Gå til innhold

Vaskerommet lukter som søppel, evt. en nyåpnet pose peanøtter, hva kan det komme av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen forteller, jeg oppdaget en vond lukt på vaskerommet i dag morges. Det lukter både som gammelt boss og som den lukten som kommer fra peanøttposer man nettopp har åpnet (jeg «lufter» alltid peanøttene før jeg spiser dem, men det er en annen historie). Hva kan lukten være?

Samboeren min mener at lukten kommer fra trommelen i vaskemaskinen, som vi nettopp kjørte på kokeprogram med eddik fordi t-skjortene luktet surt etter vask. Kan vi ha gjort eddikvasken på feil måte, evt. løsnet noe «dritt» i maskinen? 😬

Anonymkode: 60108...34a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om vannet faktisk blir varmt under vask eller om det er noe temperaturgreier som er ødelagt.

Hell endel vann nedi sluk som finnes i vaskerommet og se om det løser problemet.

Om t-skjortene lukter surt tipper jeg på det første, men det kan også være fordi dere henger opp klær der nede?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Klærne henger til tørk i et annet rom, men den sure lukten oppsto uansett før søppellukten på vaskerommet. Det er liksom to forskjellige lukter. Lukten som er der nå er sånn man kan kjenne fra digre bossdunker om sommeren (evt. peanøttposer, men det er kanskje mer min personlige assosiasjon).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått meg ny vaskemaskin, og i bruksanvisningen sto det flere ganger at man alltid bør la døren på maskinen + såpeskuffen, stå på gløtt når den ikke er i bruk. Dette for at den skal få tørke inni, sånn at sopp, mugg og bakterier ikke får fotfeste i gammelt vann som blir innestengt.

Er du sikker på at maskinen din varmer vannet til den tempen det skal være på kokevask? Skal være 90 eller 95. Kjenn på maskinen når den er i gang, på glassdøren og oppå maskinen. Min maskin blir veldig varm å ta på da, mens vaskemaskinen jeg pleide å bruke nede i vaskekjelleren ikke blir det (så jeg tviler på at den faktisk vasker på kokevask-temperaturer).

Kjør kokeprogram på nytt, men denne gangen med maskinrens fra leverandøren. Sjekk underveis at maskinen faktisk varmer opp vannet som den skal.

Anonymkode: 308a4...363

AnonymBruker
Skrevet

Eddik gir en sur lukt. Ligger det søppel der? Kanskje det komner fra vasken? Har du luftet, og vasket rommet nylig?

Anonymkode: 73f78...606

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må vi jevnlig passe på å la vannet renne i vasken og dusjen, hvis ikke blir det lukt som du beskriver. Dusjen og vasken blir omtrent aldri brukt der, som fører til at kloakken går tørr og vond lukt kommer. Prøv å sett vannet på renning 10 min om dere har vask der, samme med dusj hvis aktuelt. Skulle ned i evt toalett noen ganger.

Anonymkode: 678d5...a70

Skrevet

I bruksanvisningen på min vaskemaskin står det at man skal ikke bruke noen ting til og rense maskinen. Det er eget renseprogram men uten rensemiddel som man kan få kjøpt. Sur og rar lukt kan komme fra såpeskuffen og gummliisten i maskinen. Du bør sjekke anvisningen for det er ikke sikkert du skulle ha brukt eddik

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Klærne henger til tørk i et annet rom, men den sure lukten oppsto uansett før søppellukten på vaskerommet. Det er liksom to forskjellige lukter. Lukten som er der nå er sånn man kan kjenne fra digre bossdunker om sommeren (evt. peanøttposer, men det er kanskje mer min personlige assosiasjon).

Min siste vaskemaskin røyk da vannet ikke ble varmt lengre, men det tok litt tid før jeg fant det ut. Jeg ble helt gal av å gå og lukte på alle klær og syns at alt luktet surt. Når jeg først kom på å kjenne på glasset mens det var i gang, var det jo helt kaldt.

Det som har satt seg fast i hodet ditt om peanøttposer er sikkert fra en uheldig episode med haskt fett. Det lukter jo litt gammelt.

AnonymBruker
Skrevet

Skal sjekke temperaturen ved neste vask – ellers gjør vi det jo riktig mtp. å lufte maskinen mellom vasker og rense filter og alt det der. Men kokvask har vi ikke kjørt før nå (vi vasker på maks 60 til vanlig), og så kom lukten veldig plutselig over natten to dager etterpå, kan det være en sammenheng der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...