Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENDA EN GANG SIDEN DU OG ANDRE HER ER DUMME

Du må ta utgangspunkt i distansen, ikke tidsbruken. Bruk hodet pittelittegrann. Flaut at voksne er så dumme som dette.

D er åpenbart at du ikke henger med. Hadde d vært to like aktiviteter som sammenligner forbrenning kunne man tatt utgangspunkt i distanse. Men trådstarter ser bort fra distanse, og d er jo riktig siden d er to så ulike aktiviteter. 

Anonymkode: f4366...c8a

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niks  Undersøk saken før du driter deg ut.

Anonymkode: d1ade...305

Å sitte på en sykkel og trille 2 km på flat veg, bare avbrutt av et tråkk nå og da, kanskje hver 10. eller 15. meter, koster meg mye mindre anstrengelse enn å ta ca. 3000 skritt. 
Trenger ingen bøker for å finne ut det.

Anonymkode: a70f5...517

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er en tabell jeg fant på: https://www.roede.com/sa-langt-ma-ga-a-forbrenne/

Her får du en oversikt over hvor lenge du må gå, jogge eller sykle for å forbrenne kaloriene i noen av våre vanligste usunne snacksprodukter.

Merkelig at d ikke nevnes noe om DISTANSE  i denne tabellen 🤣

Tabellen viser at man bruker kortere tid å forbrenne en viss mengde kcal ved å gå i stede for å sykle. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENDA EN GANG SIDEN DU OG ANDRE HER ER DUMME

Du må ta utgangspunkt i distansen, ikke tidsbruken. Bruk hodet pittelittegrann. Flaut at voksne er så dumme som dette.

Anonymkode: d1ade...305

Iflg. tabellen jeg henviser til nederst på side 1 i tråden så er det visst du og ikke TS og de andre her som er dumme. Man må sykle en mye lenger distanse enn å gå for å forbrenne samme antall kalorier, og det sier jo all fornuft også. Distansen er såpass mye lenger at tiden man bruker på å sykle blir lenger også.

Anonymkode: 1ca35...e58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at d ikke nevnes noe om DISTANSE  i denne tabellen 🤣

Tabellen viser at man bruker kortere tid å forbrenne en viss mengde kcal ved å gå i stede for å sykle. 

Distanse er underordnet, fordi det er mye mer effektivt å gå enn å sykle pr. minutt. Det å sitte på en sykkel å trille i ett minutt er jo ikke så slitsomt som å gå i ett minutt.

Anonymkode: 1ca35...e58

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Distanse er underordnet, fordi det er mye mer effektivt å gå enn å sykle pr. minutt. Det å sitte på en sykkel å trille i ett minutt er jo ikke så slitsomt som å gå i ett minutt.

D var d som var poenget mitt... Men d er tydelig at han som synes aller her inne er dumme ikke forsto d... 

Skrevet

Distanse gjelder ved gange, jogge eller løping. Da forbrenner man det samme. Men når det gjelder sykling så er det andre ting, da man får mye gratis på sykkel.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, wahaj skrev:

Distanse gjelder ved gange, jogge eller løping. Da forbrenner man det samme. Men når det gjelder sykling så er det andre ting, da man får mye gratis på sykkel.

Nei, faktisk ikke. I utgangspunktet skulle man tro at det å flytte en gitt masse over en gitt distanse ville innebære et gitt energiforbruk uavhengig av hastighet, men det er faktisk ikke slik.

Det er en rekke ulike faktorer som gjør dette. Eksempelvis vil kroppen bli utsatt for større belastning ved løping, noe som igjen vil gi utslag i økt energiforbruk. Kroppen må også omsette større mengder oksygen, og bruke mer energi på å bygge seg opp igjen etterpå.

Forskjellen vil avhenge av personens form og hastigheten man beveger seg i, men det er vel ikke uvanlig å registrere et sted mellom 25-40 % større kaloriforbruk ved å løpe en gitt distanse, fremfor å gå denne. 

Skrevet

Ifølge tabellen over tar det 49 min rask gåing (6 km/t, det er meget raskt etter mine begreper) å forbrenne en Snickers, mens det tar 71 minutter om du sykler (i 16 km/t, som ikke er raskt om det er flatt). 
For å forbrenne den sjokoladen må du altså enten gå 4,9 km eller sykle 18,9 km. 
Ved å gå ei viss distanse bruker du altså bortimot 4 ganger (3,86) så mye energi som om du sykler samme strekning.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...