AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Hvordan bør man gjøre det økonomisk når han har tre barn fra før som bor med oss hver 2. Uke, i tillegg har han et felles barn med meg som bor med oss fast. Vi kan dele boligutgifter likt, men i forhold til mat? Skal han sette inn det dobbelte av det jeg gjør? Klær og fritid ferie til sine barn faller vel på han og barnas mor. Anonymkode: 054d8...403
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #2 Skrevet 9. juni 2019 Er dette en dobbelt-post? o.O Hvorfor skal han sette inn dobbelte av deg?? Er det så FORBANNA farlig om ungene hans får noe som er kjøpt av din del? Dette høres ut som stemor fra helvete!!
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Du har valgt å få barn med en som har flere barn fra før, så da må du faktisk regne med å betale like mye for maten som pappaen til alle barna. Anonymkode: 91deb...6ad 2
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 (endret) Men når det er sagt, er vel rimelig at han bidrat littegrann mer ja Men dobbelt? usikker.. Vet ikke hvor mye dyrere det er å lage mat til 6 enn til 3? Husk å be han om å få tilbake penger om du kjøper brus eller is til alle ungene... Endret 9. juni 2019 av AndreasBR
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har valgt å få barn med en som har flere barn fra før, så da må du faktisk regne med å betale like mye for maten som pappaen til alle barna. Anonymkode: 91deb...6ad Jeg er uenig. TS har ikke forsørgerplikt overfor samboers særkullsbarn. Det kan heller ikke være slik at TS må tåle et vesentlig innhugg i egen økonomi for at partneren skal tilføres en tilsvarende tilfeldig berikelse; I tilfelle TS og samboer ikke var et par, måtte han uansett dekket barnas matkostnader alene. Anonymkode: 16659...fc8 22
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. TS har ikke forsørgerplikt overfor samboers særkullsbarn. Det kan heller ikke være slik at TS må tåle et vesentlig innhugg i egen økonomi for at partneren skal tilføres en tilsvarende tilfeldig berikelse; I tilfelle TS og samboer ikke var et par, måtte han uansett dekket barnas matkostnader alene. Anonymkode: 16659...fc8 Passe på å ha to kjøleskap da, sånn at "din og min mat" ikke blandes.. Gud forby om den ene kjøpte noe den andre spiste.. Sånne folk bør bare gå fra hverandre, det er det beste for barna.. For det kommer ikke vare uansett. Endret 9. juni 2019 av AndreasBR
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Passe på å ha to kjøleskap da, sånn at "din og min mat" ikke blandes.. Gud forby om den ene kjøpte noe den andre spiste.. Sånne folk bør bare gå fra hverandre, det er det beste for barna.. For det kommer ikke vare uansett. Du trekker dette altfor langt. Enkelte par foretrekker større grad av separat økonomi, noe man må akseptere så lenge det fungerer for deres vedkommende. Selv om du foretrekker en total felles økonomi, betyr ikke det at alle andre vurderes spørsmålet tilsvarende. Videre handler dette om å sikre seg selv i tilfelle brudd eller dødsfall. Dersom TS bruker mer penger på mat, har hun tilsvarende mindre å bruke til investeringer i varige gode. Hun kunne eksempelvis brukt pengene på å opparbeide seg en større eierandel i felles boligm Med andre ord risikerer hun her å gå i en light-variant av kvinnefellen. Anonymkode: 16659...fc8 13
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selv om du foretrekker en total felles økonomi Jeg foretrekker dine og mine penger, ergo separat økonomi.. Men penger som går til felles ting skal begge betale. (Sånn som bolig, mat osv)
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 19 minutter siden, AndreasBR skrev: Jeg foretrekker dine og mine penger, ergo separat økonomi.. Men penger som går til felles ting skal begge betale. (Sånn som bolig, mat osv) Hva som anses som felles ting, som du kaller det, vil i stor grad variere med hvem du spør, og er således et dårlig kriterium for å kategorisere den økonomiske ordningen som felles eller separat. Jeg mener eksempelvis at mat til særkullsbarn er en utgift som påfaller foreldrene og at dette følgelig ikke er en felles ting. Anonymkode: 16659...fc8 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #10 Skrevet 9. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bør man gjøre det økonomisk når han har tre barn fra før som bor med oss hver 2. Uke, i tillegg har han et felles barn med meg som bor med oss fast. Vi kan dele boligutgifter likt, men i forhold til mat? Skal han sette inn det dobbelte av det jeg gjør? Klær og fritid ferie til sine barn faller vel på han og barnas mor. Anonymkode: 054d8...403 Forutsatt at dere har et moderat forbruk av mat, ville jeg tatt utgangspunkt i SIFOs satser for å beregne hvor stort matforbruk som kan tilskrives barna. Dette gjøres ved å regne ut differansen mellom forbruker henholdsvis med og uten bonusbarna. Husk å dele beløpet på to ettersom barna kun er der annenhver uke. Anonymkode: 16659...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Skrevet 9. juni 2019 35 minutter siden, AndreasBR said: Passe på å ha to kjøleskap da, sånn at "din og min mat" ikke blandes.. Gud forby om den ene kjøpte noe den andre spiste.. Sånne folk bør bare gå fra hverandre, det er det beste for barna.. For det kommer ikke vare uansett. Hvorfor er du så jævla dramaqueen? Høres ut som du tar denne posten LITT for personlig Anonymkode: b2a57...2d7 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 Kjæresten min har barn fra før, og han betaler alt til sine barn... Nå er han riktignok eldre og tjener det tredobbelte av meg. Men jeg tror ikke det kunne falle ham inn at jeg skulle sponse hans barn. Barna har jo en mor også, og hun har ikke flere barn enn dem. De er allerede ganske bortskjemt med ting, så det er ingen som lider for å si det sånn. Anonymkode: 55eb6...ab4 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #13 Skrevet 9. juni 2019 Sier seg jo selv at man bidrar mer når man bruker mer. Men det dobbelte blir litt mye. Enkleste er jo at den uka dere har alle barna handler mannen mat, den uka dere bare er 3, betaler du mat. Anonymkode: 558d0...8b0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #14 Skrevet 9. juni 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forutsatt at dere har et moderat forbruk av mat, ville jeg tatt utgangspunkt i SIFOs satser for å beregne hvor stort matforbruk som kan tilskrives barna. Dette gjøres ved å regne ut differansen mellom forbruker henholdsvis med og uten bonusbarna. Husk å dele beløpet på to ettersom barna kun er der annenhver uke. Anonymkode: 16659...fc8 Jeg regnet faktisk på det nå etter sifo sitt budsjett. De tre barn, annenhver uke, koster i bare mat og andre dagligvarer, 1 million i løpet av 18 år. Anonymkode: 054d8...403 1
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #15 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg regnet faktisk på det nå etter sifo sitt budsjett. De tre barn, annenhver uke, koster i bare mat og andre dagligvarer, 1 million i løpet av 18 år. Anonymkode: 054d8...403 Og beløpet du kom med er helt irrelevant, hva er beløpet per mnd ?
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regnet faktisk på det nå etter sifo sitt budsjett. De tre barn, annenhver uke, koster i bare mat og andre dagligvarer, 1 million i løpet av 18 år. Anonymkode: 054d8...403 Haha, nekter å tro at 3 barn på besøk annenhver uke koster 4629,- ekstra per måned.. Det er 1 stort problem med SIFO.. Og det er at den bare plusser og plusser.. F.eks 1 mann mellom 20 og 50 sier den 2930, men for 2 menn mellom 20 og 50 sier den 5860, altså bare det dobbelte.. Det stemmer ikke vettu, blir ikke dobbelt så dyrt.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Haha, nekter å tro at 3 barn på besøk annenhver uke koster 4629,- ekstra per måned.. Det er 1 stort problem med SIFO.. Og det er at den bare plusser og plusser.. F.eks 1 mann mellom 20 og 50 sier den 2930, men for 2 menn mellom 20 og 50 sier den 5860, altså bare det dobbelte.. Det stemmer ikke vettu, blir ikke dobbelt så dyrt. Nei, de trekker også fra 20% i stordriftsfordel. Anonymkode: 054d8...403
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, AndreasBR skrev: Haha, nekter å tro at 3 barn på besøk annenhver uke koster 4629,- ekstra per måned.. Det er 1 stort problem med SIFO.. Og det er at den bare plusser og plusser.. F.eks 1 mann mellom 20 og 50 sier den 2930, men for 2 menn mellom 20 og 50 sier den 5860, altså bare det dobbelte.. Det stemmer ikke vettu, blir ikke dobbelt så dyrt. Og forresten, barn er ikke på besøk, de bor der, det er hjemmet deres den uken de ikke bor hos mor. Anonymkode: 054d8...403 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #19 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, de trekker også fra 20% i stordriftsfordel. Anonymkode: 054d8...403 Stordriftsfordelen slår inn f.o.m. det fjerde husstandsmedlemmet. 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Haha, nekter å tro at 3 barn på besøk annenhver uke koster 4629,- ekstra per måned.. Det er 1 stort problem med SIFO.. Og det er at den bare plusser og plusser.. F.eks 1 mann mellom 20 og 50 sier den 2930, men for 2 menn mellom 20 og 50 sier den 5860, altså bare det dobbelte.. Det stemmer ikke vettu, blir ikke dobbelt så dyrt. Ut over stordriftsfordelen, ha i mente at nordmenn flest benytter langt mer penger på mat enn SIFOs satser. Anonymkode: 16659...fc8 2
AndreasBR Skrevet 9. juni 2019 #20 Skrevet 9. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de trekker også fra 20% i stordriftsfordel. Anonymkode: 054d8...403 Nei, det gjør de ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå