AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Kan noen gi meg et enkelt svar? Hørte det skal bli verre også : ( Blir jo håpløst å finne seg leilighet, må sikkert vente til jeg er i 30 årene... Sukk... Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #2 Skrevet 9. juni 2019 Noeon som vet om det er bedre å kjøpe leilighet i et annet nordisk land? Går det an å bare kjøpe leilighet i Danmark f.eks? Ser jo nesten ut som det må bli alternativet... Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Jeg hadde ikke råd til å kjøpe før jeg var 34år. Kjedelig men sånn er det bare. I Danmark er det mye mer vanlig å leie enn å eie. Du kan sjekke prisene i forskjellige land. Men jeg hadde sjekket jobbmarkedet først, hvor strenge de er på arbeidsinnvandring. Anonymkode: d4032...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 For å i det hele tatt tenke tanken om å kjøpe i en av våre naboland, må du jo eventuelt tenke tanken om å skaffe deg arbeids i det landet. Jeg aner ikke hvordan arbeidsmarkedet eller boligmarkedet er i de andre nordiske landene, men jeg hadde først og fremst satset på å skaffe bolig i landet jeg allerede var etablert i. Begynn i det små, med en liten leilighet, bo litt, puss opp, selg, osv, til du får bygd deg opp såpass at du kan kjøpe enebolig. Alene tar det desverre tid. Jeg var heldig, å fikk kjøpt når jeg var 25, men ingen av mine venner fikk det. Men jeg gikk rett ut i ok betalt jobb, fikk spart til ek, å deretter kjøpt. Anonymkode: 8de6c...f88 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke råd til å kjøpe før jeg var 34år. Kjedelig men sånn er det bare. I Danmark er det mye mer vanlig å leie enn å eie. Du kan sjekke prisene i forskjellige land. Men jeg hadde sjekket jobbmarkedet først, hvor strenge de er på arbeidsinnvandring. Anonymkode: d4032...8f6 Huff, det er kjipt. Må ha vært en lettelse når du endelig fikk råd. Men jeg må spare lenger tror jeg, ellers blir renta så dyr. Har hørt at det ikke er noe problem å flytte enkelt mellom nordiske land. Man kan bare melde om flytting eller noe... vurderer nesten å bare kjøpe en campingvogn... Holder de seg varme om vinteren? 😄 Mange campingvogner som ser ut som et lite hus nesten, det koster ikke all verdens heller... Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, det er kjipt. Må ha vært en lettelse når du endelig fikk råd. Men jeg må spare lenger tror jeg, ellers blir renta så dyr. Har hørt at det ikke er noe problem å flytte enkelt mellom nordiske land. Man kan bare melde om flytting eller noe... vurderer nesten å bare kjøpe en campingvogn... Holder de seg varme om vinteren? 😄 Mange campingvogner som ser ut som et lite hus nesten, det koster ikke all verdens heller... Anonymkode: 62a3f...665 Jeg kjenner en som bodde i campingvogn. Gikk fint det! Spar i BSU, da får du opptil 4000 er det vel tilbake på skatten om du sparer max. Ja det var en lettelse. Men glad for at jeg leide også, hadde ikke satt så pris på å ha noe eget om jeg ikke hadde noen år på leiemarkedet. Jeg bodde veldig fattigslig i noen år og er glad for erfaringen. Lærte meg gode sparetips av å leve sånn. Anonymkode: d4032...8f6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 Bo billig i kollektiv i noen år. Prøv å leve på under 10 000 i måneden og spar resten. Så får du kjøpt etter 2-3 år med ufaglært lønn. Hvis du tjener dårlig så vurder om det er noe annet arbeid du kan ta som betaler bedre. F.eks. vekter, fabrikkjobb, kontorjobb etc. Eksperten vurderer at prisene ikke vil stige noe særlig de neste årene som er veldig godt nytt for deg. Når du kjøper vurder mindre populære usentrale steder. Kjøp borettslagleilighet da slipper du dokumentavgift som er 75 000 for en leilighet til 3 mill. Du kan mest sannsynlig oppgradere etter noen år hvis du er flink med å spare. Anonymkode: 50e19...93d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Et ord, politisk innblanding. Anonymkode: 451a1...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: To ord, politisk innblanding. Anonymkode: 451a1...a0c Anonymkode: 451a1...a0c 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Skrevet 9. juni 2019 Grunnen til at boligprisene er blitt så høye er simpelten fordi det har vert mangel på boliger. Miljøkrav, lønnskostnader, økt standardisering, matrialpriser. Bygde bolig m/ (husbankstandard 1978 ) til langt lavere standard en idag. Maks lånegjeld satt til 3 x bruttoinntekt (En inntekt ) Egen- andel + egeninnsats.satt til omlag 40 % av totale byggekostnader.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 Tenker du på fortsatt å jobbe i Norge, men å kjøpe bolig i Danmark eller Sverige? Ikke gjør det. Du drar på deg en valutarisiko fordi du har inntekter og utgifter i ulik valuta. Du kan tjene på det og du kan tape på det. Det er bingo. Anonymkode: a4411...2be
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #13 Skrevet 9. juni 2019 Den enormt høye innvandringen vil jo også øke boligprisene. Jeg ser at det er 50/50 med norske og ikke-norske i Oslo sentrum, ikke rart boligprisene er blitt så stive i Oslo i allefall. Anonymkode: 4257d...1e3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #14 Skrevet 9. juni 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den enormt høye innvandringen vil jo også øke boligprisene. Jeg ser at det er 50/50 med norske og ikke-norske i Oslo sentrum, ikke rart boligprisene er blitt så stive i Oslo i allefall. Anonymkode: 4257d...1e3 Har ikke tenkt å bo i Oslo da. Men er like dyrt i Bergen, og ganske dyrt i Stavanger også utifra det jeg har sett. Så da er jo alternativet å flytte til bygda i fremtiden... Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #15 Skrevet 9. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Bo billig i kollektiv i noen år. Prøv å leve på under 10 000 i måneden og spar resten. Så får du kjøpt etter 2-3 år med ufaglært lønn. Hvis du tjener dårlig så vurder om det er noe annet arbeid du kan ta som betaler bedre. F.eks. vekter, fabrikkjobb, kontorjobb etc. Eksperten vurderer at prisene ikke vil stige noe særlig de neste årene som er veldig godt nytt for deg. Når du kjøper vurder mindre populære usentrale steder. Kjøp borettslagleilighet da slipper du dokumentavgift som er 75 000 for en leilighet til 3 mill. Du kan mest sannsynlig oppgradere etter noen år hvis du er flink med å spare. Anonymkode: 50e19...93d Takk. Jeg lever på rett under 20 000 i måneden per nå. Jasså, da må jeg ha lest feil, da de sa at de skulle stige innen de neste årene... Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har ikke tenkt å bo i Oslo da. Men er like dyrt i Bergen, og ganske dyrt i Stavanger også utifra det jeg har sett. Så da er jo alternativet å flytte til bygda i fremtiden... Anonymkode: 62a3f...665 Det er ikke like dyrt i Bergen som det er i Oslo. I Bergen kan man få både 3- og 4-roms leiligheter til en totalpris på uder 2,5 millioner. Dette er selvsagt ikke i sentrum, men i enkelte bydeler ca. 20 min med buss fra sentrum. Anonymkode: e8dd8...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 6 timer siden, Tanuki skrev: Fordi enkelte steder vil "alle" bo? Det er vel fordi de rett og slett er flere muligheter i de større byene. Der jeg kommer fra har de såvidt et legekontor, en matbutikk... Lite aktiviteter uten de man gjør selv... Så jeg kan forstå det. Samtidig er jo byene ofte ekle og fullt av forurensing, mer kriminalitet enn på bydgene, naturen er ikke like fin som på landet.. så det er fordeler og ulemper ved begge deler tror jeg. Men jeg som ikke har lappen enda kan nok ikke bo så veldig øde : P Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 I dag ligger det 62 boliger ute til salgs som er bygd etter 1990, over 50 kvadrat, og som koster under 1,5millioner. Boligprisene er ikke høye i hele landet. Boligprisene er høye der de fleste ønsker å bo. Flytter du til et sted der de fleste flytter fra, så kan du kjøpe deg en enebolig for samme prisen som et kott i Hovedstaden. Anonymkode: 736af...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #19 Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag ligger det 62 boliger ute til salgs som er bygd etter 1990, over 50 kvadrat, og som koster under 1,5millioner. Boligprisene er ikke høye i hele landet. Boligprisene er høye der de fleste ønsker å bo. Flytter du til et sted der de fleste flytter fra, så kan du kjøpe deg en enebolig for samme prisen som et kott i Hovedstaden. Anonymkode: 736af...1d8 Ja, jeg kan jo såklart kjøpe bolig på Rjukan eller et veldig øde sted. Men det er liksom ikke så ideelt da jeg har bodd på en bygd da jeg var yngre, alt blir så mye mer vanskelig... Så kunne tenkt meg å bo på et sted der de har alt jeg trenger i det minste. Og jeg ikke må kjøre 2 timer for å komme meg til legen hvis det er nødvendig, eller dårlige transportmuligheter. Anonymkode: 62a3f...665
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #20 Skrevet 9. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Noeon som vet om det er bedre å kjøpe leilighet i et annet nordisk land? Går det an å bare kjøpe leilighet i Danmark f.eks? Ser jo nesten ut som det må bli alternativet... Anonymkode: 62a3f...665 Du må være dansk statsborger for å kjøpe i Danmark. I Sverige er det mest vanlig å leie leilighet. Leilighetsprisene i de store svenske byene er like høye som i Norge. Leieprisene varier ut fra hvor stort og hvor du vil leie. Anonymkode: ac9ad...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå