Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor dette barnet fikk mme er vel egentlig irrelevant? Beboerene på Askøy burde kunne forvente rent vann på lik linje med resten av Norge.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

At dere ikke skammer dere. Her er et barn død, og dere har behov for å skrive at det er foreldrenes feil. Fy faen. Er det for å kunne lure dere selv til å tro at deres barn ikke kunne dødd?

Det er IKKE en anbefaling å koke drikkevann for barn som er gamle nok til å drikke vann. Sjekk helsetilsynet hvis dere vil.

Og e-coli dør først etter flere minutters koking.

Anonymkode: 04a88...de9

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere ikke skammer dere. Her er et barn død, og dere har behov for å skrive at det er foreldrenes feil. Fy faen. Er det for å kunne lure dere selv til å tro at deres barn ikke kunne dødd?

Det er IKKE en anbefaling å koke drikkevann for barn som er gamle nok til å drikke vann. Sjekk helsetilsynet hvis dere vil.

Fint hvis du leser tråden før du uttaler deg.

Anonymkode: 524d4...773

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk MME (i tillegg til noe MM, vi prøvde alt vi kunne på ammingen til dere som alltid tar opp det) fra nyfødt til litt etter ettårsalder. Rådene spriker enormt på kokingen av vann, men både koke i 5 og 10 min er blant rådene. Derfor lot vi alltid vann koke i 10 min, før vi hadde det over på flasker som sto kaldt og vannet kunne brukes de neste 24t. 

Det holder ikke med vannkoker. Vannkoker kan også ha egne bakterier, spesielt de med synlig varmeelement. Det er også pga melkebakterier at man skal bruke kokt vann og alt av flaskeutstyr skal kokes.

Jeg skjønner ikke hvorfor helsepersonell kan være så avslappet i rådene, jeg mener ikke dette er foreldrenes feil. Etter min mening kan man ikke være forsiktig nok når det gjelder koking og små babyer. 

Anonymkode: b3537...ac3

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kokte ikke vannet til mme når vi fikk beskjed på helsestasjonen om at hu på litt over 1 år kunne drikke springvann. Dette godkjente helsestasjonen.  

Anonymkode: 39575...4d5

Helsestasjonene er ikke oppdaterte. Ta det de sier med en klype salt.

Anonymkode: cd137...a04

Når barna uansett har begynt å drikke vann fra springen, er det jo litt merkelig å koke vann til mme? Blir det mer bakterier i vannet når man tilsetter mme? 

TV2 og NRK nyhetene opplyste om at hun hadde blandet/kjølt ned flasken med springvann. Trenger jeg å skrive at jeg tenker amming hos en 2 mnd gammel baby? De hadde i tillegg med seg et barn som ikke var så stort, under 2 år vil jeg tro, på tv. Så dette er neppe førstefødte heller. 

En annen sak, fra samme problemøy. En kreftayk intensivsykepleier var dårlig etter cellegiftbehandling og etter å ha drukket sprinvann. Hun av alle burde da vite at kreftpasienter og andre imunsvekkede blir anbefalt å koke alt drikkevann. Selv i storbyen koker vi alt drikkevann og har gjort det i årevis, for å unngå å bli syke. 

Har noen magesjau så drikker de heller ikke kranevann som ikke er kokt, det er da vitterligen gammel lærdom jeg fikk inn med morsmelken. 

Og tilslutt, Kleppevannet har vært et problem i mange år. De har da fått 9 kokepåbud over 3 - 4 år. Og sikkert enda flere om man leter utenfor og bakover til før sms varlsingen ble oppfunnet. 

Anonymkode: ae263...074

Har aldri tenkt på å koke drikkevannet når jeg har magesjau? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Når barna uansett har begynt å drikke vann fra springen, er det jo litt merkelig å koke vann til mme? Blir det mer bakterier i vannet når man tilsetter mmen?

Dette barnet var 2 mnd og da koker man vannet. 

Anonymkode: bd434...a8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange rare ting her i tråden som flyter sammen. Vann fra spring til 2 mnd gammel baby kokes. Vann fra spring til de over 1 år behøver ikke kokes... Normalt sett går jo det veldig bra, men her var det mange typer bakterier i vannet og barnet som døde kan ha et nedsatt immunforsvar i tillegg. Mange uheldige inntreff samtidig og dessverre tragisk utgang. Nå må denne kommunen få til ordentlig vannsikkerhet!!

Anonymkode: 653be...8bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TV2 og NRK nyhetene opplyste om at hun hadde blandet/kjølt ned flasken med springvann. Trenger jeg å skrive at jeg tenker amming hos en 2 mnd gammel baby? De hadde i tillegg med seg et barn som ikke var så stort, under 2 år vil jeg tro, på tv. Så dette er neppe førstefødte heller. 

En annen sak, fra samme problemøy. En kreftayk intensivsykepleier var dårlig etter cellegiftbehandling og etter å ha drukket sprinvann. Hun av alle burde da vite at kreftpasienter og andre imunsvekkede blir anbefalt å koke alt drikkevann. Selv i storbyen koker vi alt drikkevann og har gjort det i årevis, for å unngå å bli syke. 

Har noen magesjau så drikker de heller ikke kranevann som ikke er kokt, det er da vitterligen gammel lærdom jeg fikk inn med morsmelken. 

Og tilslutt, Kleppevannet har vært et problem i mange år. De har da fått 9 kokepåbud over 3 - 4 år. Og sikkert enda flere om man leter utenfor og bakover til før sms varlsingen ble oppfunnet. 

For det første alle kan ikke amme. Uansett om du mener det. 

For det andre, selv om du fikk inn med morsmelken at man koker vann ved omgangssyken, så er det ikke gitt at alle andre fikk det. Jeg har aldri gjort det. 

Vi har kun brukt vannkoker til mine barn når de har fått mme. Jeg ante ikke at man burde koke vannet i 10 min for å bli kvitt alle bakterier. Har aldri hørt noe om det tidligere- så der har jeg lært noe nytt i dag. 

Så isteden for å rakke ned på mennesker som mest sannsynlig sitter med dårlig samvittighet for at babyen på 2 mnd ble syk- så kan man heller hoppe ned fra sin høye hest..

Anonymkode: 8ddaa...245

• Liker 20
Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har du misforstått. Saken som diskuteres i tråden er om en baby på 2 mnd som lever. Det handler IKKE om barnet som døde. 

Grusom sak, helt enig i at man må kunne forvente rent vann i Norge. En ting er at slikt kan skje hvor som helst som engangstilfelle, men så mange ganger som på Askøy? Det er ikke innafor. 

AnonymBruker
Skrevet

Eier ikke skam, det er problemet. Her fins ikke empati, kun fordømming. Det er til å grine av. Fatter ikke hva som skjer i hodet på enkelte! 

Anonymkode: 89343...9fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

''Vannet brukt i morsmelkerstatningen var uansett kokt, men sannsynligvis ikke lenge nok.''

Anonymkode: c899e...a7f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ah, KG på sitt beste. Der alle er verdens beste og aldri gjør feil. 

Anonymkode: 46433...751

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med vannforvaltning i årevis OG jeg har hatt cellegift som nedsatte immunforsvaret mitt. Det du sier her er rav ruskende galt og bidrar bare til å spre skremsel og redsel. Slutt med det tullet der.

Mulig du er vokst opp med særdeles dårlig brønnvann eller noe, for det er på ingen måte barnelærdom å koke vann i forbindelse med magesjau. Bare hvis vannkilden er mistenkt smittekilde er det anbefalt. At kreftsyke og andre med lavt immunforsvar rådes til å koke vann er også det reneste sludder og pølsevev! 

Anonymkode: ce07b...7ae

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Thyra said:

Når barna uansett har begynt å drikke vann fra springen, er det jo litt merkelig å koke vann til mme? Blir det mer bakterier i vannet når man tilsetter mme? 

Har aldri tenkt på å koke drikkevannet når jeg har magesjau? 

Ja, mme inneholder noe som vil kunne lage ekstrem bakterievekst av farlige bakterier om man ikke koker vannet.

Anonymkode: 79aa8...753

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredning. 

Mynona, mod. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Du vil bli varslet dersom vannverket eller myndighetene mener at vannkvaliteten er usikker. Det skjer hvis vannverket frykter at vannet kan inneholde helsefarlige mikroorganismer, og at vannet derfor kan gi sykdom. Koking dreper mikroorganismer som virus, bakterier og parasitter.

Vannet må fosskoke. En vannkoker vil normalt bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og det er tilstrekkelig. Ved bruk av mikrobølgeovn må en forsikre seg om at vannet fosskoker." https://www.fhi.no/ml/drikkevann/rad/kokevarsel/

Merkelig at det ikke står noe om antall minutter her?

Anonymkode: 4570a...4a2

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsto ikke helt hvordan denne gutten hadde blitt syk gjennom mme? Man koker jo alltid vann til mme? Er ikke vannet trygt selv om man koker det da?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mXMRW/fryktet-aa-miste-julian-edgar-2-mnd-jeg-fikk-panikk?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Anonymkode: 2e9aa...e6e

I artikkelen du linker til, står det:
"Vannet brukt i morsmelkerstatningen var uansett kokt, men sannsynligvis ikke lenge nok."

• Liker 2
Skrevet

Det står på Askøy kommune sine sider at vannet skal fosskoke i ett minutt. Jeg bor på denne øyen og har den siste tiden vært syk. Jeg slapp billig unna i forhold til mange andre, men jeg eg tross alt gravid og har en datter på 1 år som heldigvis ikke ble smittet (jeg var på besøk hos noen som hadde smittet vann) 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Forever22 skrev:

Det står på Askøy kommune sine sider at vannet skal fosskoke i ett minutt. Jeg bor på denne øyen og har den siste tiden vært syk. Jeg slapp billig unna i forhold til mange andre, men jeg eg tross alt gravid og har en datter på 1 år som heldigvis ikke ble smittet (jeg var på besøk hos noen som hadde smittet vann) 😊

Den informasjonen bør jo tilføyes i artikkelen her

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du vil bli varslet dersom vannverket eller myndighetene mener at vannkvaliteten er usikker. Det skjer hvis vannverket frykter at vannet kan inneholde helsefarlige mikroorganismer, og at vannet derfor kan gi sykdom. Koking dreper mikroorganismer som virus, bakterier og parasitter.

Vannet må fosskoke. En vannkoker vil normalt bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og det er tilstrekkelig. Ved bruk av mikrobølgeovn må en forsikre seg om at vannet fosskoker." https://www.fhi.no/ml/drikkevann/rad/kokevarsel/

Merkelig at det ikke står noe om antall minutter her?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Forever22 skrev:

Takk for informasjon om antall minutter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...