Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skatt på ting man selger på finn om de har vært brukt i eierens bolig før salget.

Men hvor lenge må eieren ha hatt de i sin bolig før salget? Er det nok med en dag, liksom?

Anonymkode: 7c56d...658

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om noen som har lagt til en post type "gevinst på salg av løsøre" i en privat skattemelding. 

Anonymkode: 7de49...a4c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan selge mine egentilverkede møbler som jeg ikke vil ha i huset lengre, uten å skatte for dette?

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skatt på ting man selger på finn om de har vært brukt i eierens bolig før salget.

Men hvor lenge må eieren ha hatt de i sin bolig før salget? Er det nok med en dag, liksom?

Du kan gå på butikken, kjøpe en mobil, selge den til meg 5 min etterpå :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du, men om markedet er så stort for det er en annen ting.

Anonymkode: 2c589...dc5

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg kan selge mine egentilverkede møbler som jeg ikke vil ha i huset lengre, uten å skatte for dette?

Vet ikke om egentilverkede møbler kommer under mva-pliktige varer, men i så tilfelle er grensen 50 000 på 12 mnd før du må registrere det i merverdiavgiftsregisteret. Om dette er si kun 2 bokhyller du har bygget, selvfølgelig er det fritt salg, men om du på jevn basis har produksjon og salg av egentilverkede møbler, så kan det bli skattbar inntekt. 

https://finanssans.no/skattefrie-inntekter

https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Anonymkode: e4482...93f

AnonymBruker
Skrevet

Det må her skilles på om du produserer møbler for å selge eller om du tilfeldigvis selger et egenprodusert møbel. 

Anonymkode: fe97b...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må her skilles på om du produserer møbler for å selge eller om du tilfeldigvis selger et egenprodusert møbel. 

Anonymkode: fe97b...9b8

Jeg selger alt jeg har hatt i huset av egenproduserte møbler. Mellom 80 og 100 ting.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man selge private eiendeler for over 50 000,- i året uten å måtte melde det inn på selvangivelsen sin? 

Jeg har ryddet litt og bestemt meg for å kvitte meg med diverse som nok kommer til å dra inn en del titusener.

Anonymkode: 1a814...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...