Gå til innhold

Når stormannsgalskapen tar overhånd

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Mange  sitter nok igjenn med ein følelse   presse i  å kunne   "henge med iden matrialistiske velstandsauken"  og  der de kanskje  omsider opplever å ha  glidd bortifra både   vennekretsen , familer er blitt splittet på grunn av   at  "stormanngalskapen" har tatt fullstending overhånd.     Spesielt trist at mange barn blir råket, og de i  verste fall blir  mobbet / utstøtt fra vennegjengen som en direkte  følge av at  foreldrene ikkje har økonomi og råd   å "henge med".

Norge har etterhvert  fått mange "nyrike" etter  at oljeinntektene begynte å fylle opp  pengebingen, og skillet mellom de som er  blitt  rike og de som erblitt  fattigere synes å ha  økt dramatisk  de senere årene.   En konsekvens av dette er  økt klasseskille med  større sosiale ulikheter .    Myndigheten har over tid hatt  fokus på  nordmenns gjeldsvekst som   truleg er  ein direkte følge av å kunne "henge med iden matrielle " velstandskarusellen".     

Og ærkjenne at ein føler seg fattig blandt de rike kan  ofte føles   like vanskeleg å snakke om som å ærkjenne at ein føler seg ensom blandt mange.  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en av de som du referer til som de rike og vellykkede. Jeg vet enkelte venner har følt litt på det du nevner her, at de ikke har fått til så mye i livet.

Eneste jeg kan si er at jeg driter i hva folk jobber med og tjener. Lett for meg å si kanskje, men det er sant. Hvis du føler deg underlegen i forhold til noen er det nok bare du som tenker på det. De færreste ser ned på andre med mindre "vellykkede" karrierer. 

Anonymkode: 2382c...c17

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av de som du referer til som de rike og vellykkede. Jeg vet enkelte venner har følt litt på det du nevner her, at de ikke har fått til så mye i livet.

Eneste jeg kan si er at jeg driter i hva folk jobber med og tjener. Lett for meg å si kanskje, men det er sant. Hvis du føler deg underlegen i forhold til noen er det nok bare du som tenker på det. De færreste ser ned på andre med mindre "vellykkede" karrierer. 

Og hva legger du idet å vera vellykket ?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du det til?

Anonymkode: 4e321...943

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Anonym Bruker said:

Og hva legger du idet å vera vellykket ?

Lang utdanning, karriere, høy lønn. Antar det var slike ting du sikta til i innlegget ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan fikk du det til?

Anonymkode: 4e321...943

Nei jeg tok en utdanning da, med gode karakterer. Satsa hardt på karrieren, jobba hardt. Har jobba i flere land etc. Ikke gitt at det er veien til lykke altså, men det er nå det jeg har gjort. Jeg har nok og talent på enkelte områder som mange andre ikke har kanskje, men det er jo mange med høy lønn etc. i Norge da.

Som sagt, jeg driter i hva andre jobber med. Jeg jobber for min egen del og ikke for å imponere andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar avstand fra denne karusellen med forbruk. Vi tjener veldig greit men kjøper ingenting annet enn ferier hvert tredje år. Har litt huslån men ikke billån da vi heller kjøper billigere bruktbil og betaler ut hele summen med en gang. 

Vokste selv opp som fattig, og merket aldri at jeg ikke fikk eller mistet venner pga økonomi. Heller tvert om, vennene og klassekamerater elsket å være hos meg fordi vi fikk gå alene i skogen og bygge hytter ol, mye morsommere enn å leke med 50 stk dyre Barbie dukker. 

Har idag merket at de som har bygd på huset, pusset opp og kjøot flott ny bil virker mindre lykkelig enn oss. De jobber veldig mye, klager på at de aldri får nok familietid. Rekker ikke dra til den fancy hytten osv. 

Føler jeg har et mye bedre liv en de materielle lykkejegerne. 

Anonymkode: 371d4...26e

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Lang utdanning, karriere, høy lønn. Antar det var slike ting du sikta til i innlegget ditt. 

Nei, desv. så forbinder eg ikkje vellykkedhet med  noen av de delene du her nevner.   Lang utdanning, karriere og høy lønn gjir  ingen garantier for vellykkedhet og det gode liv. 

Personleg legger eg mest vekt på  god helse, familie, og venner.   Ellers legger eg vekt på å jobbe m/ noe meningsfylt, som også kan vera til glede både for meg selv og andre.  

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det materialistiske forbrukdet i Norge er noe verre enn USA egentlig.

Men klart, kulturen her er mye mer konformist, og da faller man mer utfor hvis man ikke er som alle andre...

Anonymkode: bfde3...01e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fattig og er et godt menneske. Kjenner en som er rik og er et dårlig menneske. Jeg har derfor utrettet mye mer bra for jorda enn det det dårlige menneske har. Jeg ser kun ned på de rike dersom de ødelegger planeten med sitt overforbruk eller ikke gir til de fattige

Anonymkode: a49af...7a3

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Nei, desv. så forbinder eg ikkje vellykkedhet med  noen av de delene du her nevner.   Lang utdanning, karriere og høy lønn gjir  ingen garantier for vellykkedhet og det gode liv. 

Personleg legger eg mest vekt på  god helse, familie, og venner.   Ellers legger eg vekt på å jobbe m/ noe meningsfylt, som også kan vera til glede både for meg selv og andre.  

God helse og et godt nettverk er det aller viktigste, ja. Hjelper lite å være rik dersom man er for syk til å bruke pengene.

Anonymkode: bfde3...01e

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Vi tar avstand fra denne karusellen med forbruk. Vi tjener veldig greit men kjøper ingenting annet enn ferier hvert tredje år. Har litt huslån men ikke billån da vi heller kjøper billigere bruktbil og betaler ut hele summen med en gang. 

Vokste selv opp som fattig, og merket aldri at jeg ikke fikk eller mistet venner pga økonomi. Heller tvert om, vennene og klassekamerater elsket å være hos meg fordi vi fikk gå alene i skogen og bygge hytter ol, mye morsommere enn å leke med 50 stk dyre Barbie dukker. 

Har idag merket at de som har bygd på huset, pusset opp og kjøot flott ny bil virker mindre lykkelig enn oss. De jobber veldig mye, klager på at de aldri får nok familietid. Rekker ikke dra til den fancy hytten osv. 

Føler jeg har et mye bedre liv en de materielle lykkejegerne. 

Stomannsgalskap  synes å vera mer eit  symtom på sykdom. 

Har selv tilsvarende opplevelser av det  du her nevner.      Kontinuering  renovering av boliger,  dyre biler, leiligheter i syden, dyre båter som nesten ikkje får tid å  brukte m.m.      Syting og klaging for at de aldri får nok tid o.s.v. 

Knapt lenger   tid å besøke venner og familie, bare på hils  for at "fasaden " skal sjå pen og det skal skinne.  

Finnes mange foreldre rundt om  som har offret  karrieren  til fordel for å ta seg av barn, syke og gamle.  Disse personer har eg adskillige større respekt av, og beundret over   en  de fleste "karrierepersoner" .  Verdiskapningen mange  omsorgspersoner  utfører  for samfunnet  kan ikkje måles i kroner og øre, og desv. lte verdisatt av storsamfunnet.         

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Vi er fattige, og for meg som er voksen så går det greit. Jeg synes mer synd på barna mine. Som innimellom kjenner på den, at vi ikke har mye penger. Ene barnet mitt var i bursdagsfest i går, to som ble 16 år og feiret sammen. Mitt barn ga 100 kr til hver, noe mer har ikke vi råd til. Flertallet ga 400 kr til hver. De som ga lavest bortsett fra min, ga 200 til hver. Så mitt barn følte seg ikke høy i hatten, da kortene fra henne ble åpnet. Og bare det at de gir 400 kr i bursdagsgave. Og på ungdomskolen så har de kantinekort, noen elever får 1000 kr i uka på kantinekortet sitt. Og får lommepenger ut av en annen verden. Da er det ikke lett å være den som får lite. 

Anonymkode: f2cbb...c79

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Vi er fattige, og for meg som er voksen så går det greit. Jeg synes mer synd på barna mine. Som innimellom kjenner på den, at vi ikke har mye penger. Ene barnet mitt var i bursdagsfest i går, to som ble 16 år og feiret sammen. Mitt barn ga 100 kr til hver, noe mer har ikke vi råd til. Flertallet ga 400 kr til hver. De som ga lavest bortsett fra min, ga 200 til hver. Så mitt barn følte seg ikke høy i hatten, da kortene fra henne ble åpnet. Og bare det at de gir 400 kr i bursdagsgave. Og på ungdomskolen så har de kantinekort, noen elever får 1000 kr i uka på kantinekortet sitt. Og får lommepenger ut av en annen verden. Da er det ikke lett å være den som får lite. 

Anonymkode: f2cbb...c79

400  kr til hver (800 kr) hørest  nokså drøyt ut etter min oppfattning.   Nå er det også  etterhvert blitt vanleg og  loggføre hvor mye den enkelte gjir i gaver,  og  skjønner at det måtte føles  flau selv om en hundrings burde vera tilstrekkeleg.    Kanskje burde slike ting settes på dagorden i   foreldrerådet  i skolen om hvor ein bør legge listen.       Selv ga vi kr. 500 til en som fylte 50 ifjor høst.  

Idag stiller og dei fleste jenter i bunader til konfirmasjonen, og igjennomsnittsprisen på bunader ligg på mellom 15000-2000.    Klart det må føles som eit "enormt press" på den jenta og jentas foreldre som kanskje står alene utan bunad, ikkje har sett seg råd til å kjøpe bunader.   Bunader er eit klesplagg som skal nyttes igjennom eit langt liv og etter noen uker er den  utgått på datoang.  str. L ,og må syes om til str. M eller XL.     

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

400  kr til hver (800 kr) hørest  nokså drøyt ut etter min oppfattning.   Nå er det også  etterhvert blitt vanleg og  loggføre hvor mye den enkelte gjir i gaver,  og  skjønner at det måtte føles  flau selv om en hundrings burde vera tilstrekkeleg.    Kanskje burde slike ting settes på dagorden i   foreldrerådet  i skolen om hvor ein bør legge listen.       Selv ga vi kr. 500 til en som fylte 50 ifjor høst.  

Idag stiller og dei fleste jenter i bunader til konfirmasjonen, og igjennomsnittsprisen på bunader ligg på mellom 15000-2000.    Klart det må føles som eit "enormt press" på den jenta og jentas foreldre som kanskje står alene utan bunad, ikkje har sett seg råd til å kjøpe bunader.   Bunader er eit klesplagg som skal nyttes igjennom eit langt liv og etter noen uker er den  utgått på datoang.  str. L ,og må syes om til str. M eller XL.     

Nå kan man leie bunad da 😄

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Nå kan man leie bunad da 😄

Kan heilt sikkert få leid  / lånt bunader  mange steder, men det løser ikkje problemer med  "bunadspresset" mange opplever.      Dessuten har  De fleste foreldre allerede stor  kostnader til  sjølve konfirmasjonsfesten.     

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...