-jk- Skrevet 9. juni 2019 #21 Skrevet 9. juni 2019 Her er et kjapt overslag for totalrenovering: Bad, pr. stk. 400-500.000,- Kjøkken, pr. stk. 400-500.000,- Nytt tak 500.000,- Ny kledning 400.000,- Nye vinduer 200.000,- Med et par bad, kjøkken, kledning og tak er man altså fort allerede på 2,5 mill. Så kommer etterisolering, retting av gulv, fjerning av fuktskader, nye overflater (gulv/vegger/tak), endring av planløsning +++. Tipper minimum 4 mill. og man sitter fortsatt på et hus med noenlunde gammel planløsning. Det elektriske anlegget må sikkert renoveres også. Regn med 100-200k i elektriker-regninger. Kan man gjøre ting selv kan man slippe unna med 200k for bad og det samme for kjøkken, 300k for både kledning og vinduer, 200k for tak osv. Da blir regnestykket et HELT annet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #22 Skrevet 9. juni 2019 Jeg hadde lett renovert er gammelt hus. Spesielt hvis det er et spesielt hus hvor jeg kan ta vare på mye originalt. Men nå elsker jeg interiør og arkitektur, jeg har ikke barn, og selv om jeg hadde satt bort jobben ville jeg vært prosjektleder og hatt en finger med i spillet på absolutt alt. Jeg vil tro at det koster mye mer å rive og bygge nytt. Men hvor mye er vanskelig å vite. Har dere sjekket om dere i det hele tatt får lov til å rive huset? Anonymkode: a1278...e9a 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #23 Skrevet 9. juni 2019 Hvor stor er tomta? Hvis tomta er av god størrelse kunne det muligens vært en idé å rive huset og fradele tomta som kan selges på det åpne markedet, for så å bygge et nytt hus på din gjenværende tomt. Dette gjøres ofte i større byer der gode tomter er mangelvare. Man kan få mye igjen for ei tomt, noe som kan være med å finansiere ett nytt hus. Jeg hadde unngått totalrenovering på et så gammelt hus.. Men noen liker nye hus, mens andre er helt fortapte i gamle hus med sjel. Du må finne ut hva du selv trives best med tenker jeg ☺️ Lykke til ☺️ Anonymkode: 9390d...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #24 Skrevet 9. juni 2019 Vi spurte en byggmester om dette, og fikk til svar at renovering ville bli ca 2,5 mill. Hvis vi hadde revet huset og bygget nytt, så ville prisen blitt ca 3,5 mill. (Helt uten egen-innsats) Anonymkode: 44c9b...709 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #25 Skrevet 10. juni 2019 10 timer siden, -jk- skrev: Her er et kjapt overslag for totalrenovering: Bad, pr. stk. 400-500.000,- Kjøkken, pr. stk. 400-500.000,- Nytt tak 500.000,- Ny kledning 400.000,- Nye vinduer 200.000,- Med et par bad, kjøkken, kledning og tak er man altså fort allerede på 2,5 mill. Så kommer etterisolering, retting av gulv, fjerning av fuktskader, nye overflater (gulv/vegger/tak), endring av planløsning +++. Tipper minimum 4 mill. og man sitter fortsatt på et hus med noenlunde gammel planløsning. Det elektriske anlegget må sikkert renoveres også. Regn med 100-200k i elektriker-regninger. Kan man gjøre ting selv kan man slippe unna med 200k for bad og det samme for kjøkken, 300k for både kledning og vinduer, 200k for tak osv. Da blir regnestykket et HELT annet. Disse summene var da voldsomme. Sist heh pusset opp bad brukte jeg 300.000 for totalrenovering. Kjøkken fra Sigdal, hth etc får man til 200.000 med montering og hvitevarer. Det er gitt at huset har mye fuktskader. Hus fra den tiden ble bygget med materialer av mye høyere kvalitet enn i dag, Ts: Du bør få inn for eksempel mesterbygg til å gå gjennom de to alternativene med deg. SINTEF sier i utgangspunktet at det er billigere å renovereyenn å bygge nytt. Husk også at det dere eventuelt har i lån nå blir tomteprisen og at lånekostnadene på et byggelån er noe helt annet enn et boliglån. River du huset, har ikke banken noe sikkerhet. Anonymkode: 6680c...234 4
Kvalitet Skrevet 10. juni 2019 #26 Skrevet 10. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, så ca totalt 2,3 mill på å la entreprenører renovere? Da vil det jo bli rimeligst å gjøre det, heller enn å rive og bygge. Men ja, skjønner jo at for videre salg i fremtiden så er det bedre å bygge nytt. Vet bare ikke om jeg klarer å rive huset. Anonymkode: 36087...c44 Leste et sted at det var best å ta kontakt med en arkitekt før mans starter en slik omfattende prosess slik at det kan utarbeides en helhetsplan. Prisen du referer til på 2,3 var vell Ca pris for 7 år siden. Kjøkken og bad er fort 500K, bare et pent parkettgulv koster over 100K.,kledning, tak, vinduer, el- anlegg .... kanskje riving av vegger? Ny trapp 60K og oppover....! Jeg har pusse opp en del, gammelt blir sjelden nytt, heller ikke billigere. Jeg hadde bygget nytt, uten tvil
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #27 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, Kvalitet skrev: Leste et sted at det var best å ta kontakt med en arkitekt før mans starter en slik omfattende prosess slik at det kan utarbeides en helhetsplan. Prisen du referer til på 2,3 var vell Ca pris for 7 år siden. Kjøkken og bad er fort 500K, bare et pent parkettgulv koster over 100K.,kledning, tak, vinduer, el- anlegg .... kanskje riving av vegger? Ny trapp 60K og oppover....! Jeg har pusse opp en del, gammelt blir sjelden nytt, heller ikke billigere. Jeg hadde bygget nytt, uten tvil Vi rådførte oss med arkitekt. Kostet ca 10 000, men det var ikke mye han gjorde. Prisen var for 7 år siden, ja. Det ble ikke mye forskjell i kvadratmeterprisen på nytt og gammelt, siden det nye er mye større. Hvis det er arkitektoniske ting ved det gamle huset fra som TS ønsker å ta vare på, så kan det fint ordnes på nybygg. Anonymkode: 54c1a...5e7
-jk- Skrevet 10. juni 2019 #28 Skrevet 10. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse summene var da voldsomme. Sist heh pusset opp bad brukte jeg 300.000 for totalrenovering. Kjøkken fra Sigdal, hth etc får man til 200.000 med montering og hvitevarer. Anonymkode: 6680c...234 Ja, et bad på 4-6m2 kan koste rundt den summen. Er det snakk om 12m2 med dusj, badekar og dobbel vask samt fliser overalt og vegghengt toalett kommer du neppe under 500k. Vi gjorde alt selv og kom ut på 250k for et slikt bad på 10m2 + vaskerom på 6m2, men da var det snakk om hundrevis av arbeidstimer som ville kostet flesk å sette bort. Kjøkkenet får man til 200k ja, om det ikke er for stort og man velger rimelige hvitevarer samt billigste type laminat benkeplate. Men så skal gulv og vegger rettes opp, kanskje isoleres ekstra, det skal legges gulvbelegg, vegger skal behandles og man skal også ha noe i taket. Kanal til ventilator, elektrisk anlegg må legges opp på nytt (mange kurser til kjøkken), rørlegger må inn og koble og det skal monteres belysning. Da stiger regningen ganske kraftig. Vi havnet på 300k for vårt kjøkken på 16m2, igjen med det aller meste gjort selv. Elektriker brukte flere dager. Og dette var Kvik-kjøkken, et av de rimeligste merkene.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #29 Skrevet 10. juni 2019 2 timer siden, -jk- skrev: Ja, et bad på 4-6m2 kan koste rundt den summen. Er det snakk om 12m2 med dusj, badekar og dobbel vask samt fliser overalt og vegghengt toalett kommer du neppe under 500k. Vi gjorde alt selv og kom ut på 250k for et slikt bad på 10m2 + vaskerom på 6m2, men da var det snakk om hundrevis av arbeidstimer som ville kostet flesk å sette bort. Kjøkkenet får man til 200k ja, om det ikke er for stort og man velger rimelige hvitevarer samt billigste type laminat benkeplate. Men så skal gulv og vegger rettes opp, kanskje isoleres ekstra, det skal legges gulvbelegg, vegger skal behandles og man skal også ha noe i taket. Kanal til ventilator, elektrisk anlegg må legges opp på nytt (mange kurser til kjøkken), rørlegger må inn og koble og det skal monteres belysning. Da stiger regningen ganske kraftig. Vi havnet på 300k for vårt kjøkken på 16m2, igjen med det aller meste gjort selv. Elektriker brukte flere dager. Og dette var Kvik-kjøkken, et av de rimeligste merkene. Jeg hr totalrenovert tre ganger, så har relativt god oversikt. Bad koster ikke mye mer selv om størrelsen øker. Det er tiden til håndtverkere som koster. Ofte tjener man ikke så mye på å begynne å blande seg inn i for eksempel bad fordi det hele ender opp med å ta lenger tid når hobbysnekkere begynner. Vi brukte dyre 60*60 rettskårne fliser, downlights og dyrt inventar fra ballingsløv, så det siste badet vårt på 9 kvm var krevende for håndtverkene å bruke. Gulv og vegger kan fort måtte rettes opp, men i mindre grad når montør setter opp kjøkkenet fordi de justerer innredningen. Det gjorde i hvertfall hth som. I brukte sist. Vi brukte 120 000 på kjøkkenet på tilbud med helintegrerte hvitevarer fra Siemens til rundt 50.000. Du har helt rett i at elektriker og nye kurser er viktig, det har kostet med mellom 60 og 80.000 de gangene jeg har brukt det. Da med dyre leddimmere. komfyrvakt og 3-4 nye punkter i taket + annet småtteri rundt omkring. Rørlegger til kjøkken er etter min erfaring billig. Kommer innom 3 ganger og har kostet meg maks 20.000. Alt arbeid er selvsagt hvitt med papirer. Det du estimerer høres helt hinsides ut, og jeg tror du overvurderer hvor mye du har spart på å gjøre deler av arbeidet selv. Anonymkode: 6680c...234 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #30 Skrevet 10. juni 2019 Ts her. Dersom vi renoverer så kommer vi ikke til å velge de dyreste løsningene på hverken på gulv eller kjøkken, som f eks rådyrt parkett ser jeg ikke vitsen med. Kommer til å velge praktiske og rimelige løsninger. Det er ikke slik at huset er fullstendig skakkjørt og alt må ordnes. Det ble til en viss grad renovert på 80-tallet, samtidig som nybygg ble bygget på. Men jeg er ganske sikker på at det er fuktskader i kjeller da vann kommer opp av gulvet (sementgulv) og nede i gangen er det hvitt belegg til tider (steinfliser) i krokene. Nede i kjellerstuen blir det svart på noen av veggene etter det har gått en viss tid. Så kjelleren må ordnes, om vi skal beholde huset. Men trenger ingen fancy oppussing, det holder med et brukbart rom og et lite bad/toalett. Ellers er det å jevne ut gulv (er høydeforskjeller på gulv og tak i første etasje av en el annen grunn), og ordne planløsning. Men rimelige gulv. Og nytt, rimelig kjøkken. Det elektriske ble oppdatert på 80-tallet og delvis frem mot nå. Pusse opp/lage større bad i annen etasje, samt jevne ut gulv (samme merkelige opplegg som i første etasje..). Pluss pluss. Kledning og nytt tak utvendig. Ser jo at dette blir ganske mye nå. Men det å skulle rive huset virker ekstremt drastisk, og er redd deler av slekten hadde tatt sin død om vi gjorde det. Det har vært i vår familie lenge og mange har bidratt til oppussing den gang. Anonymkode: 36087...c44
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #31 Skrevet 10. juni 2019 M 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hr totalrenovert tre ganger, så har relativt god oversikt. Bad koster ikke mye mer selv om størrelsen øker. Det er tiden til håndtverkere som koster. Ofte tjener man ikke så mye på å begynne å blande seg inn i for eksempel bad fordi det hele ender opp med å ta lenger tid når hobbysnekkere begynner. Vi brukte dyre 60*60 rettskårne fliser, downlights og dyrt inventar fra ballingsløv, så det siste badet vårt på 9 kvm var krevende for håndtverkene å bruke. Gulv og vegger kan fort måtte rettes opp, men i mindre grad når montør setter opp kjøkkenet fordi de justerer innredningen. Det gjorde i hvertfall hth som. I brukte sist. Vi brukte 120 000 på kjøkkenet på tilbud med helintegrerte hvitevarer fra Siemens til rundt 50.000. Du har helt rett i at elektriker og nye kurser er viktig, det har kostet med mellom 60 og 80.000 de gangene jeg har brukt det. Da med dyre leddimmere. komfyrvakt og 3-4 nye punkter i taket + annet småtteri rundt omkring. Rørlegger til kjøkken er etter min erfaring billig. Kommer innom 3 ganger og har kostet meg maks 20.000. Alt arbeid er selvsagt hvitt med papirer. Det du estimerer høres helt hinsides ut, og jeg tror du overvurderer hvor mye du har spart på å gjøre deler av arbeidet selv. Anonymkode: 6680c...234 120K for et kjøkken hørtes for godt ut til å være sant. Vi har kun skifter benkeplate, vask, komfyr og oppvaskmaskin. Kommer på mellom 70 og 80 k. En fin benkeplate koster fort 15-20k, vår i stein kostet 40K. Integrert stekeovn med litt ekstra utstyr som pyrpolyse fort 12-14000. Tror neppe et passe stort kjøkken kommer under 200K om man ikke ønsker det helt billigste. Anonymkode: 2ff62...0b9
Ginny Skrevet 11. juni 2019 #32 Skrevet 11. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: M 120K for et kjøkken hørtes for godt ut til å være sant. Vi har kun skifter benkeplate, vask, komfyr og oppvaskmaskin. Kommer på mellom 70 og 80 k. En fin benkeplate koster fort 15-20k, vår i stein kostet 40K. Integrert stekeovn med litt ekstra utstyr som pyrpolyse fort 12-14000. Tror neppe et passe stort kjøkken kommer under 200K om man ikke ønsker det helt billigste. Anonymkode: 2ff62...0b9 Det spørs veldig da. Kjøpte ny integrert stekeovn (med pyrolyse 😛) + platetopp for 6500 i fjor 😊 Har riktignok ikke benkeplater i stein, men brukte et par hundrelapper på å pusse ned den jeg har i tre og olje den 😛
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #33 Skrevet 11. juni 2019 Vi regnet litt på det da i skal renovere vårt, og kom fram til at å renovere ble billigere for oss siden vi kan gjøre veldig mye selv, og syns det er gøy å bygge. Siden vi og har vanlige jobber så leier vi folk til å gjøre utvendig og værtette huset, samt vindusbyttene. Vi har muligheten til å bruke flere år på det og har estimert 5 år til vi er ferdig. Vi er veldig glade i det gamle huset så vi valgte å beholde det. Foreslår dere får utarbeidet tegninger for hva dere ser for dere og henter inn tilbud på det dere vil ha gjort, så ser du hvordan prisen blir. Anonymkode: 38311...1a8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #34 Skrevet 11. juni 2019 På 9.6.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev: Jeg lurer nå på hva dette koster, ikke alt arbeidet som må gjøres. Som sagt så blir det en økonomisk investering, vi kommer IKKE til å gjøre arbeidet selv! Ts Anonymkode: 36087...c44 Har ikke nøyaktig pris dessverre, men en bekjent hadde tilsvarende valg. De hentet prisoverslag på begge alternativer, hvor evt nybygg ville bli ca 200 m2 i klassisk moderne stil type ferdighus. Hun fikk anslag på nytt hus til ca 4 mill, og at renovering av det gamle ville bli dyrere (husker dessverre ikke nøyaktig prisoverslag). Hun ville egentlig beholde det gamle barndomshjemmet, men endte med å rive/bygge nytt pga pris. Anonymkode: f2839...af9
spinner Skrevet 11. juni 2019 #35 Skrevet 11. juni 2019 Synes dere skal bruke noen kroner på rådgivning fra arkitekt med erfaring med tilbygg og ombygging. Finn arkitekter i ditt område på https://www.arkitektur.no og se hva de har gjort før. Mange av dem er kjempegode på å finne smarte løsninger, og de vil også kunne antyde prisnivå på forskjellige løsninger. Hvis dere går for nybygg kan ofte et arkitekttegnet hus bli billigere og mer effektivt enn et ferdighus fordi dere får akkurat hva dere trenger og ønsker i stedet for en standardløsning. Ikke vær redd for å kontakte en "kjent" arkitekt. Prisene på gode og dårlige arkitekter er nokså like. 1
-jk- Skrevet 11. juni 2019 #36 Skrevet 11. juni 2019 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: M 120K for et kjøkken hørtes for godt ut til å være sant. Vi har kun skifter benkeplate, vask, komfyr og oppvaskmaskin. Kommer på mellom 70 og 80 k. En fin benkeplate koster fort 15-20k, vår i stein kostet 40K. Integrert stekeovn med litt ekstra utstyr som pyrpolyse fort 12-14000. Tror neppe et passe stort kjøkken kommer under 200K om man ikke ønsker det helt billigste. Anonymkode: 2ff62...0b9 68k i benkeplater her (Corian, 4+3m i vinkel og en 120x200 øy). Ovner kom på 40k (En stekeovn, en mikro og en kombi, Miele, kjøpt på tilbud med 30-40% rabatt). Kjøleskap og fryseskap 18k, ventilator 9k osv. Det blir fort penger av det... Bad har jeg klart å pusse opp for 50k i leiligheten, men da var det bare 4m2. Mao. meget liten innredning, ikke noe badekar osv. Et større bad koster en del mer i fliser og membran (det er ca. 90m2 med fliser på vårt mot ca. 20m2 i leiligheten), man skal gjerne ha vesentlig mye mer innredning, større dusjvegg og gjerne badekar. Endret 11. juni 2019 av -jk-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå