Gå til innhold

Reklamasjon på vare som er trukket fra markedet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I slutten av mai kjøpte vi en vare til ca 10.000 kr som viste seg å ikke fungere da vi kom hjem og skulle bruke den. Da vi ringte butikken fikk vi vite at det var masse kjente feil på varen og de kom med forslag til hvordan vi kunne prøve å reparere varen selv da det var tidkrevende og vanskelig å få sendt den på service (langt unna, stor vare).

Et par dager etter kjøpet oppdager vi at samtlige butikker har trukket denne varen fra sortimentet, noe vi tolker som en erkjennelse på at varen har for dårlig kvalitet. Vi ønsker nå å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Vi vil kjøpe en annen, tilsvarende vare fra en annen produsent, og er ikke interessert i å sende den fram og tilbake på service (da vi selv hadde fikset den første feilen dukket det opp en annen feil...).

Har vi krav på pengene tilbake eller må vi godta service i dette tilfellet?

Anonymkode: 73167...cb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så kort tid etter kjøpet og at øvrige produkt er trukket fra markedet burde gi dere mulighet til å heve kjøpet. 

Anonymkode: 5fc10...dfb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke faen at jeg reparer en vare til 10 000 som jeg har kjøpt selv. Eneste unntaket er hvis de sender meg en ferdigsignert avtale der de:

• Tar full ansvar på skader på meg, verktøy, eiendom og eventuell tredjeperson på lik linje som om jeg var ansatt
  • Tar på seg det hele og fulle ansvaret for skader og feil på produktet
  • Vedkjenner at jeg ikke innehar noen som helst kompetanse på område og vedkjenner at risikoen for å gjøre problemet større og/eller føre til større skader er stor
  • Tar ansvar på alle økonomiske tap som følge av reperasjonen kun med unntak av forsett
  • Godtar at dersom første forsøk på å reparere skaden ikke fører frem heves kjøpet, og varen hentes hjemme hos meg av dem
  • Godtar at reperasjonstid over 30 minutter vil bli fakturert dem med 1000 kroner per påbegynte time

Så er det jo bare å jodle rundt med skiten så lenge man gidder, sende regning på tiden som går over og kjøpe ny vare.

De har vel rett på tre forsøk til å reparere det, men det er ikke dere som skal reparere. Ber noen meg gjøre fattigmannsarbeid vil jeg fakturere dem for dem. Jeg jobber ikke gratis. 

Edit: Gjør det krystallklart at de må hente produktet hjemme hos dere, at dere vil ha låneprodukt (som må leveres og hentes hos dere). Da blir dette fort dyrere enn å heve kjøpet. 

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I slutten av mai kjøpte vi en vare til ca 10.000 kr som viste seg å ikke fungere da vi kom hjem og skulle bruke den. Da vi ringte butikken fikk vi vite at det var masse kjente feil på varen og de kom med forslag til hvordan vi kunne prøve å reparere varen selv da det var tidkrevende og vanskelig å få sendt den på service (langt unna, stor vare).

Et par dager etter kjøpet oppdager vi at samtlige butikker har trukket denne varen fra sortimentet, noe vi tolker som en erkjennelse på at varen har for dårlig kvalitet. Vi ønsker nå å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Vi vil kjøpe en annen, tilsvarende vare fra en annen produsent, og er ikke interessert i å sende den fram og tilbake på service (da vi selv hadde fikset den første feilen dukket det opp en annen feil...).

Trukket varen fra markedet på grunn av massive feil? Da pleier det å være tilbakekalling av alle solgte produkter. 

Ellers gjelder forbrukerkjøpsloven, der selger har anledning til å utbedre feilene. Kontakt forbrukerrådet.

Anonymkode: 97ad4...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt forbrukerrådet.

Start med å høre hva butikken sier om å heve kjøpet først, kanskje? 

Anonymkode: 5fc10...dfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trukket varen fra markedet på grunn av massive feil? Da pleier det å være tilbakekalling av alle solgte produkter. 

Ellers gjelder forbrukerkjøpsloven, der selger har anledning til å utbedre feilene. Kontakt forbrukerrådet.

Dette.

Når samtlige detaljister trekker en vare fra markedet på samme tidspunkt så er det som regel en tilbakekallelse av produktet. Grunnen er ofte feil som kan medføre fare/skade for kjøper, eller funksjonsfeil.

Anonymkode: 8343c...1b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...