Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilbud om stilling på sykehus som sykepleier. Har ikke fått kontrakt enda og ikke fått vite lønn, men jeg lurer på om det går an å forhandle lønn på sykehus? Eller blir man kun plassert i den tabellen med 0,4,8,10 år ansiennitet? Så man får enten bare 400 000, 410 000, 433 000, i lønn... 

Anonymkode: c5b84...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått tilbud om stilling på sykehus som sykepleier. Har ikke fått kontrakt enda og ikke fått vite lønn, men jeg lurer på om det går an å forhandle lønn på sykehus? Eller blir man kun plassert i den tabellen med 0,4,8,10 år ansiennitet? Så man får enten bare 400 000, 410 000, 433 000, i lønn... 

Gjelder ahus forresten🙈

AnonymBruker
Skrevet

Her går det på ansiennitet, så blir 0 år, 4 år etc som du beskriver. Forbundet forhandler lønn hvert år for deg etter hvert år

Anonymkode: bab72...11f

AnonymBruker
Skrevet

Det går på ansiennitet. 

Anonymkode: 57963...847

AnonymBruker
Skrevet

400.000 får bachelorgrad er bra lønn synes jeg.

Anonymkode: 27265...944

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det når du omtrent tjener like mye for å være ufaglært? 

• Liker 1
Skrevet

Ok, så er null mulighet for å forhandle seg til mer? Da vil jeg jo gå ned merkbart mye  fra nåværende jobb  😫

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller?

Jeg tjener 460 000 + bonus med kun vgs som "utdanning" i en butikkjobb...

Anonymkode: d98dd...2df

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 2009 ja.

Anonymkode: 97303...76e

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder ahus forresten🙈

Ahus er litt vanskelige, men jeg vet om folk som har klart det. Men generelt et rigid system på lønn. 

Anonymkode: b4d16...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig sykepleier har du sjelden noe forhandlingsgrunnlag, de fleste nyutdannede sykepleiere ønsker å jobbe på sykehus og det er ingen problemer med å få fylt opp stillingene. Kommer du og ber om høyere lønn enn du har krav på så er det bare å ansette en annen. Er du derimot spesialsykepleier med kritisk kompetanse (mangelen på f.eks intensivspl og operasjonsspl er stor over hele landet) så kan du ha muligheter for å forhandle lønn. 

Anonymkode: dc2c1...64f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som vanlig sykepleier har du sjelden noe forhandlingsgrunnlag, de fleste nyutdannede sykepleiere ønsker å jobbe på sykehus og det er ingen problemer med å få fylt opp stillingene. Kommer du og ber om høyere lønn enn du har krav på så er det bare å ansette en annen. Er du derimot spesialsykepleier med kritisk kompetanse (mangelen på f.eks intensivspl og operasjonsspl er stor over hele landet) så kan du ha muligheter for å forhandle lønn. 

Anonymkode: dc2c1...64f

Dette. Du kan selvsagt forhøre deg med fagforening først, men tviler sterkt på at det er noe å hente. Samboeren min forhandlet om lønn på sykehus og fikk et stort lønnshopp - men han var legespesialist i en spesialitet det er meget vanskelig å rekruttere. Mens han var LiS var det ingen reell mulighet til å forhandle om lønn - i alle fall ikke på større til middels store sykehus. Mulig det kan gå an på svært små sykehus i grisgrendte strøk, men det er jo ikke akkurat et slikt sykehus du skal jobbe på. Regner med det er mye det samme for sykepleiere som for leger her. 

Anonymkode: 037b5...484

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller?

Jeg tjener 460 000 + bonus med kun vgs som "utdanning" i en butikkjobb...

Anonymkode: d98dd...2df

Det er jo ikke akkurat gjennomsnittlig butikklønn. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er virkelig ikke alle bransjer hvor man tjener 400k som ufaglært med null ansiennitet! 

AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset jeg jobber på (ikke Ahus) vil ikke en sykepleier får lønn over tariff med mindre vedkommende har en helt spesiell kompetanse som trengs. 

Anonymkode: f5d79...54d

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Frøken.stille skrev:

Ok, så er null mulighet for å forhandle seg til mer? Da vil jeg jo gå ned merkbart mye  fra nåværende jobb  😫

Hvor jobber du nå, da? Som andre har skrevet, sykehusjobbene er gjerne mest populære, de trenger ikke bruke lønn som virkemiddel for å rekruttere. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du forsøke å forhandle lønn! Det er NÅ ved oppstart du har best mulighet til å forhandle. Så rare svar du får! Du kan for eksempel prøve å forhandle deg opp i ansiennitet. Det står utallige artikler om dette rundt om. Begynn på sykepleien.no, eller begynn med å ta kontakt med nsf og hør hvordan du griper det an.

Anonymkode: b182a...dda

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du forsøke å forhandle lønn! Det er NÅ ved oppstart du har best mulighet til å forhandle. Så rare svar du får! Du kan for eksempel prøve å forhandle deg opp i ansiennitet. Det står utallige artikler om dette rundt om. Begynn på sykepleien.no, eller begynn med å ta kontakt med nsf og hør hvordan du griper det an.

Anonymkode: b182a...dda

Helt enig. Mange rare svar her 😂 Men ja til Ts: du burde absolutt forhandle om høyere lønn, det er fult mulig at du kan få høyere, men det kan hende du også ikke får det. Men vet du hva? Det får ingen negative konsekvenser at du prøver, de har ikke lov til å trekke tilbake tilbudet bare fordi du krever høyere lønn. Men jeg ville hatt det dokumentert et eller annet sted at du har blitt tilbudt stillingen, bare sånn i tilfellet. 

Må legge til at det kan være vanskeligere å forhandle med sykehuset vs kommune. Sykehuset har flere sykepleiere de kan velge og plukke ut, men kompetanse har også noe å si og hva slags inntrykk du har gjort. 

Endret av Heisann1234
  • Liker 2
Gjest Godhelg2019
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også at 400.000 er god lønn for bachelorgrad. Vil dere tjene mer så skifter dere yrke, så enkelt er det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...