Gå til innhold

Leke på fritiden med barn fra barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg eller er det flere som syntes det er mye «mas» på å treffes med ungene å leke eller besøke hverandre etter barnehage og i helger? Jeg får nesten hver helg telefon fra en mamma i barnehagen som vil at barna skal leke sammen. Føler at når jeg sier det ikke passer, blir de litt sure. Jeg er ikke så veldig glad i barn, jeg har ett, men å ha msse unger hjemme flere dager i uken når de er såpass små orker jeg ikke. Spesielt ikke i helgen. Det ser jeg på som familie tid og trenger ro før en ny hektisk uke. Er i full jobb og orker ikke masse mas fra unger når jeg først har fri. Finner på ting med ungen min, helst alene. Føler jeg er unormal og sær, men jeg kan vell ikke være den eneste? En ting er det når de blir eldre og kan være ute slene, sykle/gå tilhvetandre, osv og ordner seg mer selv. Men akkurat nå, ser jeg ikke poenget med at de hele tiden skal hjem til hverandre.

Anonymkode: e3e74...d09

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg eller er det flere som syntes det er mye «mas» på å treffes med ungene å leke eller besøke hverandre etter barnehage og i helger? Jeg får nesten hver helg telefon fra en mamma i barnehagen som vil at barna skal leke sammen. Føler at når jeg sier det ikke passer, blir de litt sure. Jeg er ikke så veldig glad i barn, jeg har ett, men å ha msse unger hjemme flere dager i uken når de er såpass små orker jeg ikke. Spesielt ikke i helgen. Det ser jeg på som familie tid og trenger ro før en ny hektisk uke. Er i full jobb og orker ikke masse mas fra unger når jeg først har fri. Finner på ting med ungen min, helst alene. Føler jeg er unormal og sær, men jeg kan vell ikke være den eneste? En ting er det når de blir eldre og kan være ute slene, sykle/gå tilhvetandre, osv og ordner seg mer selv. Men akkurat nå, ser jeg ikke poenget med at de hele tiden skal hjem til hverandre.

Anonymkode: e3e74...d09

Barn trenger å leke med barn,for å sosialiseres og bygge vennskap.mange gjør dette fra de er 3-4 år,synes du er sær 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tears in heaven skrev:

Barn trenger å leke med barn,for å sosialiseres og bygge vennskap.mange gjør dette fra de er 3-4 år,synes du er sær 

Jesus, de er jo i barnehagen hele uka og leker med andre barn! Er ikke det sosialisering nok eller? 

TS, jeg får også litt fnatt av lekeavtaler på ettermiddager og helger. Jeg foretrekker også familietid og avslapping i helgene. Men samtidig er det jo viktig å pleie vennskap mellom barna hvis de en gang skal gå på skole sammen. Du kan kanskje dele det opp litt? Slik at det ikke blir hver eneste helg eller ettermiddag, men at man møtes eller har besøk av og til? Det er da helt innafor å si at man har andre planer, kan ikke fatte at folk skal bli sur for det.

Jeg var heller ikke noe glad i besk av flere barn da eldste var under 5-6 år. Man må passe på og hjelpe til med alt hele tiden. Ikke så morsomt for oss som ikke er så glad i småbarnstiden. Det blir myyyyyeee bedre når de når skolealder og tar seg av alt selv. Da har jeg ingenting imot besøk. 

Anonymkode: 4a636...622

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage. Når et barn skal hjem til et annet barn etter barnehagen er dette som regel det første de forteller meg når jeg kommer på jobb fordi de gleder seg så masse! Det er ikke nødvendig å gjøre dette ukentlig, men en gang innimellom burde ikke være så slitsomt vel? Det er en flott måte å styrke vennskap på. 

Anonymkode: cd01b...677

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å ha huset fullt i unger. Det er viktig å styrke vennskap mellom barna.

Anonymkode: f5ab0...5cb

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jesus, de er jo i barnehagen hele uka og leker med andre barn! Er ikke det sosialisering nok eller? 

TS, jeg får også litt fnatt av lekeavtaler på ettermiddager og helger. Jeg foretrekker også familietid og avslapping i helgene. Men samtidig er det jo viktig å pleie vennskap mellom barna hvis de en gang skal gå på skole sammen. Du kan kanskje dele det opp litt? Slik at det ikke blir hver eneste helg eller ettermiddag, men at man møtes eller har besøk av og til? Det er da helt innafor å si at man har andre planer, kan ikke fatte at folk skal bli sur for det.

Jeg var heller ikke noe glad i besk av flere barn da eldste var under 5-6 år. Man må passe på og hjelpe til med alt hele tiden. Ikke så morsomt for oss som ikke er så glad i småbarnstiden. Det blir myyyyyeee bedre når de når skolealder og tar seg av alt selv. Da har jeg ingenting imot besøk. 

Anonymkode: 4a636...622

Det er i barnehagen barn skaper vennskap og det er stor stas å få bli med noen hjen,eller få besøk.handler om barna ikke foreldrene.hvis unnskyldningen kun er at man ikke liker barn,eller gidder ikke,så er man egoistisk og ikke tenker barns beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg du må jobbe ganske mye med deg selv.

Alle har full jobb og vel så det - og selvsagt blir det for mye å ha masse barn hjemme veldig mange ganger iløpet av uka. Men barn trenger venner og trening i sosiale relasjoner før skolestart - de kjenner absolutt på følelsen av å være utenfor lenge før skolestart. 

Foreldrene i barnehagen vår har mye å håndtere på privaten med alvorlige sykdommer, utmattelsessyndromer, kreft, dødsfall i familie og andre ting som gjør at sosialisering blir kjempeslitsomt. Likevel prioriterer de dette så godt de kan. De gjør det fordi det betyr noe for barna.

Så jeg tenker at du må skjerpe deg litt, du fremstår som asosial og sær. Når det er sagt så forstår jeg godt behovet for hvile, jeg er selv kronisk syk med en sykdom som gjør meg mer sliten enn normalt friske folk. Jeg kan ikke ha besøk hver eneste dag, men selvsagt åpner jeg hjemmet (og tar initiativ selv) for lekeavtaler med jevne mellomrom. 

Anonymkode: ac50b...2cd

• Liker 10
Skrevet

Jeg er var heller ikke overbegeistret for slikt men når jeg har valgt å få kun et barn så er det enda viktigere at han hadde noen å leke med så jeg var og er veldig på tilbudssiden når det kommer til besøk både i uka og i helgen. Er ikke så lenge de er små og man må tilrettelegge slikt. :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også syns det hadde vært styr, men ser absolutt det positive i det så hadde svart ja noen ganger. Men det har aldri skjedd, barna er 2 og 3 år. Så håper ikke alle møtes og ikke våre barn... Trodde ikke det var vanlig før de ble eldre. 

Anonymkode: 3c5dc...d96

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også syns det hadde vært styr, men ser absolutt det positive i det så hadde svart ja noen ganger. Men det har aldri skjedd, barna er 2 og 3 år. Så håper ikke alle møtes og ikke våre barn... Trodde ikke det var vanlig før de ble eldre. 

Anonymkode: 3c5dc...d96

Det er nok ikke så vanlig at så små barn har masse lekeavtaler om ikke foreldrene er venner eller naboer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er sær. Vi har besøkt venner fra bhg i helger og barna elsker det og snakker om det i evigheter etterpå. Vi bor i ei gate med flere barn fra bhg og etter middag er barna ofte ute og leker sammen. Spesielt nå som det er så varmt og fint ute er de mye ute og leker sammen. 

Anonymkode: 90b28...521

Skrevet
48 minutter siden, Tears in heaven skrev:

De sosialiserer konstant med andre barn når de er i barnehage eller på skole. Barn trenger først og fremst å sosialisere med sine foreldre.

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Skjer ikke her. Vi er ferdig å spise middag rundt 17.00 og da er han sliten og vil slappe av evt kanskje ta en rolig tur på lekeplassen før kvelds og seng kl 19.00. 

Etter full rulle i bhg hele dagen trenger han ikke enda lek med barn.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt TS. Jeg har selv kun 1 barn, ikke spesielt glad i (andre sine) barn, heldigvis var det ikke vanlig med sånne avtaler når barnet mitt var liten. Det var barnehage, dagmamma og skole, det var mer enn nok. Så sosialiserte vi kanskje med andre i familien som også hadde barn, noen få helger. Mitt barn som nå er voksen i 20 årene er veldig sosial, har mange venner og tydelig ikke lidd noen nød av å ikke få leke med barnehage venner også i helgene. Selvfølgelig skjedde det en veldig sjelden gang at barna ble med hjem til hverandre etter barnehagen, men da kanskje siste året bare. Forøvrig gikk de vennskapene de fikk i barnehagen fløyten ganske tidlig i barneårene og nye venner kom til. 

Anonymkode: df0f6...621

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Skjer ikke her. Vi er ferdig å spise middag rundt 17.00 og da er han sliten og vil slappe av evt kanskje ta en rolig tur på lekeplassen før kvelds og seng kl 19.00. 

Etter full rulle i bhg hele dagen trenger han ikke enda lek med barn.

TS utelukker lek i alle helger også - helt frem til de er store nok til å være ute alene. Det er forskjell på 2åringer og 5åringer.

Før barnet vårt var 3 var ikke behovet veldig stort, og vi hadde uansett naboer å leke med i sandkassa innimellom. Etter 3 år begynte barna selv å etterspørre å være med hverandre hjem. 

Så de har faktisk behov etterhvert, selv om vi foreldre ikke nødvendigvis har det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

her startet det når barna var 4 år. Og det å ha med noen hjem ble til slutt mindre mas enn å bare være oss, siden at de lekte fint på rommet uten oss voksne. Og så kommer fordelen: barna dine blir også med disse barna hjem! 

Anonymkode: 03d5a...024

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS utelukker lek i alle helger også - helt frem til de er store nok til å være ute alene. Det er forskjell på 2åringer og 5åringer.

Før barnet vårt var 3 var ikke behovet veldig stort, og vi hadde uansett naboer å leke med i sandkassa innimellom. Etter 3 år begynte barna selv å etterspørre å være med hverandre hjem. 

Så de har faktisk behov etterhvert, selv om vi foreldre ikke nødvendigvis har det. 

Min er 4 år. I helgene er vi såpass aktive og er ute og møter andre barn i naturlige omgivelser. Behovene er selvsagt forskjellige fra barn til barn, men min har ikke behov for å møte barnehagebarna i fritiden enda.

AnonymBruker
Skrevet

Vi prioriterer ikke det vi heller, og syns det er litt masete å sosialisere med folk vi ikke kjenner så godt. Selv har vi en del gode venner og ikke minst våre egne søsken, med barn på samme alder som våre, slik at ungene får lekt med andre barn i helgene uansett. Men det blir ikke vennene fra barnehagen. Ikke gidder jeg bli-med-hjem prosjekter i ukedagene heller. Vi har så kort tid med barna i en travel hverdag, at vi prioriterer familietid. Regner med dette endrer seg når de blir skolebarn, men enn så lenge bestemmer vi voksne hva som skjer på fritiden. 

Anonymkode: 080f4...449

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tears in heaven skrev:

Er barn i bhg 5 dager i uken så har de sosialisert seg og lekt med andre barn 🙄 Overstimuli og mange playdates kan også virke stressende for et lite barn.

Anonymkode: 7e957...27a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Tears in heaven skrev:

Det er i barnehagen barn skaper vennskap og det er stor stas å få bli med noen hjen,eller få besøk.handler om barna ikke foreldrene.hvis unnskyldningen kun er at man ikke liker barn,eller gidder ikke,så er man egoistisk og ikke tenker barns beste.

Man er ikke egoistisk fordi om man ikke vil ha barn med hjem hver bidige dag, jeez.

Anonymkode: 7e957...27a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...