Gå til innhold

Totalrenovering av hus vs bygge nytt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et stort gammelt hus, med noe «nytt» påbygg. Dette huset trenger en totalrenovering i overskuelig framtid, bla ny kledning, nytt tak, endre planløsning inne, nytt kjøkken, nye bad, ordne fuktskader, bygge om kjeller osv. 

Alternativet er å rive huset og bygge nytt. Å selge er ikke et alternativ da vi trives på tomten og i området.

Er det noen som har totalrenovert en bolig og vet ca hvor mye penger det kostet?

Ser for meg at det å rive og bygge nytt blir dyrest og vil koste minimum 3-4 millioner. Pluss at huset har en sentimental verdi hos meg, så jeg vil helst ikke rive det om det kan unngås.

Supert hvis noen kan svare!

Anonymkode: 36087...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er byggeår på huset? 

Anonymkode: 4234c...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er byggeår på huset? 

Ikke helt sikker, tror 30-40 tallet. Og nybygg pluss noe renovering 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke helt sikker, tror 30-40 tallet. Og nybygg pluss noe renovering 80-tallet.

Et så gammelt hus kan virkelig bli en uendelig jobb som aldri blir ferdig. Det er først etter flere tiår man kan dra en konklusjon. Det kan dukke opp ubehagelige overraskelser når som helst. Og det vil aldri bli så bra byggteknisk som et nybygg uansett.

Jeg ville bygd nytt. Basert på erfaringer fra bekjente som har fått livskraften sugd ut av seg pga uendelig oppussing av gamle hus. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså det er ikke snakk om å gjøre dette selv, men å benytte oss av profesjonell som f eks Mesterhus! Kommer ikke til å gjøre noe av dette arbeidet selv. Ser det kanskje var uklart i hovedinnlegget! Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi totalrenoverte og bygget på et hus fra 50-tallet. Nytt tak, etterisolerte og ny kledning, nye vinduer, nytt røropplegg, nytt el-anlegg og flytting av vegger. Da vi var ferdig var det uansett ikke perfekt, fordi den opprinnelige planløsningen ikke lot seg endre slik vi ønsket. Og det ble aldri perfekt, selv om vi la inn betydelig innsats. Så på tross av ekstrem egeninnsats og store investeringer, så solgte vi og bygget nytt. Vi angret veldig på at vi ikke rev huset i stedet, og bygget nytt på tomten vi hadde, for tomten var veldig fin. Men nytt hus, med en planløsning som er skreddersydd for oss er helt himmelsk.

Anonymkode: 54c1a...5e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lurer nå på hva dette koster, ikke alt arbeidet som må gjøres. Som sagt så blir det en økonomisk investering, vi kommer IKKE til å gjøre arbeidet selv! Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å restaurere gamle hus kan lønne seg om man kan gjøre mye av arbeidet selv, og ta det over tid. Om alt arbeidet skal settes bort er det bare en smart ting å gjøre: riv og bygg nytt. Det blir garantert rimeligere, når det uansett er så mye som må gjøres. 

Bygger man nytt er det mye mer begrenset hva man kan gjøre selv i forhold til en restaureringsjobb. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer nå på hva dette koster, ikke alt arbeidet som må gjøres. Som sagt så blir det en økonomisk investering, vi kommer IKKE til å gjøre arbeidet selv! Ts

Renoveringen kom på 1,5 mill, da gjorde vi alt vi hadde lov til å gjøre selv. Tipper det hadde kommet på 7-800 tusen ekstra, dersom vi hadde satt det bort. Huset var til slutt på 140 m2, pluss full kjeller. Nytt hus kom på 4 mill, inkludert tomt. Da gjorde vi ingenting selv, for vi var lei av oppussing. Huset er på 260 m2. Sånn sett har vi mer for pengene nå. Dette er foresten 7 år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Som investering er det helt klart best å bygge nytt dersom det er så mange dyre utbedringer som må utføres på det eksisterende huset.

- Fuktskader.., aiaiai. Er huset utsatt for kommende fuktskader?

- Bygge om kjeller, mener du å pigge opp gulv for å få rom godkjent for opphold?

- Nye bad.., i flertall... $$$

- Endre planløsning ved å rive bærevegg? Må det inn med ståldrager? Vil planløsningen være god nok til moderne standard? God utnyttelse av plassen?

- Kledning er jo ok da.

Må det dreneres? Hvordan er oppbygningen av taket? Isolasjonstykkelsen i veggene? 

Gamle hus er dyre, du blir "aldri" ferdig.

For videresalg er det nok mest å hente ved nybygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, -jk- skrev:

Å restaurere gamle hus kan lønne seg om man kan gjøre mye av arbeidet selv, og ta det over tid. Om alt arbeidet skal settes bort er det bare en smart ting å gjøre: riv og bygg nytt. Det blir garantert rimeligere, når det uansett er så mye som må gjøres. 

Bygger man nytt er det mye mer begrenset hva man kan gjøre selv i forhold til en restaureringsjobb. 

Ok, så det blir rimeligere å rive og bygge nytt, enn å leie entreprenører til å renovere huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, så det blir rimeligere å rive og bygge nytt, enn å leie entreprenører til å renovere huset?

Tja... Men det er mindre hodebry uansett hvor mye du setter bort og verdien er høyere med nybygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Renoveringen kom på 1,5 mill, da gjorde vi alt vi hadde lov til å gjøre selv. Tipper det hadde kommet på 7-800 tusen ekstra, dersom vi hadde satt det bort. Huset var til slutt på 140 m2, pluss full kjeller. Nytt hus kom på 4 mill, inkludert tomt. Da gjorde vi ingenting selv, for vi var lei av oppussing. Huset er på 260 m2. Sånn sett har vi mer for pengene nå. Dette er foresten 7 år siden.

Ok, så ca totalt 2,3 mill på å la entreprenører renovere? Da vil det jo bli rimeligst å gjøre det, heller enn å rive og bygge.

Men ja, skjønner jo at for videre salg i fremtiden så er det bedre å bygge nytt. Vet bare ikke om jeg klarer å rive huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ca totalt 2,3 mill på å la entreprenører renovere? Da vil det jo bli rimeligst å gjøre det, heller enn å rive og bygge.

Men ja, skjønner jo at for videre salg i fremtiden så er det bedre å bygge nytt. Vet bare ikke om jeg klarer å rive huset.

Du må huske på at den du siterer ikke har nøyaktig samme hus som deg. Det kan fort bli dyrt dersom du må utbedre mer enn den personen måtte.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt befaring av et firma. Vi her inne kan ikke hjelpe deg når vi nesten ikke vet noe som helst om prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke bare se på hva det koster i første omgang. Det er alltid et eller annet med gamle hus, så over en periode på flere tiår blir regnskapet dårligere og dårligere for renoveringsalternativer. Og det er umulig å forutsi. 

Det fornuftige valget er å rive og bygge nytt. Høres ut som du helst vil renovere da. Men min gjetning er at det vil du angre på før eller siden. Enten om 2 år eller 20 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske at det nye huset er betydelig større enn det renoverte. Vi har mye høyere standard og et ekstra bad. Alle renoveringsprosjekter er forskjellige, men på vårt gamle hus måtte nesten alt gjøres. Det var drenert før vi overtok, og huset hadde ingen fukt eller råteskader. Ett av badene var også forholdsvis nytt, slik at vi kun renoverte ett bad og et toalett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har dere økonomi til å rive og bygge nytt, så gjør det. For å hjelpe sentimentaliteten litt, går det kanskje an å gjenbruke noen materialer, en trapp, takstein osv? Da blir litt av det gamle huset med videre.

Anonymkode: dbb4b...bb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rev et feriehus og bygde nytt. Det skilte et par hundre tusen på helt nytt og tipp topp, eller et totalrenovert hus. Det var ikke noe å lure på en gang. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp googling sier at pris for nybygg er ca 28 000 kroner per kvadratmeter, mens gjennomsnittspris for totalrenovering er ca 12 000 per kvadratmeter (som kan gå opp til 25 000 per m2 hvis det er meget kompleks renovering og meget eksklusive materialer). 

Det må regnes på i hvert enkelt tilfelle, men for de aller fleste vil det altså lønne seg å totalrenovere. Ulempene er selvsagt at du sitter med et eldre hus; du får ikke gjort hva som helst med planløsningen, og du sitter kanskje på «tomme kvadratmeter», der du kunne bygget færre kvadratmeter nytt. 

Kilder:
Hva koster totalrenovering av et hus?
Hva koster det å bygge hus?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo i et gammelt hus er en livsstil, du må enten være veldig handy, eller ha masse penger. Det er alltid et eller annet som må fikses, og siden det er gammelt så må du regne med noen overraskelser underveis. I tillegg er alt gjerne skeivt og skakt, og alt tar mye lengre tid enn antatt fordi så mye må spesialtilpasses. Kjempegøy hvis du liker det, helt forjævlig hvis du ikke liker det 😊 

Ut fra det du sier dere må gjøre så tror jeg at jeg hadde revet og bygd nytt. Når det blir så omfattende er det nesten like greit å begynne fra bunn, for å jobbe med gamle hus krever en del.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...