Gå til innhold

Er det i det hele tatt mulig å kjøpe seg bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig og levbart med en inntekt på ca 17000 i mnd og 200 000 i egenkapital til å kjøpe seg bolig? Jeg ønsker ikke å bo veldig sentralt og har ikke så høye krav bortsett fra at det ikke må være super gammelt og slitt. 

Er det noen som har så "lav" inntekt som har boliglån og noen erfaringer? 

Anonymkode: 82735...de4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal mye til for å få kjøpt noen bruk bar bolig for den summen. Du får vel maks lånt 1 mill med den inntekten du har. Du kan vel kjøpe bolig for rundt 1,2 mill maks. 

Du får nesten ikke noe for dette idag. Da må du bo veldig usentralt i alle fall, og i en knøttliten leilighet. I byene eller utenfor byen kan du glemme. Vi snakker om bygda her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

17000, er det brutto eller netto? Inntekt skal alltid oppgis i brutto da skattetrekk varierer. Med f.eks huslån, blir det lavere skattetrekk pga fradraget på rentene

Anyways, 200k som 15% egenandel blir det en bolig til ca 1,3 mill.

Med 1,1 mill i lån, vil det koste deg opptil  6400 kr/mnd med 5% rente.

Prøv kalkulator her:  https://www.sparebank1.no/nb/nord-norge/privat/kundeservice/verktoy/lanekalkulator.html?gclid=CKSajY_-2uICFQ3KsgodORUCyg&ef_id=CKSajY_-2uICFQ3KsgodORUCyg:G:s&s_kwcid=AL!8661!3!241674422543!e!!g!!lånekalkulator

Finn har flere boliger til den prisen: https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?price_collective_to=1300000

Du kan sammenlikne banker her: https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

Det lønner seg sjeldent å være lojal i en bank, så snakk med flere.

Anonymkode: 03bda...3e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Rjukan. Veldig billige leiligheter der. Da burde du ha mulighet til å kjøpe

Anonymkode: d4aff...de4

Gjest Raggy
Skrevet

Ja det vil jeg si er mulig så lenge du kan bo på bygda. Søk elektronisk i mange banker, du får raskt svar og kan sammenligne tilbud

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen her jeg bor låner også ut penger. De låner ut til dem som får avslag i bankene. 

Anonymkode: 90dd3...267

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen her jeg bor låner også ut penger. De låner ut til dem som får avslag i bankene. 

Anonymkode: 90dd3...267

Så lett er det ikke nei. Det er spesifikke målgrupper kommunalt startlån er beregnet på

Anonymkode: 4f3cd...77e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut Rjukan. Veldig billige leiligheter der. Da burde du ha mulighet til å kjøpe

Anonymkode: d4aff...de4

Er jo der de ikke har sol, sikkert derfor det er så billig.. 😄

Anonymkode: 21a90...638

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lett er det ikke nei. Det er spesifikke målgrupper kommunalt startlån er beregnet på

Anonymkode: 4f3cd...77e

Lav inntekt og liten forutsetning for å få høyere inntekt, kan være et grunnlag de regner på. 

Jeg fikk lån i kommunen. Men jeg hadde lav inntekt med lite forutsetninger for å få høyere inntekt, pluss at jeg slet med psyken. 

Nå har jeg heldgivis i mellomtiden blitt tilnærmet frist, å blitt student igjen. Men det at jeg fikk boliglån, var med på å stabilisere min hverdag. 

Jeg hadde utbetalt 17 k i måneden, å hadde egenkapital på ca 200 k. De faktorene kombinert, gjorde at jeg fikk dette lånet. Jeg hadde ikke hatt sjans i en normal bank. En annen faktor er at jeg fikk boligen billig, og til langt under takst. Jeg tror desverre med de forutsetningene du kommer med, at det skal en del til for deg å få lån..  

Men om du har varig, lav inntekt, er det verdt et forsøk å prøve med kommunalt lån.  Innimellom har man flaks. 

Anonymkode: 507b8...e34

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lav inntekt og liten forutsetning for å få høyere inntekt, kan være et grunnlag de regner på. 

Jeg fikk lån i kommunen. Men jeg hadde lav inntekt med lite forutsetninger for å få høyere inntekt, pluss at jeg slet med psyken. 

Nå har jeg heldgivis i mellomtiden blitt tilnærmet frist, å blitt student igjen. Men det at jeg fikk boliglån, var med på å stabilisere min hverdag. 

Jeg hadde utbetalt 17 k i måneden, å hadde egenkapital på ca 200 k. De faktorene kombinert, gjorde at jeg fikk dette lånet. Jeg hadde ikke hatt sjans i en normal bank. En annen faktor er at jeg fikk boligen billig, og til langt under takst. Jeg tror desverre med de forutsetningene du kommer med, at det skal en del til for deg å få lån..  

Men om du har varig, lav inntekt, er det verdt et forsøk å prøve med kommunalt lån.  Innimellom har man flaks. 

Anonymkode: 507b8...e34

Hvor mye fikk du i lån? Jeg er i samme situasjon som deg og har stabil inntekt. Men fikk avslag....

Anonymkode: e0eb9...d79

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også startlån og tilskudd fra kommunen. Totalt 2.850 000. Selvfølgelig 0 kr i gjeld fra før, og i målgruppen som enslig, ung ufør med store helseutfordringer.

Anonymkode: d76bc...124

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også startlån og tilskudd fra kommunen. Totalt 2.850 000. Selvfølgelig 0 kr i gjeld fra før, og i målgruppen som enslig, ung ufør med store helseutfordringer.

Kan også legge til at jeg har utbetalt ca. 18 000 i mnd, og hadde 0 kr. i egenkapital.

Skrevet

Ja det er mulig, om folk er villige til å bo utenfor sentrum.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at jeg har utbetalt ca. 18 000 i mnd, og hadde 0 kr. i egenkapital.

Hva????? Jeg er helt lik deg og fikk ikke en jævla krone! Drittkommune! 

Anonymkode: e0eb9...d79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet for deg å ha en kausjonist? Feks besteforeldre eller foreldre som kan ta pant i sin bolig for at du skal kunne få lån.

Jeg og mannen min hadde det på vår første leilighet som kostet 1.3mill. Vi hadde forøvrig ikke spart ei eneste krone i egenkapital, så alt var lån. Vi bodde der i 5 år og solgte nå med god gevinst som var nok til å kjøpe enebolig, bli kvitt kausjonist og enda sitte igjen med litt ekstra egenkapital til oppussing. Vet ikke om det er annerledes når man er alene, men vi hadde vel kanskje inntekt på 30.000 til sammen etter skatt i begynnelsen. 

Anonymkode: f8d76...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Kausjonist kan erstatte egenkapital, men ikke betalingsevnen. 

Anonymkode: 999bc...afa

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig og levbart med en inntekt på ca 17000 i mnd og 200 000 i egenkapital til å kjøpe seg bolig? Jeg ønsker ikke å bo veldig sentralt og har ikke så høye krav bortsett fra at det ikke må være super gammelt og slitt. 

Er det noen som har så "lav" inntekt som har boliglån og noen erfaringer? 

Anonymkode: 82735...de4

Ja, det er mulig. Nå vet jo ikke jeg hvor i landet du bor, men tror det vil gå an å finne noe overalt så lenge du kan bo litt landlig :) Sjekk på Finn.no! Legger ved noen forslag fra Akershus, du kan garantert finne enda rimeligere alternativ i andre deler av landet.

Akershus: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=148899718  https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=148263702  https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=145153688

Anonymkode: 20d58...75b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...