Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det heeelt tilfeldig hvilket kjønn man får, eller avgjøres det av en viss genetikk man på forhånd kan se? Jeg er for eksempel midt i en søskenflokk på 4 jenter, mens min mann er eldst i en søskenflokk på 3 gutter. Hva er sjansen for gutt vs. jente, er den like stor? Har hørt at det er genene til jenta som avgjør om det kan bli tvillinger, ikke genene til mannen. Så om det ligger tvillinger i mors familie er det høy sannsynlighet. Stemmer dette? 

Anonymkode: a8c84...4b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fars gener ja, så dere har høyest sjanse for å få sønner. 

Anonymkode: 21699...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt er et størst sjans for gutt. Men det er fortsatt veldig nær 50/50

Anonymkode: 0578a...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2019 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Det er fars gener ja, så dere har høyest sjanse for å få sønner. 

Anonymkode: 21699...9b8

Og allikevel kan det bli jente. 

Anonymkode: d1237...1be

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenkte kanskje det var større sjanse for jente hos oss, besteforeldrene og mannen har kun søstre. Oldeforeldrene har også sterk overvekt av søstre, det er mye jenter i familien generelt. Så før første svangerskap trodde vi kanskje det kom til å bli jente. Men gutt ble det på første. 💙 Nr 2 er jente, så her er det hittil 50-50.

Generelt er det ca 51,5 % gutter født. I praksis er det tilnærmet 50-50 sjanse for hvert kjønn. 

Ang tvillinger. Det er ikke HØY sannsynlighet for tvillinger om det finnes tvillinger i mors familie, men det kan være en noe økt sannsynlighet. Fra noe sånt som 1,5 til 2 %, så forskjellen er liten totalt og sjansen er fortsatt liten. Det er kun toeggede tvillinger som til en viss grad er arvelig, for det er det å slippe flere egg som kan skyldes gener. Eller hormonbehandling, eller IVF, eller alder, eller noe helt annet enn gener... Eneggede tvillinger er ansett å være helt tilfeldig og ikke genetisk. 

Anonymkode: daec8...203

AnonymBruker
Skrevet

Kjønn avgjøres av mannens sædcelle. I utgangspunktet helt tilfeldig, men det finnes spekulasjoner om at enkelte menn er flinkere til å «treffe» på ett kjønn jf. familier med veldig mange gutter eller jenter. 

Selv tror jeg at også dette kan være tilfeldig. Naboen min har for eksempel 6 gutter og ingen jenter, men disse barna er med tre ulike menn, så man kan tydeligvis ende opp med masse gutter uten at man kan skylde på genetikk. 

Anonymkode: 733ac...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...