftenskolen. Lekte med tanken på ekstern hjelp etter det også, men så har liksom kunnskapen satt seg og interessen bredd om seg. Har man en smule interesse så går det altså an å gjøre det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar alle sammen!

Ang. landskapsarkitekt: Går det an å få besøk av en slik en dag som kun hjelper oss med å finne løsninger hvor vi etterpå kan gå igang og gjøre selve arbeidet selv?

Sånn ca. hvor mye kan du se for deg at et slikt hjemmebesøk vil koste?

Jeg føler vi trenger en utenforstående til å se tunet vårt i helhet og gi oss tips om farger, planter, trær, plassering av nye bygninger o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i å gjøre litt selv får du massevis av tips på forumet til www.hagegal.info Velig bra forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landskapsarkitekten

En god landskapsarkitekt hjelper deg med å finne det særegne ved din tomt, fremheve det som er positivt ved tomten og skjule/dempe det som ikke er så bra. Et godt formspråk og en god funksjon er avhengig av hverandre. Han/hun kan hjelpe deg å finne "gratis" materialer i naturen (spør grunneier) som du kan bruke, eks elvestein, heller, bregner, furutrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

sjå på www.landark.no

Ho skal heim til oss og ha ein inspirasjonstime. Det kostar 1500 kr. Ho er i Rogaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

En hagedesigner i Oslo skal ha 1250 for en ide time (befaring).

Anbefaler ikke Feng Sui-designere eller hva de heter. Bare humbug........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisite (?) nr av Bo Bedre, dansk utgave, har et ekstrabilag med supre trinn for trinn hage-ideer, hvis du ender opp med å planlegge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Synes det er en god investering å kontakte en profesjonell hagedesigner eller landskapsarkitekt. Det høres ut som en stor jobb der mange ulike elementer skal knyttes sammen. En god og skikkelig grunnplan for hagen vil gjøre hagen brukervennelig, og det vil være lettere å tilpasse egne ideer.

Å gjøre jobben selv kan bli både tidkrevende og dyrt når man prøver og feiler. Da blir det å leie inn hjelp en liten investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hvor utdannes det hagedesignere? Dette er vel en tittel man selv finner ut at man vil ha. Vet ikke hva en hagedesigner legger i planlegging av en hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen norsk utdannelse så vidt jeg vet. Enten england eller danmark hvis de ikke er landskapsarkitekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...